Waarom een nieuw topic, als er al het grote bandentopic is waar (bijna) al deze vragen in beantwoord zijn.
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Ten eerste is het verhaal over Multi-Compoundbanden door jouw vriend uit zijn verband getrokken. Een MC-band gaat NIET per definitie langer mee (maar dat kan wel).
Bijvoorbeeld de Michelin Pilot Power (niet leverbaar in jouw maten), daar is de 2CT-versie (2CT staat voor dual-Compound-Technology) in het midden even zacht als de gewone Power, maar de buitenkant van het loopvlak wat zachter dan bij de normale Power.
In zijn algemeenheid zie je dat bij Sportbanden de buitenkanten zachter gemaakt worden, en dat bij Sport-Toerbanden het midden harder (voor meer levensduur).
Jij vraagt enerzijds een band een band die minder snel vlakslijt, maar anderzijds een Sportband moet zijn omdat je het mooier vindt (niet omdat je het nodig hebt). Helaas, die is er niet...... Je vraagt iets onmogelijks.
Voor jouw motor kom je eigenlijk altijd uit op diagonaalbanden, en niet op de modernere radiaalbanden (voor uitleg, zie eerder genoemd bandentopic).
Mijn advies: niet zeuren, gewoon redelijke S-T bandjes kopen, en bij aanschaf van jouw volgende motor even opletten dat je er een aanschaft die moderne bandenmaten aankan.