Welke all-weatherjas bij -15°C (in de winter)

cbrrrr

MF veteraan
11 feb 2003
1.894
1
Wijhe
Ben toe aan een andere (extra) motorjas. Ik wil nu een textiele, all-weather jas voor de winter, ook dan zit ik bijna dagelijks op de motor. In de lente, zomer en herfst mijn leren jas aan. Nooit een textiel jas in de afgelopen 30 motorjaren gehad. Wie heeft goede ervaringen met zo'n jas in de winter. Wel ff merk en type noemen.
GAAT MIJ DUS NIET OM DROOG MAAR WARM!!!!
 
Laatst bewerkt:
Ik had een eigenmerk Allweather jas van Hein Gericke met Sheltex erin. In de winter door gereden, en ik heb het nooit koud gehad. Ben ook nooit nat geworden.

Ik heb er nu een met Gore-tex. Twee maal zo duur en ik heb het nu al af en toe koud (ik heb mijn binnenvoering er nog niet in).

AL met al moet je er op letten dat de binnen-jas ook een driekwart is, en niet een "jack" die tot je middel komt.

Voor de rest heb ik een oprits-col. Da's erg fijn in de kou.
 
Veel (kwaliteit) voor weinig is ook Evolution motorkleding. Dit is eigenlijk MQP kleding maar dan voor een aangename prijs. Heb er ook een textiel jas van. Lekker warm en in mijn ogen goed spul.
 
Van Evolution heb je o.a TJ 2.07, TJ 2.05, etc. Welke model heb jij (Jansen XX)?
Veel (kwaliteit) voor weinig is ook Evolution motorkleding. Dit is eigenlijk MQP kleding maar dan voor een aangename prijs. Heb er ook een textiel jas van. Lekker warm en in mijn ogen goed spul.
 
TJ202 Maar dan in het blauw - zwart. (foto is in het grijs)

202.gif


mijn apepakje: (dikke kop op die foto heb jansen XX daar)

full
 
Ik heb een MQP all weather jas, met de binnenvoering en een dikke trui aan, had ik vorig jaar geen last van de kou.
 
Maar ja, meestal heb je geen koud lijf, maar wel kouwe klauwen en tenen.
 
Ik heb de grijze Evolution (zie foto jansen xx) en heb hiermee afgelopen winter dagelijks een uur van en naar mijn werk gereden. Enkele keren tot min 10. Tshirt + trui eronder en dan is dat goed te doen. Koude handen/voeten maar verder niet.
Ook een uur in stromende regen is geen enkel probleem.
Houd er wel rekening mee dat van de vier zakken voorop alleen de bovenste twee goed waterdicht zijn.

Tom
 
Zelf heb ik een Gericke master-3. Het is een prima jas die ik tot nog toe niet bij -15°C heb kunnen testen. Ik heb er wel een ritje van 160km bij -9°C mee gedaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er ook een Gericke voyager gore-tex broek met "latze" bij aan had, want dat scheelt bij dat soort temperaturen echt. Ik droeg dan weer geen trui, maar een t-shirt met korte mouwen.

Vooral de kraag die aan de jas zit is ideaal, die heb ik nergens anders gezien.
 
Een keer bij -13 gereden afgelopen winter, 's ochtends vroeg, dus zonder zon. De jas was niet zo'n probleem, maar het feit dat mijn vingers en tenen afvroren was weer minder. Verder had ik een helmmuts - type bankoverval - op en dat heb je dan echt nodig.
Mijn vorige jas (MQP) raakte na twee jaar al lek, daarom heb ik nu een goretex gekocht. Puur voor de regen, niet voor de kou. (Als het onder nul is en het 'regent' zie je mij niet op de motor.)
 
Ik ben het eens met de keuze voor een goretex jas.
Maar ook met het feit dat de jas niet het belangrijkste is. Ik rij echt altijd. Dus ook bij -15 en bij sneeuw en ijzel. Koud heb ik het eigenlijk alleen op mijn handen en voeten. Er is volgens mij geen echt goede oplossing hiervoor. Behalve electrisch spul dan, maar dat bewaar ik voor als ik 80 ben........

Rij niet te lang achterelkaar en zorg ervoor dat je binnen alles aantrekt. Wanneer je een koude jas of wat dan ook aantrekt wordt je niet meer warm.
 
Heb een textiel jas van Richa. Hierbij rij ik ook nog bij < 0°C. Je moet gewoon zorgen dat alles winddicht is. Zelf een oude krant kan daar bij helpen (heb ik zelf wel nog niet nodig gehad )
Maar zoals hierboven al aangegeven is blijven de handschoen en schoeisel het probleem.
 
Maar ja, meestal heb je geen koud lijf, maar wel kouwe klauwen en tenen.

Als je lichaam warm blijft, heb je ook minder last van kouwe klauwen en tenen. Zodra je lichaam kouder wordt, stroomt er minder bloed naar dergelijke extremiteiten om de vitale organen langer warm te houden.

Vraag is of handen en voeten op een motor geen vitale organen zijn.

Hoe dan ook, voor deze winter zal ik waarschijnlijk zo'n electrisch vest onder m'n jas gaan dragen. Lijkt me prettiger dan als michellin mannetje over de weg te gaan.
 
Thermoboy van motoline :] :}
En ik ben heel veeleisend.
 
Wij hebben de kleding van Magna gekocht, jas model Rainflow 1651106 met uitritsbare voering. Broek model Fast 1652102, eveneens met uitritsbare voering.
Pak is goed water en winddicht, heb in de stromende regen ca. 2 uur gereden en geen spoortje vocht.
 
Wij hebben de kleding van Magna gekocht, jas model Rainflow 1651106 met uitritsbare voering. Broek model Fast 1652102, eveneens met uitritsbare voering.
Pak is goed water en winddicht, heb in de stromende regen ca. 2 uur gereden en geen spoortje vocht.
En wat kost zo'n pak (ongeveer).
Ik probeer me namelijk een beetje te orienteren wat een goeie motor outfit zo'n beetje mag kosten.
 
Ik heb zowel gewone als een goretex jas gehad en wat mij betreft is goretex zijn prijs niet waard. Zeker als je bij beter weer overschakeld op leer. Het goretex membraam is gevoelig voor slijtage en vervuiling. Het voordeel van het ademen maakt op de motor (en zeker als het koud is) niet zoveel uit. Zo veel inspanning lever je tenslotte niet. Wel is het zo dat de goede jassen tegenwoordig heel vaak voorzien zijn van zo'n membraam en zo ook een betere pasvorm en afwerking hebben. Als je ga passen trek dan een trui aan en zorg dat je met binnenvoering alsnog kan bewegen. Ga voor een 3/4 jas en let op dat de onderzijde goed aansluit als je zit.
Ik heb zelf nu een Dianese Goretex pak voor de koude dagen en ben over de kwaliteit zeer te spreken. Alleen met binnenvoering houd ik erg weinig ruimte in mijn nek over omdat de voering doorloopt. (en ik een dikke nek heb door twintig jaar die grote kop van me in de wind te houden)
PS: Bij die lage temperaturen is handvatverwarming trouwens een heel goede en relatief goedkope investering.
 
Laatst bewerkt:
Zorg ervoor dat je hals/nek goed genoeg afgesloten wordt. Ik rij zelf met een Yoko jas, waarbij het halsstuk aan de lage kant is. Een dikke col werkt ook goed.

Yoko klinkt trouwens Japans en goedkoop maar is stiekem Fins en niet bepaald cheap. Wel goeie reflectie (ook handig in de winter). Heb hem nog niet getest bij lage temperaturen.

Ik had hiervoor een Spidi Ontrack nogwat, was ook lekker warm, alleen de kraag van de binnenjas ging bij mij 3x binnen een half jaar kapot.
 
Het voordeel van het ademen maakt op de motor (en zeker als het koud is) niet zoveel uit. Zo veel inspanning lever je tenslotte niet.
Tijdens het rijden misschien niet maar als je bijvoorbeeld ook met de motor de stad ingaat heeft dus wel voordelen, anders zweet je je helemaal gek!
 
Tijdens het rijden misschien niet maar als je bijvoorbeeld ook met de motor de stad ingaat heeft dus wel voordelen, anders zweet je je helemaal gek!

Als je lichaamstemperatuur zo laag is geworden dat er helemaal geen zweet meer geproduceerd wordt, ben je al onderkoeld. Juist bij lache temperaturen is het belangrijke dat waterdamp, hoe weinig ook, niet op je lichaam blijft staan.
 
Zorg ervoor dat je hals/nek goed genoeg afgesloten wordt. Ik rij zelf met een Yoko jas, waarbij het halsstuk aan de lage kant is. Een dikke col werkt ook goed.

Yoko klinkt trouwens Japans en goedkoop maar is stiekem Fins en niet bepaald cheap. Wel goeie reflectie (ook handig in de winter). Heb hem nog niet getest bij lage temperaturen.

Ik had hiervoor een Spidi Ontrack nogwat, was ook lekker warm, alleen de kraag van de binnenjas ging bij mij 3x binnen een half jaar kapot.

De leverancier van aftandse kartonnen CD-spelers en die van goede motorjacks is dus niet dezelfde? :+

Yoko is prijzig maar wel goed afgewerkt.

Zelf combi van IXS...bevalt erg goed, maar ik rij ook met een kuip dus kan niet helemaal goed oordelen...
 
En wat kost zo'n pak (ongeveer).
Ik probeer me namelijk een beetje te orienteren wat een goeie motor outfit zo'n beetje mag kosten.


Valt reuze mee zeker prijs/kwaliteit: €300-400 per pak. Wij hebben de pakken gekocht bij de aanschaf van de motor en kregen meer als 10% korting. Wij waren voor beide pakken € 600,-- kwijt
 
Terug
Bovenaan Onderaan