Wazig knipper probleem XJ900F

bratos

MF'er
25 jun 2002
58
0
dordrecht
Hallo,
Ik merkte laatst dan mn knipperlicht rechts achter ineens niks meer deed.

Maar als ik op de snelweg rij (hogere toeren) dan doet het knipperlicht het wel.
Als ik stil sta (of met de motor af) dan stop het knipperen, en dan brandt rechtsvoor constant. (het relais zegt, je lampie is stuk)

Ik denk: los contactje (alweer).

Dus thuis ff in de koplamp gerommeld, maar ik kreeg het niet aande praat.
Lampje eruit, die van rechtscoor rechtsachter gemonteerd:--> constant branden (rechtsvoor zat op dat moment geen lamp). Dus ik nieuwe lampjes gehaald.
12 Volt/ 10 Watt. De originele (23 Watt hadden ze niet).

Nu rij ik dus met 23 watt rechts achter, en 10 Watt rechtsvoor. En op de snelweg werkt alles gewoon :S
Binnen de bebouwde kom branden ze dus allebei constant, en het knipperen doe ik nu even zelf.

Is het nu een draadbreuk wat door trillingen weer even werkt?
Is het meer stroom ( door hoger RPM)?
Of is het relais van het padje?
Of moeten er toch 23 Watt lampies in?


Help :+
 
Doordat het vermogen te laag is van de lampjes werkt je knipperrelias niet goed.
Als je gas geeft gaat je spanning op de lampjes omhoog en een 2x hogere spanning geeft een 4x hoger vermogen P=U²/r
 
Volgens mij moet er gewoon 4 x 21watt in. Daar is je knipperautomaat ook op ingesteld. Bij mijn xj900f was de knipperautomaat op zijn eind, die kun je makkelijk openmaken en de contactpunten bekijken. Bij mij maakt alleen de armpjes nog contact, er was geen punt meer...verder is de stuurschakelaar ook gevoelig voor corrosie en slijtage, even openmaken en reinigen. Niet zomaar wd40 naar binnen spuiten.
 
Ik heb zojuist even mn zadel gelicht en als ik een klein tikje geef op het relais dan gaat de knipper even uit om daarna weer aan te gaan en te blijven. Tot het volgende tikje.

Het relais wordt ook gebruikt voor links, waar 23Watt lampen gebruikt worden.
Dat werkt goed, dus het relais is goed (?). van binnen ziet het er netjes uit, voor zover ik kan beoordelen.

Ik denk dat maar ff op jacht gaan naar kleine 23W lampjes.

Dank u beiden.
 
Ik denk dat je een ander probleem hebt en het niet in de lampjes moet zoeken. Meet de spanning is en ga na of die voldoende is. Ik denk eerder aan een slecht werkende dynamo of spanningsregelaar.
Ik had laatst hetzelfde met een oude GSX en daarvan was uiteindelijk de spanningsregelaar niet meer goed.
 
Reinig eerst eens grondig alle stekker verbindingen in de kabelboom.
Daarna elk knipperlicht open maken en de massaverbindingen schoonmaken, en ook de fittingen nakijken.
De afdichtrubbers van de knipperlichten kunnen ook lek zijn waardoor er vocht kan binnendringen en je snel corrosie krijgt op de contacten van de knipperlichten.

Ik heb zelf ook een XJ900F.
 
Laatst bewerkt:
Ha das een goeie. Die ga ik vanavond eens doen.

En gedaan.
Als ik de 10 watter verplaats naar linksvoor en de 23 watt lamp in de rechter duw, dan verplaatst het probleem zich dus naar links.

Rechts werkt dan weer goed.

Dusss morgen ff ander lampje halen. Het is blijkbaar nogal exotisch, want ik was al bij 3 benzinepompen geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan