Ik ben bezig met het installeren van led knipperlichten. Nu heb ik onderstaande weerstand:
[afbeelding]
Nu is mij onduidelijk wat plus is en wat min is. of maakt dat voor een weerstand niet uit?
weerstand zet je in serie, dus maar 1 draad nodig
Bij weerstanden maakt de richting niks uit, maar deze kastjes hebben 2 draden (weerstand zet je in serie, dus maar 1 draad nodig), en zijn vrij groot wat mij doet vermoeden dat het wat meer is als een weerstand..
Als je met een weerstand een lampje van 21 Watt wilt immiteren (parallel aan de LEDS, zoals gezegd), dat is zo'n weerstand al gauw zo groot.
Althans de behuizing, die als koellichaam fungeert.
Ze lijken erg veel op het type dat ik heb gebruikt en zelfs die stijgen aanmerkelijk in temperatuur als je het knippergebeuren een poosje aan hebt staan.
MIS, enige malen.
- die weerstanden moeten PARALLEL aan de LED-lampen komen, om het oude knipperrelais te kunnen gebruiken; ze voeren het stroomverbruik op tot de waarde van de vroegere gloeilampen. Eén over een linkerpinker en de andere over een rechterpinker.
- kijk goed naar de stekkertjes.Roodgeel blijft samen 1 leiding en zwart de andere. De stekkertjes zijn echter elk 1 mannetje en 1 vrouwtje
- trek de draadjes van een pinker los en zet 1 weerstand met de juiste kleuren als verlengsnoertjes ertussen; daarna hetzelfde met een pinker aan de andere kant (rechts, links).
- ik kan de ingang op de weerstand niet zien van de zwarte draden; als die met het metalen huis verbonden zijn, wel zorgen dat dat je min-kant is anders heb je bij bevestigen op frame-metaal een vette kortsluiting.
MIS, enige malen.
- die weerstanden moeten PARALLEL aan de LED-lampen komen, om het oude knipperrelais te kunnen gebruiken; ze voeren het stroomverbruik op tot de waarde van de vroegere gloeilampen. Eén over een linkerpinker en de andere over een rechterpinker.
- kijk goed naar de stekkertjes.Roodgeel blijft samen 1 leiding en zwart de andere. De stekkertjes zijn echter elk 1 mannetje en 1 vrouwtje
- trek de draadjes van een pinker los en zet 1 weerstand met de juiste kleuren als verlengsnoertjes ertussen; daarna hetzelfde met een pinker aan de andere kant (rechts, links).
- ik kan de ingang op de weerstand niet zien van de zwarte draden; als die met het metalen huis verbonden zijn, wel zorgen dat dat je min-kant is anders heb je bij bevestigen op frame-metaal een vette kortsluiting.
Inderdaad, zo moet het: parallel schakelen die handel.
Dat is wel zonde natuurlijk want je vergooit hiermee de energiewinst die de LEDs opleveren. En ze worden inderdaad vrij warm.
Een belasting-onafhankelijk relais is een betere optie. Heb er laast ook eentje gekocht bij louis.de.
Ja, technisch natuurlijk veel eleganter máár als je 1 verklikker-lampje in dashboard hebt zitten in "klassieke" schakeling zonder eigen "min" tussen linkspinkerplus en rechtspinkerplus ("min-zoekend/kiezend door de koude pinkers heen") wordt het een afmattend stuk moeilijker om JE ZIN TE KRIJGEN.heb ik ook gedaan (cbr 600rr 2004+ 2003+2007)
werkt perfect!
Ja, technisch natuurlijk veel eleganter máár als je 1 verklikker-lampje in dashboard hebt zitten in "klassieke" schakeling zonder eigen "min" tussen linkspinkerplus en rechtspinkerplus ("min-zoekend/kiezend door de koude pinkers heen") wordt het een afmattend stuk moeilijker om JE ZIN TE KRIJGEN.
Ja, technisch natuurlijk veel eleganter máár als je 1 verklikker-lampje in dashboard hebt zitten in "klassieke" schakeling zonder eigen "min" tussen linkspinkerplus en rechtspinkerplus ("min-zoekend/kiezend door de koude pinkers heen") wordt het een afmattend stuk moeilijker om JE ZIN TE KRIJGEN.
effe een andere vraag tussendoor,
weet er iemand of je ook knipperlichten voor d motor kunt krijgen in een NIET-oranje kleur, voor als je bv. doorzichtige glaasjes ervoor hebt?!???!!!
en waar kan ik die verkrijgen????
THX qwikkie!!!
JOH, dat snap ik, maar er moeten ook normale lampjes zijn die gecoat zijn met het een of ander goedje....
schijnbaar in ieder HEUTS te verkrijgen, maar ik weet er niets van, iemand hier wel?
Ja, ik ken de mogelijke oplossingen en kan er ad-hoc ook méér verzinnen maar dat geeft veel (priegel)werk, vereist precisie en inzicht, vooral als het spul in een printje zit.Daarvoor zijn universele relais verkrijgbaar, dan werkt dat ook. Bij dat wat ik gekocht heb staat het er zelfs expliciet bij. En anders twee diodes gebruiken en het verklikkerlampje naar massa ipv tussen de knippers.
Ik was in mijn jonge jaren electronica-knutselaar en werkte tot ruim mijn 30e overwegend in onderdelen-handel.klopt !
heb dit probleem al eens gelezen op een ander forum
maar in dit geval ging het om een cbr 600 rr, en die hebben dat niet weet ik uit ervaring
btw jij weet hier wel een hoop van
MIS, enige malen.
- die weerstanden moeten PARALLEL aan de LED-lampen komen, om het oude knipperrelais te kunnen gebruiken; ze voeren het stroomverbruik op tot de waarde van de vroegere gloeilampen. Eén over een linkerpinker en de andere over een rechterpinker.
- kijk goed naar de stekkertjes.Roodgeel blijft samen 1 leiding en zwart de andere. De stekkertjes zijn echter elk 1 mannetje en 1 vrouwtje
- trek de draadjes van een pinker los en zet 1 weerstand met de juiste kleuren als verlengsnoertjes ertussen; daarna hetzelfde met een pinker aan de andere kant (rechts, links).
- ik kan de ingang op de weerstand niet zien van de zwarte draden; als die met het metalen huis verbonden zijn, wel zorgen dat dat je min-kant is anders heb je bij bevestigen op frame-metaal een vette kortsluiting.