Wegglijden.. maar niet echt

Edje kadetje

Die hard MF'er
21 dec 2004
821
0
Nieuwegein
Ik lees hier wel eens over die stomme ongelukjes van "ineens gleed ik weg" e.d.

Waar ik nogal last van ondervind is *in een bocht* op een slecht wegdek waar in de rijrichting zicht een lichte bult heeft gevormd.
Dit is typisch een lichte bult veroorzaakt door het zwaardere verkeer welke gewoon spoorvorming veroorzaakt.
Je kunt het vaak niet eens goed zien of je moet er echt op letten.

Ik heb op een bepaalde plek in utrecht al een paar maal een situatie gehad dat ik nogal schrok van het idee dat ik weggleed.
Nu heb ik ondervonden dat dit niet zo blijkt te zijn maar ik ben erachtergekomen dat het voorwiel zich aan de ene zijde van deze bult bevindt en het achterwiel op of aan de ander zijde bevindt.
Nu lijkt het net of het achterwiel een andere kant op wil.

Ik heb een K1200S en deze motoren hebben een cardan aan 1 zijde en andere kant niets, hoe dit heet weet ik niet maar maakt verder niet uit.
Maar is het wellicht zo dat deze gevoeliger is, ofwel dat het achterwiel iets kan 'roteren' en zijn eigen weg zou kunnen volgen?

Het is net of er olie op de weg ligt.
Je schrikt je echt de 'pleuris'.
 
Ik lees hier wel eens over die stomme ongelukjes van "ineens gleed ik weg" e.d.

Waar ik nogal last van ondervind is *in een bocht* op een slecht wegdek waar in de rijrichting zicht een lichte bult heeft gevormd.
Dit is typisch een lichte bult veroorzaakt door het zwaardere verkeer welke gewoon spoorvorming veroorzaakt.
Je kunt het vaak niet eens goed zien of je moet er echt op letten.

Ik heb op een bepaalde plek in utrecht al een paar maal een situatie gehad dat ik nogal schrok van het idee dat ik weggleed.
Nu heb ik ondervonden dat dit niet zo blijkt te zijn maar ik ben erachtergekomen dat het voorwiel zich aan de ene zijde van deze bult bevindt en het achterwiel op of aan de ander zijde bevindt.
Nu lijkt het net of het achterwiel een andere kant op wil.

Ik heb een K1200S en deze motoren hebben een cardan aan 1 zijde en andere kant niets, hoe dit heet weet ik niet maar maakt verder niet uit.
Maar is het wellicht zo dat deze gevoeliger is, ofwel dat het achterwiel iets kan 'roteren' en zijn eigen weg zou kunnen volgen?

Het is net of er olie op de weg ligt.
Je schrikt je echt de 'pleuris'.

Nee.
Dat achterwiel zit keurig netjes vast, gaat geen kant op.
Ook al zit er een naamloos niets aan de andere kant van het wiel.

Maar omdat de band ook aan de zijkant rond loopt,
en je motor maar twee contactpunten heeft met de grond,
zal het achterwiel inderdaad netjes om de bult heen trekken.
Daarmee de hele motor dus een andere richting in trekken dan
jij eigenlijk eerst van plan was.

Met een auto kun je hetzelfde effect een beetje voelen,
alleen wordt dat in bedwang gehouden omdat de overige 3 wielen
dat 4de wiel meetrekken.
Die zal dan dus over de bult heen rijden.
 
Oefen wat op kasseien, bij regenachtig weer ......
Weggetje voor je gevonden en even uitgeprobeerd, zie:
IMG_2085.JPG

is in Limbourg in België, wel billenknijpen.
 
Probleem is niet zozeer wanneer je duidelijk kunt zien dat het om een beroerd wegdek gaat.
Juist die ene situatie dat het nauwelijks zichtbaar is is het probleem :)

Natuurlijk zijn die keien van hierboven ook geen feest..
 
Terug
Bovenaan Onderaan