Wegrijden met koude motor op de scooter. Tips graag!

Vox

MF veteraan
13 apr 2007
4.165
5
Hoe pakken jullie het aan? :]

Zelf laat ik mijn scooter even draaien voordat ik wegrijd(helm en handschoenen aandoen)zodat de olie in het blok eventjes goed rondgeslagen wordt.

Heb ergens gelezen dat je zo wie zo de eerste 5 kilometer rustig aan moet doen voordat de olie op temperatuur is.

En ook ergens gelezen dat een 400cc motorblok pas na ongeveer 13 kilometer rijden op temperatuur is/komt.(ga ik zo min mogelijk boven de 100km/h. een scooter(automaat) kun je niet laagtoerig laten draaien door naar een hoge versnelling te schakellen.)

Ik houdt me meestal aan deze dingen.

Graag hoor ik van jullie tips/ of jullie werkwijze hoe jullie dat aanpakken, misschien zie ik dingen over het hoofd. :?
 
Laatst bewerkt:
En ook ergens gelezen dat een 400cc motorblok pas na ongeveer 13 kilometer rijden op temperatuur is/komt.

Als het koud is!....denk ik...
( maar het gaat om de olie-temp.)

.....een paar km rustig rijden ..ná ff opwarmen thuis is al OK...
Zo doe ik het.

's winters/ (na-voorjaar) dekte ik bij de motor met oliekoeler, de koeler geheel af.
 
Laatst bewerkt:
scooters hebben geen oliekoelers meen ik, alleen kvs koeler, de olie wordt passief gekoeld door de kvs :)
 
Hi Frank,

Een paar minuten laten draaien alvorens weg te rijden kan geen kwaad denk ik. De olie zal zeker in e winter wel even de tijd nodig hebben om warm te worden. Wanneer je rustig optrekt kan je topsnelheid rustig wat hoger zijn hoor.

Vanuit mijn werk moet ik 'savonds direct de snelweg op. In dat geval laat ik hem een paar minuten langer warm draaien in de winter.

Groeten
 
Om eerlijk te zijn Vox heb mij die zelfde vraag ook al gesteld. Met de FJR is het starten, 1ste versnelling en weg. Woon 18 km weg van de snelweg dus in iets lagere toeren tot snelweg en dan, Jooeeip en weg wezen. Met de scoot zal ik niet zelf kunnen bepalen in welke versnelling (toerental) ik wens te rijden. Vrees dat ik in het begin schrik ga hebben dat ik de motor aan het vermoorden ben.
Nu mij is altijd verteld dat terplaatse laten draaien (warmdraaien) het slechtste is wat je een motor kan aandoen ivm met circulatie van de olie enz.
Zal zeer aandachtig zijn in dit topic.

Groeten
Jos
 
ik denk dat je als je gewoon start en wegrijdt het beste is, zorgen dat je de motor niet belast door volgas te geven
als ik vergelijk met de mijne kom ik niet van men plaats onder de 4000 toeren en volgas is rond de 6000 toeren. wat doe ik; hou de eerste paar km's onder de 5000t en met max 1/3gas dat je gewoon voelt dat de motor geen moeite heeft om de vraag (van jezelf) te kunnen beantwoorden
groeten
tom
 
VOX / Frank7.
Is dit onderwerp al eens langs geweest ?
Was de topic van Degrees ?
Of ging die topic over het in-rijden ?
Ik weet niet meer.

Met de motor doe ik:
Even droog starten om de olie rond te pompen. ( dodeman knop )
Met de scooter doe ik:
paar minuten laten draaien en dan 30 minuten warm rijden, daarna ga ik voluit.
Heb met scoot nog niet getest of je met de dodeman knop ook rond kan pompen.
 
Laatst bewerkt:
starten jas dicht, helm op,wanten aan.
30 minuten warm draaien gaat mij niet lukken,ben in 15 min op mijn werk.
snel optrekken doe ik dus zo weinig mogelijk ,met woon werk verkeer.

had vroeger een citroen,daar kon je in de winter,een plastic afdekplaat op de grill voor je radiator zetten.
Zou dit misschien voor mijn scooter ook een optie zijn.
 
Ik zou me er niet al te druk op maken. Volgens mij heeft het helemaal geen zin om de motor een paar minuten te laten draaien, daar wordt het blok nauwelijks warmer van en ergo de olie.

Ik hou altijd aan de eerste 20 minuten met beleid rijden, daarna "mag" ik.

Groeten, Karl
 
... Nu mij is altijd verteld dat terplaatse laten draaien (warmdraaien) het slechtste is wat je een motor kan aandoen...
Precies....
Warmdraaien geloof ik ook niet in.
Even de olie op druk laten komen, dat is met een paar seconden gebeurd en dan rijd ik heel rustig maar wel meteen weg. Toerental laag houden, luisteren en voelen wat de techniek je vertelt.

's Morgens rijd ik altijd eerst een heel eind door het dorp; bijna geen verkeer zodat ik hem lekker rustig aan kan warmrijden voordat ik een eind verderop de snelweg pak. Hij loopt dan mooier en trekt daarna ook beter dan wanneer ik 's middags zonder fatsoenlijk warmrijden de snelweg al op moet.

Daarom heb ik ook zo'n hekel aan al die doorgetrokken strepen op de weg; niet alleen dat je nergens meer zelf mag inhalen, als anderen je niet mogen inhalen kun je moeilijk rustig aan de motor warmrijden... Je moet meteen meedoen en dat is vaak toch wel 90 Km/h rijden; dat is 75% van mijn topsnelheid.
Vandaar dat ik allerlei sluipweggetjes neem maar ook dat mag soms niet omdat je dan weer sluipverkeer bent.
 
Ik houd de temperatuur meter in de gaten en doe het eerst even rustig aan.
Moet toch om ook de banden op temperatuur te laten komen.
Meestal als ik na ca. 1,5 km het dorp uit rij is hij op temperatuur en kan ik op de snelweg gewoon doorrijden. het moet wel heel koud zijn als dit niet lukt.

Stilstaand laten opwarmen geloof ik niet in en dat is slecht voor de motor
 
... Stilstaand laten opwarmen geloof ik niet in en dat is slecht voor de motor...
Een motorblok is opgebouwd uit verschillende onderdelen van verschillende materialen. De passingen aan lagers en tussen cilinder en zuiger zijn zo berekend dat ze bij bedrijfstemperatuur optimaal functioneren zodat de motor optimaal presteert en de slijtage minimaal is.

Nu moet een koude motor natuurlijk opwarmen voordat ie op bedrijfstemperatuur is, in die fase mogen de passingen natuurlijk niet kleiner zijn dan bij bedrijfstemperatuur, de zaak zou kunnen vastlopen; vanwege de verschillende uitzettingscoëfficiënten zullen veel passingen tijdens het opwarmen dus groter zijn dan optimaal.

Je kunt je voorstellen dat het niet goed kan zijn een motor zwaar te belasten terwijl de lagerspelingen nog te groot zijn, de zuiger nog klappert in de cilinder en de klepspelingen nog niet weg zijn; daarom moet je het blok niet te zwaar belasten voordat het door en door warm is.
Bij stationair draaien echter duurt het erg lang voordat het blok warm wordt, door het lage toerental is de oliedruk laag en al die tijd is de slijtage groter dan wanneer je er rustig aan mee wegrijdt en het blok met voldoende oliedruk ook sneller op temperatuur komt.
 
Van warm laten draaien wordt je olie bijna niet warm, geen nut heeft dat dus.
Gewoon starten handschoenen aan en rijden maar!!

Je mag gerust wat snelheid maken en ook gerust wat hogere rpm's bereiken.
Waar je mee moet opletten is dat je de belasting koud minimaal houd.
Dus niet vol aan dat gas hangen maar gewoon rustig opbouwen je snelheid en vooral bij een scooter dus ook je rpm's.

Meteen de snelweg op draaien is bijv lang zo beroerd nog niet, rustig naar de 120 gaan en verder geen extra belasting meer zoals in je binnen de bebouwde kom wel altijd hebt.
 
Starten en wegwezen bij mij.
Niks warm laten draaien, is pure brandstofverspilling en heeft geen enkel nut.
Wel rustig warm rijden, geen hoge toeren, geen snelle accelleraties.
Wanneer m'n temperatuurmeter op twee blokjes staat - gaat trouwens nooit hoger -, dat is na zowat 5-6 kilometer, dan begin ik pas wat door te rijden.
Maar nooit op z'n uiterste. Hoeft ook niet. Gaat snel genoeg zo :]
 
Klein misverstandje uit de wereld helpen.
Voor het opwarmen heeft stationair draaien geen of nauwelijks effect, dat is correct.
Maar,
als de motor stilstaat, zakt de olie naar onder (carter) daarom moet je ook Olie peilen bij een motort die een paar uren stil heeft gestaan.
Door een Koude motor en Voor je weg rijdt even te laten draaien of onbelast rond laten lopen, zorg je dat er overal voldoende smering is Voor je gaat belasten.
 
Deze volgorde gebruik ik al jaren..
Starten, helm op, handschoenen aan en weg rijden. scoot draait ongeveer 1 min voor dat ik echt weg rij.
 
Dat is ook voldoende, Chengeve. De olie moet een lange weg afleggen dus geef het blok de kans die olie rond te pompen: 30 sec. is lang genoeg. Dan met beleid rijden en na 5 kilometer is de zaak zodanig dat je wat meer kunt belasten.

SanMiguel, de twee blokjes die je ziet is de watertemperatuur en zegt nog niets over de bedrijfstemperatuur van het blok. In de winter kom ik met mijn Sym GTS 250 i nooit verder dan een blokje. Hij trekt desondanks als een trein ook in de winter.
 
hoe kouder het is buiten hoe voorzichtiger op temperatuur laten komen
zomers ga ik er redelijk vlot na 1 kilometer met wat meer gas erop optrekken
 
In ieder geval bedankt voor jullie reactie's!.

idd de temperatuurmeter is die van het koelwater, deze gaat bij mij al na een paar staatjes tot waar ie blijft staan, maar zegt weinig over de motortemperatuur. Echter voordat het motorblok echt warm is dan zijn we al een heel stuk verder.

Bij auto's is het blok bij normale buitentemperaturen(15/20) ook pas na zo'n 20 kilometer "echt" warm. Bij 400 cc motoren schijnt dat na zo'n 13 kilometer te zijn. Dat kan kloppen aangezien een motor met veel hogere toerentallen werkt dan een auto.
 
Terug
Bovenaan Onderaan