Goedenavond,
Ik heb eind vorig jaar mijn motorrijbewijs gehaald en ben op dit moment actief op zoek naar een motor. Ik zoek een naked bike. Ik heb een Suzuki GSR600 uit 2008 gezien, mooie uitvoering, eerste eigenaar en ziet er netjes uit. Echter, de motor heeft in die meer dan 10 jaar slechts 2.600km gelopen. Ik heb het motorbedrijf een aantal vragen gesteld, bijgaand de reactie:
"Wij hebben hem sinds 2010 in onderhoud, toen bij 1261km eerste beurt gehad. Daarna pas in 2017 weer terug gezien na lang stil staan (2250km).
Toen hebben we een nieuwe brandstofpomp gemonteerd en de tank schoongemaakt ivm lang stilstaan. Wij leveren de motor nu met een beurt, 6 maanden Bovag garantie en volle tank.
Ondanks de garantie twijfel ik sterk. Wel doen of niet doen? Wat zou er technisch gezien mis kunnen zijn wat ik in de eerste 6 maanden niet zie? Waar moet ik op letten?
Ik hoor graag.
Groet,
Robert
Argumentje van sterke afschrijving is je reinste onzin, want als dat tegen hem zou werken was ie nu ook niet veel meer waard geweest.
Dat hangt ervanaf wat de prijs is die er nu wordt gevraagd. Als dat significant meer is dan de prijs voor een motor die wel een normaal aantal km's heeft gelopen, dan zal er inderdaad een forse afschrijving op zitten zodra er meer mee gereden wordt.
Los van de prijs, stilstaan is inderdaad niet goed voor een motor, maar we moeten het ook niet overdrijven. Banden en alle vloeistoffen vervangen schiet al een heel eind op. Ik zou ook overwegen de remkabels te vervangen door Teflonkabels, als ze dat al niet zijn. Als het gewoon rubber is dan hebben die inmiddels hun beste tijd ook wel gehad.
Jezus , die motor is dus nog maar 10 jaar oud . Remkabels ? Neem aan dat er wel schijfremmen op zitten , vloeistoffen vervangen eventueel de banden en gaan met die banaan.
Een paar jaar geleden heb ik een Ducati gekocht van 18 jaar oud met slechts 18.000 km op de klok en deze had ook een paar jaar niet gereden.
(wel met nieuwe riemen)
Rijdt fantastisch en heeft me tot nu toe niet laten staan. Nu 4 jaar later staat er pas een schamele 28.000 km op en de schade tot nu toe is een kapotte koppelingscilinder en een gebroken kabel van de km-telleraandrijving, verder probleemloos gereden.
Dus een gebruikte motor heeft geen last van gedroogde rubbertjes?
Wat een gedoe allemaal... Het is niet alsof het een barnfind is die 20 jaar stil heeft gestaan. Ding moet zo goed als nieuw zijn, zo voelen en rijden. Doet ie dat? Kopen en klaar.
Argumentje van sterke afschrijving is je reinste onzin, want als dat tegen hem zou werken was ie nu ook niet veel meer waard geweest.
Aankoopkeuring en advies van erik van lent lijkt me een goede tip.
Nodig?
Een 600 Suzuki van 11 jaar oud....., nieuwe vloeistoffen, nieuwe remblokjes, even met de vetspuit rond (moet dat nog bij zulke moderne motoren?) EN RIJDEN!
Ik denk wel dat remblokjes ook verouderen. Geen idee hoe lang dat duurt, vast wel meer dan 10 jaar.Ja die zullen geheid over datum zijn