Website Reddit door Dorna gesommeerd foto's te verwijderen

Ik heb even het een en ander uitgezocht!

Wat betreft het beledigen van mensen (minister, koning etc), dan ben ik als forum gebruiker verantwoordelijk voor mijn uitspraken en beledigingen (en de consequenties).

Auteursrechten liggen anders, als ik een (gejatte) foto hier op het forum plaats, ben niet IK maar het forum verantwoordelijk. Omdat het forum de gene is die de foto publiceert!

Regels voor forumsites @ iusmentis.com door Arnoud Engelfriet
Zoals ik je al zei: wij verwijderen materiaal dat gebruikers plaatsen waarvan zij het auteursrecht niet bezitten omdat het op onze servers staat. Daarvoor zijn wij aansprakelijk. Maar JIJ bent degene die die zaken op MF (en dus onze servers) plaatst en dus ben JIJ verantwoordelijk voor het plaatsen ervan. Daarom verwijderen wij JOU van het forum als je dat herhaaldelijk doet omdat WIJ anders aansprakelijk worden gesteld voor het publiceren.
 
Zoals ik je al zei: wij verwijderen materiaal dat gebruikers plaatsen waarvan zij het auteursrecht niet bezitten omdat het op onze servers staat. Daarvoor zijn wij aansprakelijk. Maar JIJ bent degene die die zaken op MF (en dus onze servers) plaatst en dus ben JIJ verantwoordelijk voor het plaatsen ervan. Daarom verwijderen wij JOU van het forum als je dat herhaaldelijk doet omdat WIJ anders aansprakelijk worden gesteld voor het publiceren.

Heel simpel ..........een gewaarschuwd mens . :Y
 
Exact. Wat anders komen wij in de problemen. Daarom hanteren wij het "notice and takedown"-principe: als iemand bij ons klaagt over gekopieerd materiaal en wij hadden dat nog niet zelf gezien (en dus al verwijderd), dan verwijderen wij het alsnog.

Dus zolang Dorna niet (nog een keer) komt klagen mag ik gewoon, in een OP voor een GP plaatjes zetten van motogp.com?
 
Dus zolang Dorna niet (nog een keer) komt klagen mag ik gewoon, in een OP voor een GP plaatjes zetten van motogp.com?
Nee, want we willen eventuele gegronde klachten vóór zijn uiteraard. Foto's linken is ook niet toegestaan helaas: De inbreukmakendheid van hyperlinks @ iusmentis.com door Arnoud Engelfriet

Een bijzondere vorm van de hyperlink is het zogeheten inline linken. Hierbij wordt een afbeelding die op een andere site staat, opgenomen in de lopende tekst (Engels: "in line with the text"). Zo lijkt het net of die afbeelding onderdeel is van die webpagina. Dit kan inbreukmakend zijn.

Herpublicatie in nieuwe context
Een inline link is te zien als een herpublicatie van de afbeelding. Op die grond kon een fotograaf in 2004 met succes een inline link vanaf een forum verbieden.

In 2007 vonniste de Haarlemse kantonrechter eveneens dat inline linken zonder toestemming van de maker niet mag:

Het werk is immers als onderdeel van een ander werk weergegeven en als zodanig opnieuw (en zonder toestemming van [eiseres]) geopenbaard.
 
Gelukkig mag ik mijn eigen foto's wel plaatsen.

FUCK OFF! Dorna

full
 
En dat is toch ook een stuk leuker, je eigen foto's gebruiken in een topic!?

Helemaal mee eens maar ik ben maar een fan die tijdens de TT foto's schiet. De rest van de GP's ben je toch vaak afhankelijk van foto's van Dorna om in de de div. Topics te plaatsen.
 
Dit is wel een lastige discussie idd, toch maar even die recht zaak tegen geenstijl volgen over de hyperlink of dit een in breuk maakt op auteursrecht.

Als je de foto's van Mike en Soesoekie vergelijkt wanneer is iets echt de zelfde foto. maar snap dat MF nooit de middelen heeft hier een rechtszaak of iets over te kunnen doen, dus voorlopig maar gewoon verwijderen. Misschien als er wat duidelijker wetgeving is zou je het kunnen laten staan.

Natuurlijk wel heel kinderachtig van Dorna,
 
Over het algemeen kan zo'n waarschuwing trouwens gerust weggelachen worden. Zal dus wel geen effect hebben.

Dit is absoluut niet waar. Bij misbruik van de auteursrechten mag de eisende partij, zonder enige waarschuwing, een geldbedrag eisen van de overtreder. Hier is voldoende jurisprudentie over.
Bij een waarschuwing kan je dus het beste zo snel mogelijk de desbetreffende content weghalen.

Wat dat betreft is Dorna nog 'mild'
 
Overigens is in principe ALLES wat je op het web vindt copyright protected, tekst, foto en film. Dus niet alleen als het vermeld is. Dat gaat dus heel erg ver.
 
Terug
Bovenaan Onderaan