Wat vinden van de nieuwe gen seatpipes??

De nieuwe generatie seatpipes:

  • Gaat de goede kant op.

    Stemmen: 10 25,0%
  • Geef mij maar een mooi kitje.

    Stemmen: 6 15,0%
  • Ik vind seatpipes zowiezo niks.

    Stemmen: 4 10,0%
  • Beetje overkill.

    Stemmen: 3 7,5%
  • Vind ze lelijk!!!!

    Stemmen: 17 42,5%

  • Totaal aantal stemmers
    40
Nou en, stel dat het zo is, denk je dan dat je het ooit gaat merken?

En trouwens, ik weet wel zeker dat mijn Laser-pijpjes minder wegen dan de originele pot, dat ding is echt loodzwaar!

De pot zelf misschien wel, maar denk ook aan de extra ophangingen en langere pijp... als je alleen naar de demper kijkt zal het me nix verbazen als die lichter is.
 
Wil geen seatpipes, gaat bij de fabrikanten nu alleen maar om wat modern is. Functionaltiteit blijft achterwege. Tis volgens mij altijd zwaarder dan een normaal systeem.

Ten eerste is het volgens mij de vraag of een modale straatrijder een paar kg extra echt merkt. Als je van sommige mensen met motoren die volgens de boekjes 150+ pk hebben hoort dat ze niet eens gemerkt hadden dat ze me een 100 pk versie aan het rondrijden waren denk ik niet dat ze 5 kg extra wel merken (gesteld dat die paar stukjes extra pijp zoveel wegen)
Ten tweede, als je kijkt naar hoeveel het gewicht van motoren de laatste 15 jaar gedaald is door gebruik van andere materialen (vb de '89 FZR1000 Genesis weegt 236 kg droog, het 2004 model R1 weegt 172 kg droog, dat is ruim 60 kg verschil) denk ik niet dat je je veel zorgen moet maken over extra gewicht ;)
 
Bij de Duc 916 en varianten vind ik het wel mooi. Onder de MV is het helemaal geweldig. :9~ Maar verder heb ik nog geen fiets gezien waarbij de (standaard) seatpipes er goed uitzagen. Op de 999, CBR1000 en nieuwe R1 vind ik het iig om te ;( . En ook de originele pot van de CBR600RR is niet veel soeps, imho. Die dubbele Lazertjes zijn al een stuk beter.

Maar doe mij maar gewoon een mooie slanke demper aan de zijkant. En als je je dan toch zorgen maakt over de grondspeling, monteer dan gewoon een high-mount. :9

Nadeel van seatpipes is ook nog dat je niks meer mee kunt nemen in de buddy. Niet echt een prioriteit op een racer, natuurlijk, maar ik vind het toch wel handig dat ik bij mijn CBR gewoon mijn slot en portefeuille in het kontje kan leggen.
 
Bij de Duc 916 en varianten vind ik het wel mooi. Onder de MV is het helemaal geweldig. :9~ Maar verder heb ik nog geen fiets gezien waarbij de (standaard) seatpipes er goed uitzagen. Op de 999, CBR1000 en nieuwe R1 vind ik het iig om te ;( . En ook de originele pot van de CBR600RR is niet veel soeps, imho. Die dubbele Lazertjes zijn al een stuk beter.

Maar doe mij maar gewoon een mooie slanke demper aan de zijkant. En als je je dan toch zorgen maakt over de grondspeling, monteer dan gewoon een high-mount. :9

Nadeel van seatpipes is ook nog dat je niks meer mee kunt nemen in de buddy. Niet echt een prioriteit op een racer, natuurlijk, maar ik vind het toch wel handig dat ik bij mijn CBR gewoon mijn slot en portefeuille in het kontje kan leggen.

:^

Je slaat de spijker op z'n kop!
 
Wil geen seatpipes, gaat bij de fabrikanten nu alleen maar om wat modern is. Functionaltiteit blijft achterwege. Tis volgens mij altijd zwaarder dan een normaal systeem.

Van een dealer (motor, geen drugs...) hoorde ik dat seatpipes voor de fabrikant ook een manier zijn om aan de steeds strengere geluidsvoorschriften te kunnen voldoen. Men kan nu extra demping in het (langere) uitlaattraject aanbrengen zonder dat dit een enorme uitlaatdemper oplevert. Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of dit echt veel uitmaakt. Kijk naar de GSXR1000 die toch een vrij kleine demper heeft en plenty power.... Tevens hoorde ik dat doordat seatpipes een langer uitlaattraject opleveren - met meer bochten - het vermogen flink afneemt, zeker in combinatie met een katalysator...!!! Dat laatste geloof ik meteen..

Kortom, weg met die seatpipes (vindt het persoonlijk een erg lelijke ontwikkeling, MV Agusta uitgesloten) en gewoon weer een lekkere Akrapovic of Yoshimura aan de zijkant van je motor hangen. Gelukkig doet niet iedereen mee aan de Seatpipe-rage (Kawasaki ZX10R, Suzuki GSXR en Mille1000) dus ik hoop maar dat het snel overwaait.....
 
Van een dealer (motor, geen drugs...) hoorde ik dat seatpipes voor de fabrikant ook een manier zijn om aan de steeds strengere geluidsvoorschriften te kunnen voldoen. Men kan nu extra demping in het (langere) uitlaattraject aanbrengen zonder dat dit een enorme uitlaatdemper oplevert. Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of dit echt veel uitmaakt. Kijk naar de GSXR1000 die toch een vrij kleine demper heeft en plenty power.... Tevens hoorde ik dat doordat seatpipes een langer uitlaattraject opleveren - met meer bochten - het vermogen flink afneemt, zeker in combinatie met een katalysator...!!! Dat laatste geloof ik meteen..

Kortom, weg met die seatpipes (vindt het persoonlijk een erg lelijke ontwikkeling, MV Agusta uitgesloten) en gewoon weer een lekkere Akrapovic of Yoshimura aan de zijkant van je motor hangen. Gelukkig doet niet iedereen mee aan de Seatpipe-rage (Kawasaki ZX10R, Suzuki GSXR en Mille1000) dus ik hoop maar dat het snel overwaait.....
:} Helemaal mee eens, ik vind die seatpipes ook helemaal nix. Doe mij maar een mooie dikke uilaat aan de zijkant. Dat ziet er IMHO gewoon stukken beter uit. :)
 
Ik vind de seatpipes onder de Ducati's errug strak staan, onder de nieuwe R1 vind ik ook nog aardig gedaan. Onder de nieuwe Fireblade vind ik het persoonlijk niet echt mooi gedaan maar bij de CBR600RR wel weer.

Bij een Gixxer vind ik een hoge uitlaat weer veel dikker staan dan een seatpipe.
full


Kortom, sommige fabrikanten doen het stukken beter dan andere (maar da's niks nieuws...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan