Op vrijdag 27 juni 2003 08:55 schreef ThunderSTreak het volgende:
...... Alleen als je naar het voormalige oostblok gaat, kan het voorkomen dat je nog normale benzine met een octaangetal van 92 tegenkomt. Dat wijzigt echter snel, omdat men daar steeds meer in 'westerse' auto's gaat rijden die hogere brandstof eisen stellen.
OOSTBLOK LANDENHier vlak over de grens, in duitsland dus, is al volop benzine met octaangetal 92 te koop en dat noem ik toch niet echt een oostblok land!!
En als ik in duitsland ben tank ik gewoon 92
Als je motor slecht stationair draait over overslaat bij constant rijtempo, heeft dit NIETS te maken met een te laag octaangetal! Een te laag octaangetal resulteert in het zg. "pingelen" (detoneren), wat zich vooral uit bij volgas acceleren vanuit laag toerental in hoge versnelling. In het ergste geval brandt hierdoor een gat in een zuiger. De RON 91/92 benzine uit Duitsland is echt niet van baggerkwaliteit, geen tankstation in Duitsland de slechte benzine durft te verkopen.
Sinds eergiste tijdens een stukje rijden maakte mijn motor stationair een stuk minder geluid dan normaal
(alsof er maar 2cylinders echt ontbranden ipv 4)
Het lijkt erop dat hij bij stationair gewoon niet genoeg benzine krijgt..
(carbs zijn 2 mnd geleden nog gesynched & en het licht ook niet aan het stationair draaiding dat telaag afgesteld staat)
verder lijkt het vermogen nix veranderd te zijn.
moet wel bekennen dat ik afgelopen weekend in duitsland EURO 91 heb getankt ipv. EURO 95 bij een goedkoop tankstadionetje
heeft dit ook misschien met het duitse goedkope benzine te maken?