Welke crosser 250cc Honda/KTM

Harmen

MF veteraan
31 mei 2004
2.596
0
Hallo allemaal,

Ik ga eens iets heel anders doen, ik heb mijn sportmotor verkocht omdat ik volgend jaar een circuitracer wil. Maar deze winter wil ik een crosser hebben om eens te proberen. Ik heb me er al een beetje in verdiept en de meesten zeggen dat je een Honda cr 250 moet nemen omdat deze betrouwbaar zijn en er zijn veel onderdelen voor handen.
Nu wil ik graag 1 met kenteken en dan vanaf 1997 (nieuw frame), maar deze zijn bijna niet te vinden. Het valt mij ook op dat KTM's over het algemeen goedkoper zijn, kan iemand mij iets vertellen over de betrouwbaarheid van KTM's? En zijn de onderdelen goed te krijgen?

Verder tips zijn altijd welkom :)
 
Hoi,

Lijkt mij moeilijk om te zeggen dat alle honda's beter zijn of dat alle KTM`s beter zijn. Als ik het goed begrijp ben je op zoek naar een gebruikte. Dan is het belangrijker hoe het ding onderhouden is en behandeld dan of het merk A of B is. Wat je wel moet overwegen inderdaad is de verkrijgbaarheid van onderdelen en dan scoort Honda denk ik beter dan KTM. Ook hebben ze allebei een ander stuurgedrag en de een zal je beter liggen dan de ander, is een persoonlijk iets. Als er 1 motor de beste was zou niemand meer iets anders kopen, toch?

In ieder geval succes gewenst.

Groeten,

Peter
 
Daar heb je gelijk in! Maar mensen kunnen zeggen dat ze hem zo goed behandeld hebben, je hebt het maar te geloven natuurlijk. Tja en het stuurgedrag zal ook wel anders zijn, nu denk ik niet dat ik daar veel van zal merken aangezien het mijn eerste crosser zal worden. Ik vind het moeilijk, maar het valt mij wel op dat KTM over het algemeen iets goedkoper is.
 
KTM tot 2001 gaf meer problemen dan Honda's tot 2001.
Dit heb ik niet zelf bedacht, maar is bevestigd door de lokale KTM dealer hier.
 
Misschien voor een wat oudere enduro van honda gaan?? Voordat ze de alumium frames toe gingen passen zeg maar, een model uit 95/96??
Als je voor een honda gaat zou ik wel voor een model voor 2002 gaan, ivm die elektrische powervalve en al die elektro crap.

En vooral omdat de onderdelen voor de honda's veel beter te krijgen zijn zou ik gewoon voor de honda gaan.
 
Misschien voor een wat oudere enduro van honda gaan?? Voordat ze de alumium frames toe gingen passen zeg maar, een model uit 95/96??
Als je voor een honda gaat zou ik wel voor een model voor 2002 gaan, ivm die elektrische powervalve en al die elektro crap.

En vooral omdat de onderdelen voor de honda's veel beter te krijgen zijn zou ik gewoon voor de honda gaan.

Uit 95/96? Die zijn wel betrouwbaar? En waarom vóór de aluminium frames?
 
Er zijn zeer weinig yamaha's 2Takt op kenteken.

Waarom 2 takt, is een 400 KTM uit 200X geen optie of anders een 300 2takt, beide zijn geweldige motoren. Zeker voor iemand die moet gaan beginnen.
(Nee ik ben geen KTM fanaat, maar ik heb er wel 2) :? (Ik heb ook jaren met een 250 honda uit 82 gereden)
Ktm heeft meestal de "echte" enduros, met lichtspoel, met de "overdrive versnelling" en de kortere eerste, 1 van de redenen waarom ik met een KTM rijd.

Honda's van +/- half 90 , geweldige fietsen, maar het blijven crossers.
Voor onze maisplakken ed. een prima fiets ,vaak mee mogen rondjakkeren.
En alle slijtagedelen nog volop te koop omdat bijna iedereen toen zo'n honda reed waarschijnlijk (en niet voor niets).
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je een 400 4takt of een 300 2takt (je hebt namelijk een @ neergezet)? Een 2 takt is wel makkelijker sleutelen...Wat is volgens jou een goede KTM om mee te beginnen?
 
Er zijn zeer weinig yamaha's 2Takt op kenteken.

Waarom 2 takt, is een 400 KTM uit 200X geen optie of anders een 300 @takt, beide zijn geweldige motoren. Zeker voor iemand die moet gaan beginnen.
(Nee ik ben geen KTM fanaat, maar ik heb er wel 2) :? (Ik heb ook jaren met een 250 honda uit 82 gereden)
Ktm heeft meestal de "echte" enduros, met lichtspoel, met de "overdrive versnelling" en de kortere eerste, 1 van de redenen waarom ik met een KTM rijd.

Honda's van +/- half 90 , geweldige fietsen, maar het blijven crossers.
Voor onze maisplakken ed. een prima fiets ,vaak mee mogen rondjakkeren.
En alle slijtagedelen nog volop te koop omdat bijna iedereen toen zo'n honda reed waarschijnlijk (en niet voor niets).

Bijvoorbeeld deze: http://link.marktplaats.nl/190800293 ??
Is dit nou een 2 of 4 takt?
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je een 400 4takt of een 300 2takt (je hebt namelijk een @ neergezet)? Een 2 takt is wel makkelijker sleutelen...Wat is volgens jou een goede KTM om mee te beginnen?

Met beide kun je heel gemakkelijk rijden als beginner.
Zeker in het begin moet je een motor hebben die doet wat jij wilt, de 400EXC 4takt is zeker zoiets. Mooi lineair vermogen en leuk koppel maar wel iets zwaarder dan de 300.Is misschien voor een beginner niet direct merkbaar.
(Vergelijk deze aub niet met de KTM LC4 400, 2 totaal verschillende types).

De 300 2Takt heeft een stuk vermogen meer, maar is tevens ook heel gemakkelijk te doseren. Heb je meer vermogen nodig, dan open je de gaskraan wat meer.
De 250ers komen bij een bepaald toerental ineens goed los, wat bij de 300 wat minder is.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dus een KTM 300 2 takt zou ook een optie zijn.
 
Er is nog een optie:
De oude van mij kopen KTM 250 bj1985 ,op kenteken 1984. Bijna nieuwe banden.
Met reserveblok Enduroblok, met reserve A-wiel, Voorvork ,WP pomp, achterbrug ,achterframe, zijkappen zitjes , cilinders, carburateur, Koplamp, enz enz. € 750,- Ivm aanschaf van de nieuwere.
Vanmiddag nog schoongemaakt en 2x trappen en lopen.
Kun je jaren mee vooruit.

(@hi$# dit is het verkoop gedeelte niet.) Zal de motor daar ook maar opzetten.

Stuur niet zo goed als de Hondas of de 300 KTM
 
Er is nog een optie:
De oude van mij kopen KTM 250 bj1985 ,op kenteken 1984. Bijna nieuwe banden.
Met reserveblok Enduroblok, met reserve A-wiel, Voorvork ,WP pomp, achterbrug ,achterframe, zijkappen zitjes , cilinders, carburateur, Koplamp, enz enz. € 750,- Ivm aanschaf van de nieuwere.
Vanmiddag nog schoongemaakt en 2x trappen en lopen.
Kun je jaren mee vooruit.

(@hi$# dit is het verkoop gedeelte niet.) Zal de motor daar ook maar opzetten.

Stuur niet zo goed als de Hondas of de 300 KTM

Bedankt voor het aanbod, maar ik wil graag wat nieuwer. Heb vandaag zo goed als zeker een Honda cr 250 gekocht... :9~
 
Bedankt voor het aanbod, maar ik wil graag wat nieuwer. Heb vandaag zo goed als zeker een Honda cr 250 gekocht... :9~~

Welk bouwjaar?

En goede keus..!

Voor een beginner in de cross is sturen en vering e/d niet zó héél belangrijk.

Eerst het gevoel krijgen om in zand te rijden, de rest komt later wel.
Dan wil je toch een jongere..

En van de straat op zand is toch een hele overschakeling! :)


B.t.w, als je er een bijna gekocht hebt, hoop ik wel een pré '97..
Die sturen beter, en zíjn gewoon beter.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Welk bouwjaar?

En goede keus..!

Voor een beginner in de cross is sturen en vering e/d niet zó héél belangrijk.

Eerst het gevoel krijgen om in zand te rijden, de rest komt later wel.
Dan wil je toch een jongere..

En van de straat op zand is toch een hele overschakeling! :)


B.t.w, als je er een bijna gekocht hebt, hoop ik wel een pré '97..
Die sturen beter, en zíjn gewoon beter.. ;)

Een 95'er met een 99'er blok... Verder alles nieuw, alle lagers + keringen en nieuwe zuiger.
 
Prima keuze.
En nu :]

Succes met de opleiding "off road" *D , want het is inderdaad een wereld van verschil ,zand of asfalt.

Foto? :9
 
Laatst bewerkt:
Dank je *D

Foto's heb ik nog niet, ik heb de crosser ook nog niet, maar zodra die er is post ik een foto!

En nu inderdaad beginnen met crossen. Nog tips voor een beginner of dingen waar ik aan moet denken? Ik las bijvoorbeeld ook dat veel crossers de koppeling niet gebruiken met opschakelen :?
 
Laatst bewerkt:
Vering op je gewicht afstellen is het begin van alles. En dan niet van "ik kan toch nog niet rijden en weet niet hoe", maar gewoon alles volgens de basisprincipes afstellen. Er staat voldoende info of het internet. Van hieruit ga je na enkele weken/maanden over naar een finetuning.

Goede crosslaarzen (liefst waterdicht), protectievest en een crosshelm met genoeg ventilatie .
Oefenen op een vlak geschoven crossbaan, naar mate de baan slechter wordt wordt je ook langzaamaan geconfronteerd met de zwaardere omstandigheden.
Als je meteen op een zware baan gaat rijden, is de lol er al heel snel vanaf.
Je zult nog vaak vallen, dus , handbescherming (beugels over de handvatten) en wat reserve koppelings- en remhendels aanschaffen.
Vallen hoort erbij, dus zorg ervoor dat je dat gevoel van "schaamte"snel overwonnen hebt.
Enneh...... appeltaart en veel water meenemen tijdens de oefensessies, je zult het nodig hebben :Y

Als je echt Off road gaat, rij dan niet in gebieden waar je niet mag komen, je loopt grote kans dat omwoners gaan klagen en dat binnen "no time" de politie of de boswachter op je nek zit. Rij niet bij boeren over hun akkers tenzij je er toestemming voor hebt en zorg ervoor dat de motor niet teveel lawaai maakt.
Ruiters en voetgangers stationair voorbij rijden tenzij ze je aanmoedigen *O* (de voetgangers dan hè). Probeer nog geen (bewuste) wheelys te maken op de weg.

Oja als laatste.....je komt van een wegmotor, deze heeft noppen , grip is niet uitzonderlijk hoog op asfalt + je banden slijten dan gruwelijk hard (ronde kanten aan de noppen en hoogte neemt af O-) ).
Je kunt er hard mee gaan en heerlijk sliden, maar kijk er mee uit, je ligt zo op je snuffert (ervarings deskundige |( )


En nee, koppeling gewoon gaan gebruiken. Ik denk dat je, met name in het begin, niet veel zult schakelen in het terrein. Je moet eerste gevoel krijgen voor de ondergrond en gedragingen van de motor op het onverharde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan