wegwerkzaamheden

M-T-C-82

Die hard MF'er
16 feb 2011
257
0
Gister reed ik op de snelweg naar huis. Had de gang er lekker in zitten. Reed op een stuk af waar borden stonden wegwerkzaamheden en uiteraard dus ook een lagere snelheid 60km. Ik zag dat ze de toplaag van het asfalt verwijderd hadden. Ik reed er op met z'n 80 km en ik schrok. Door het verwijderen van de toplaag krijg je allemaal groeven waardoor de motor dus van links naar rechts gedwongen wordt. Was een behoorlijk stuk inclusief bochten.
Voelde me absoluut niet prettig zitten op de motor. Uiteraard had ik mijn gas al terug gebracht naar max 60km, maar ondanks de lage snelheid was er bijna niet normaal over te rijden. Mijn vraag is hoe je het beste in z'n situatie kan handelen.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon.... nog wat gas terug als je je niet prettig voelt bij 60??
 
Handen voor je ogen en hopen dat het snel voorbij is.
En als je gelovig bent schijnt bidden te helpen.
 
Gewoon door blijven rijden en je er niks van aantrekken, als je rechtdoor rijdt met een normale snelheid gebeurt er helemaal niets zit gewoon tussen de oren.

In Italië een paar keer gehad midden in die donkere tunneltjes :P
 
Is allemaal nogal afhankelijk van motor en banden, met mijn oude GL1200 met Metzeler. Merk ik er nauwelijks wat van.

Soms helpt het als je doelbewust een beetje gaat slingeren op jouw baan. Of lekker ontspannen op je motor zitten en laat dat ding maar wat bewegen. Krampachtig proberen rechtuit te sturen maakt het zeker niet beter.
 
Hebben we ook al eens gehad met een groepje motorrijders. Iedereen voorzichtig rijdend van naar links en rechts slingerend.

Komt er 1 voorbij met een nood-gang, maar nergens last van, gewoon in 1 streep :')
 
Gefreesd wegdek is iets wat je sowieso liever niet tegenkomt met de motor en waar je met een auto ook veel harder overheen kan. Gewoon een kwestie van constant rijden, ver vooruit kijken en voor de rest geen gekke dingen doen.


Die motor wilt toch wel rechtdoor :Y
 
gang houden. hoe trager je gaat hoe meer zin je motor krijgt om mee te bewegen. maar in principe gewoon een handje in je zij en laat die motor maar lekker meegaan.
 
In lelystad ligt al 100jaar zn stuk weg.
Persoonlijk laat ik altijd het gas even los, daarna weer oppakken tot een fijne snelheid.
gewoon doen wat jij prettig vind
 
Was ook voornamelijk de schrik, had nog nooit met de motor op z'n stuk asfalt gereden.
 
Ik rij voor m'n beroep vaak over gefreesde wegvakken, gewoon 50-70 kmpu is goed te doen, wat inderdaad helpt is een klein beetje slingeren (mits je daar anderen niet mee laat schrikken!) en ook niet schrikken als je band over een paar kleine steentjes springt, er gebeurd niets :Y
 
Ik vermaak me altijd prima op die stukken. Vooral 's avonds is dat leuk, lekker slingeren tussen de pilonnetjes. Kun je op de snelweg toch nog je band een beetje rond rijden. Ik heb me ook wel eens vermaakt met alle pilonnen weer opstapelen. Je kunt ongeveer 5 aan je vinger rijgen. Als je een langzaam rijdt is het niet eens zo moeilijk. Je moet er wel even handigheid in krijgen, er zijn bij mij nogal een paar omgevallen.

Het gevaar van die groeven zit erg tussen je oren. Gewoon stuur stevig vast en ver vooruit kijken. Komt het allemaal goed. Houd er wel rekening mee dat er soms wat grind op de weg kan liggen, dus niet te schuin gaan als het even kan. Niet krampachtig op je motor zitten, het is niet zo erg als ie een beetje z'n eigen weg zoekt.
 
Ik vermaak me altijd prima op die stukken. Vooral 's avonds is dat leuk, lekker slingeren tussen de pilonnetjes. Kun je op de snelweg toch nog je band een beetje rond rijden. Ik heb me ook wel eens vermaakt met alle pilonnen weer opstapelen. Je kunt ongeveer 5 aan je vinger rijgen. Als je een langzaam rijdt is het niet eens zo moeilijk. Je moet er wel even handigheid in krijgen, er zijn bij mij nogal een paar omgevallen.

Het gevaar van die groeven zit erg tussen je oren. Gewoon stuur stevig losjes vast en ver vooruit kijken en lekker laten zoeken. Komt het allemaal goed. Houd er wel rekening mee dat er soms wat grind op de weg kan liggen, dus niet te schuin gaan als het even kan. Niet krampachtig op je motor zitten, het is niet zo erg als ie een beetje z'n eigen weg zoekt.
 
Handen voor je ogen en hopen dat het snel voorbij is.
En als je gelovig bent schijnt bidden te helpen.
:^

Gas erbij kan ook, dan is het sneller voorbij.

En 'groeven oefenen' kan prima in Kroatie. Ik denk dat in grote delen van dat land halverwege 't asfalt vervangen 't geld op was. Of ze hadden de toplaag ergens anders nodig.
 
Laatst bewerkt:
Nog leuker is het om in de winter ( -5 ) met sneeuw ineens van glad asfalt een stapje omlaag naar geribbeld afgeschraapt asfalt moet met 100km/h omdat ze besloten hebben dat ze nu bezig willen om de andere rijbanen ook af te schrapen...
 
Gewoon door blijven rijden en je er niks van aantrekken, als je rechtdoor rijdt met een normale snelheid gebeurt er helemaal niets zit gewoon tussen de oren.

In Italië een paar keer gehad midden in die donkere tunneltjes :P

Ooh afschuwelijk die tunneltjes soms! Heb er gefietst en kwam soms in riggeltjes midden op de weg terecht. Met die dunne race bandjes is dat echt niet fijn :(
 
Dat zit inderdaad volledig tussen je oren. Kwestie van losjes op de motor blijven zitten, ver vooruit kijken en zo mogelijk een licht trekkende motor houden. Juist in een schrikreactie je gas loslaten (of nog erger, remmen) kan tot gevaarlijk situaties leiden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan