Wat voor bouten gebruiken in aluminium demper?

Flor1an

MF'er
20 jul 2018
38
20
Rotterdam
Ha vrienden,

Ik ben al een tijdje op zoek naar de 'juiste' oplossing, maar vind alleen maar tegenstrijdige dingen op het internet.
Ik heb voor mijn SV1000 een tweedehands bolt-on dempers gekocht, van aluminium. Echter zit er geen bevestigingsmateriaal bij. De originele uitlaat heeft een tapeinde met een moer erop, terwijl de nieuwe uitlaat met een bout moet worden vastgezet. Mijn vraag is als volgt: welk materiaal gebruik ik voor de bouten, en waar kan ik die het beste kopen? Wil graag dat de dempers niet vastrotten, maar wel stevig blijven zitten. Denk dat het overal wel goed mee gaat, en ik verwacht de dempers er niet binnenkort weer af te moeten halen, maar dit is een gevalletje better save than sorry. Alvast bedankt!
 
Weet niet mijn jongste is uit 1988 de oudste uit 1950 de rest zit daar tussen en maar weinig met gesloopte bout gaten in het aluminium
Net als die bij de meeste andere van mijn Italiaans rijdende kennissen daar in tegen meerdere reparaties gedaan aan de Japans rijdende kennissen
Meestal aan uitgetrokken draad van boutjes voor service delen zoals aftap pluggen
 
Klopt nogal slechte ervaring met Japans aluminium
En niet alleen ik, maar vele als je lees hoeveel er schroefdraad kwijt zijn uit hun Japanse motor hier op dit forum
Misschien zijn de eigenaren van Japanse motoren lomp ? Om maar lekker te generaliseren. Misschien kopen lompe mensen wel Japanse motoren, omdat Japanse motoren beter zijn dan Italiaanse?

Een roze bril is prima, maar je zet jezelf een beetje voor gek naar mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
Als iemand hier meedeelt dat zijn accu met 2 jaar niets meer doet komen er ook reacties dat men er 10 jaar mee doet zonder druppellader en de motor altijd buiten staat.
Er wordt geadviseerd om geen kopervet te gebruiken icm andere metalen, er zijn genoeg andere en zelfs betere vetten en smeermiddelen.
"Uitzonderingen bevestigen de regel".

Ik gebruikte het eerst ook voor b.v. bougies, maar het werd afgeraden, dus waarom zou ik de gok nemen ?
Ik heb nog steeds geen bewijs van het tegendeel.
 
Misschien zijn de eigenaren van Japanse motoren lomp ? Om maar lekker te generaliseren. Misschien kopen lompe mensen wel Japanse motoren, omdat Japanse motoren beter zijn dan Italiaanse?

Een roze bril is prima, maar je zet jezelf een beetje voor gek naar mijn mening.
Ik ben uitermate lomp. Alle Japanse motor merken behalve Kawasaki gehad. De Guzzi is de hoogwaardige qua afwerking. Alles met mooie inbus.Alles gaat makkelijk los. Guzzigek heeft gewoon gelijk. Ik heb de laatste 14 jaar een 2006 Guzzi
 
Ik ben uitermate lomp. Alle Japanse motor merken behalve Kawasaki gehad. De Guzzi is de hoogwaardige qua afwerking. Alles met mooie inbus.Alles gaat makkelijk los. Guzzigek heeft gewoon gelijk. Ik heb de laatste 14 jaar een 2006 Guzzi
Maar dan denk ik wel dat @Neelis_V4 gelijkt heeft. Iemand die een Guzzi heeft gaat er -meestal- anders mee om dan iemand met een CB500.
 
Ik heb het hele topic gelezen en mijn conclusie is dat discussiëren over galvanische corrosie lijkt op discussies over corona. Je eigen 3 ervaringen gebruiken als argument voor het grote geheel en daarna heerlijk langs elkaar af gaan praten. En die conclusie trek ik dan weer op bais van 15 reacties hier in dit topic.

Helpt kopervet? Vast wel. Zijn er betere middelen voor de specifieke toepassing van RVS bouten die in aluminium geschroefd worden om een uitlaatdemper op zijn plek te houden? Zeer waarschijnlijk.

De TS rijdt wrs al een weekje of wat gelukkig rond na gebruik van het keramische vet dat hij al had staan.
 
Mijn anekdotisch bewijs: ik heb een paar jaar geleden een Moto Moroni 125 uit een kelder gehaald die daar al meerdere decennia had gelegen en in die tijd meerdere keren in een laagje water.

Alles was door roest aangetast en een aantal delen zelfs deels vergaan. Alles behalve de boutverbindingen die van overdadige dosis kopervet waren voorzien, dat was allemaal nog zo goed als nieuw en kon zonder enig probleem worden losgedraaid. Misschien dat het kopervet in de jaren 70/80 een andere kwaliteit had dan nu.
 
Ik heb het hele topic gelezen en mijn conclusie is dat discussiëren over galvanische corrosie lijkt op discussies over corona. Je eigen 3 ervaringen gebruiken als argument voor het grote geheel en daarna heerlijk langs elkaar af gaan praten. En die conclusie trek ik dan weer op bais van 15 reacties hier in dit topic.

Helpt kopervet? Vast wel. Zijn er betere middelen voor de specifieke toepassing van RVS bouten die in aluminium geschroefd worden om een uitlaatdemper op zijn plek te houden? Zeer waarschijnlijk.

De TS rijdt wrs al een weekje of wat gelukkig rond na gebruik van het keramische vet dat hij al had staan.
Corona is wel echt beroerd. Bij mij dan. Kopervet not so much
 
Ik ben uitermate lomp. Alle Japanse motor merken behalve Kawasaki gehad. De Guzzi is de hoogwaardige qua afwerking. Alles met mooie inbus.Alles gaat makkelijk los. Guzzigek heeft gewoon gelijk. Ik heb de laatste 14 jaar een 2006 Guzzi
Ik heb nu enkele motoren gehad.
Kawasaki er-5
Suzuki sv650s
Suzuki gsxr 600 k4
Honda st1300 pan european
Honda cbr1000rr
Yamaha mt09
En nog aan enkele motoren van m'n broer gewerkt.

Van bijna al die motoren kwam alles gemakkelijk los, behalve van de motoren die in de pekel gereden hebben. (En dan kwam het nog relatief gemakkelijk los)
 
Mijn anekdotisch bewijs: ik heb een paar jaar geleden een Moto Moroni 125 uit een kelder gehaald die daar al meerdere decennia had gelegen en in die tijd meerdere keren in een laagje water.

Alles was door roest aangetast en een aantal delen zelfs deels vergaan. Alles behalve de boutverbindingen die van overdadige dosis kopervet waren voorzien, dat was allemaal nog zo goed als nieuw en kon zonder enig probleem worden losgedraaid. Misschien dat het kopervet in de jaren 70/80 een andere kwaliteit had dan nu.
Ter lering en vermaak:

Galvanische corrosie treedt op wanneer aan elkaar bevestigde metalen worden blootgesteld aan een elektrolyt. Hierbij zal het metaal wat het meest links in de spanningsreeks vermeld staat versneld corroderen en het andere metaal minder snel.

Twee verschillende en elektrisch aan elkaar gekoppelde metalen in een elektrolyt vormen een zogenaamd galvanisch koppel, dit zal in de elektrolyt een potentiaal aannemen tussen de rustpotentialen van de beide metalen in. Voor het minst edele metaal van het koppel veroorzaakt dit versnelde corrosie als gevolg van de potentiaalverhoging, terwijl het andere, "edeler", metaal juist minder zal corroderen dankzij de potentiaalverlaging. Van dit verschijnsel wordt bewust gebruikgemaakt bij kathodische bescherming. Dit alles is alleen mogelijk in aanwezigheid van een elektrolyt.


Je anekdotische bewijs is leuk, maar ik vermoed voorzichtig dat er geen elektrolyt in het spel was en dat er daardoor geen sprake is van galvanische corrosie. Dus je je Italiaanse brommer is helaas niet ontsnapt aan de natuurwetten, hoewel ik SHIT (Self Healing Italian Technology) nooit mag onderschatten.
Ik begrijp je wel, ik ben ook verliefd en blind als het gaat om Italiaanse vervoersmiddelen.

Ik zou keramisch vet altijd verkiezen boven kopervet, soms is kopervet beter dan niks.
Heb je snel last van galvanische corrosie op een motor: nee.
 
Ik heb nu enkele motoren gehad.
Kawasaki er-5
Suzuki sv650s
Suzuki gsxr 600 k4
Honda st1300 pan european
Honda cbr1000rr
Yamaha mt09
En nog aan enkele motoren van m'n broer gewerkt.

Van bijna al die motoren kwam alles gemakkelijk los, behalve van de motoren die in de pekel gereden hebben. (En dan kwam het nog relatief gemakkelijk los)
Suzuki,....brrrrrrr achterste remklauw Tokicoklauw,...boren!
 
Ter lering en vermaak:

Galvanische corrosie treedt op wanneer aan elkaar bevestigde metalen worden blootgesteld aan een elektrolyt. Hierbij zal het metaal wat het meest links in de spanningsreeks vermeld staat versneld corroderen en het andere metaal minder snel.

Twee verschillende en elektrisch aan elkaar gekoppelde metalen in een elektrolyt vormen een zogenaamd galvanisch koppel, dit zal in de elektrolyt een potentiaal aannemen tussen de rustpotentialen van de beide metalen in. Voor het minst edele metaal van het koppel veroorzaakt dit versnelde corrosie als gevolg van de potentiaalverhoging, terwijl het andere, "edeler", metaal juist minder zal corroderen dankzij de potentiaalverlaging. Van dit verschijnsel wordt bewust gebruikgemaakt bij kathodische bescherming. Dit alles is alleen mogelijk in aanwezigheid van een elektrolyt.


Je anekdotische bewijs is leuk, maar ik vermoed voorzichtig dat er geen elektrolyt in het spel was en dat er daardoor geen sprake is van galvanische corrosie. Dus je je Italiaanse brommer is helaas niet ontsnapt aan de natuurwetten, hoewel ik SHIT (Self Healing Italian Technology) nooit mag onderschatten.
Ik begrijp je wel, ik ben ook verliefd en blind als het gaat om Italiaanse vervoersmiddelen.

Ik zou keramisch vet altijd verkiezen boven kopervet, soms is kopervet beter dan niks.
Heb je snel last van galvanische corrosie op een motor: nee.
Ik heb geen specifieke liefde voor Italiaanse motoren, Triumph is "mijn" motormerk en op vier wielen gaat mijn voorkeur uit naar Japans.

Mij hoef je niet zoveel meer wijs te maken over galvanische corrosie: in het stukje tekst dat je hebt geplaatst ontbreekt een belangrijk aspect: namelijk de hoeveelheden van de verschillende metalen in contact met elkaar. Het minder edele metaal wordt "opgevreten" door het andere, maar wat zou het verschil zijn tussen (a) een klein aluminium schroefje, dat in een groot blok RVS wordt geschroefd, of (b) een klein RVS schroefje in een groot blok aluminium? Ik zal het verklappen: in het geval van (a) is het aluminium (met aanwezigheid van een elektrolyt) veel sneller meer gecorrodeerd dan (b), bij (b) zal er zelfs nauwelijks waarneembaar corrosie zijn na lange tijd.
 
Laatst bewerkt:
Ik had het over de verzonken rem-pin. Die zit in een verzonken gat dat je dan moet uitboren,.Suzuki = roesten.
Die imbus bedoel je toch? Die je remblokken vasthoudt.
Gewoon een imbus dop erop, een goede klop en je draait die met een "klik"los.
Normaal vastzetten (droog) en de volgende keer komt hij gewoon normaal los (met 1/4duim ratel).
Dat was bij beide Suzuki's zo, de sv650s reed elk jaar zo goed als dagelijks in de pekel.
 
Die imbus bedoel je toch? Die je remblokken vasthoudt.
Gewoon een imbus dop erop, een goede klop en je draait die met een "klik"los.
Normaal vastzetten (droog) en de volgende keer komt hij gewoon normaal los (met 1/4duim ratel).
Dat was bij beide Suzuki's zo, de sv650s reed elk jaar zo goed als dagelijks in de pekel.
Mijn B12 van 2003 heb ik moeten uitboren en met een drevel moeten uittikken na 40k rijden vanaf nieuw. Alles rotte aan die fiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan