welke garmin zumo

Onlangs een gebruikte, zumo 550 gekocht voor 50 euro incl houder. 🤗
Had al een 390,ook tweedehands ,maar vraag me af welke nu eigenlijk jonger is.?
Ik heb het vermoeden de 550.

Beiden werken perfect
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je met navigeren of van menu wisselen?
Allebei. Alles. (Her)berekenen, updaten, de framerate tijdens het rijden, menus - maar dat is te verwachten bij een gps van 10+ jaar oud. Is nog steeds goed genoeg om mee te rijden, je moet alleen ietsje geduld hebben met het instellen. Maar dat is allemaal niet zo van belang meer tenzij je er een tweedehands wil kopen want hij word volgens mij al jaren niet meer nieuw verkocht.
 
Allebei. Alles. (Her)berekenen, updaten, de framerate tijdens het rijden, menus - maar dat is te verwachten bij een gps van 10+ jaar oud. Is nog steeds goed genoeg om mee te rijden, je moet alleen ietsje geduld hebben met het instellen. Maar dat is allemaal niet zo van belang meer tenzij je er een tweedehands wil kopen want hij word volgens mij al jaren niet meer nieuw verkocht.
Navigeren vind ik wel voldoende.
Brengt me,tot nu toe, toch nauwkeurig naar de mooiste plekjes in duitsland belgie en luxemburg
de 550 zit op mijn andere scootbrommer en moet ik nog testen.
 
ik heb sinds kort een 390. Eerder had ik geen navigatie op de motor. Hoogstens een telefoontje in een houdertje of een Dakota 20 handheld op een fietsstuurklem. Beide de niet heel ideaal voor motorrijden. De ‘navigeer via bochtige wegen’ optie vind ik ook erg leuk werken. Snel is het apparaat niet, maar sneller dan ik gewend ben, eenvoudig en adressen invoeren is een eitje. In combinatie met de OnRoute motorkaart is navigeren in welke navigatiemodus je ook kiest garantie voor de dubbele afstand van de kortste. Het enige nadeel is dat de accu het ongeveer 3,5 uur volhoudt. Ik zal een keer op zoek moeten naar het laadsnoertje. De usb stekker kan niet gebruikt worden bij gebruik in de motorhouder zonder daaruit een stukje weg ze vijlen.
 
Ik wil ook een Garmin Zumo kopen, heb nu een simpele auto TomTom op mijn motor. Werkt op zich goed (ben een mooi weer rijder) maar mis het inladen van routes.

Heb gekeken naar een TomTom of een Garmin Zumo, maar mijn voorkeur gaat uit naar een Garmin Zumo omdat er meer routes beschikbaar zijn welke te downloaden zijn en er kan een action camera van Garmin met de Garmin Zumo bediend worden. Toekomst plan moet ik zeggen.

Ik heb de Garmin Zumo 340, 390 en 590 naast elkaar "gelegd". De Garmin Zumo 350 is volgens mij niet meer leverbaar.

De Garmin Zumo 590 heeft een groter scherm t.o.v. de Garmin Zumo 340 en 390. Op zich een groot voordeel echter het prijsverschil vind ik dermate groot dat deze voor mij afvalt.

Het grote verschil tussen de Garmin Zumo 340 en de Garmin Zumo 390 is de hoeveelheid landen. Het prijsverschil tussen deze beide vind ik dermate klein dat ik ga voor de Garmin Zumo 390!

Je koopt een Garmin Zumo voor langere tijd en ik weet niet naar welke landen ik ga over enkele jaren. Dus een Garmin Zumo 340 valt voor mij af.

Alleen nog even sparen! :-)
Het inladen van routes is hartstikke simpel bij TomTom rider.
Daarvoor heb je mydrive tomtom, of elk ander website/programma zoals bijv routeyou. Je download .gpx en laad hem in.
Snap de moeite niet?
 
TomTom schijnt iets intuïtiever te werken dan Garmin, maar ik heb geen ervaring met de eerste. Routes installeren werkt bij de Garmin ook heel handig via mapsource (oud) of basecamp. Het gaat zelfs nog sneller zonder de software als je de gedownloade routes rechtstreeks vanuit de directory waarin ze zijn gedownload kopieert naar de directory waar de routes staan in het navigatiesysteem.
 
Dit zegt mijn Garmin, maar de url levert niets. Iemand enig idee of gaan die poi’s automatisch met de updates?
IMG_3841.jpeg
 
Ik heb drie van die dingen op verschillende brommers. Ik ben ook na 10 jaar geen vriendjes met Garmin geworden. Van Mapscource en Basecamp krijg ik omeunige jeuk. Gebruiksonvriendelijk spul. Anyway, ik gebruik die dingen voor A naar B en kijk niet op een paar km's meer of minder. Ik red me er mee, maar eigenlijk verlang ik naar mijn eerste TomTom. Simpel ding, weinig ergernis, werkt goed genoeg.
 
Mijn 14 jaar oude Zumo 220 doet nog steeds waar hij voor gemaakt is, zowel op de motor, de fiets als in de auto. Gebruik alleen routes die ik met MapSource maak en aanpas. De later gekochte lifetime is nog steeds zijn geld waard.
 
Mijn bevindingen na vele jaren en veel km's met de Zumo 350.

Ik heb een haat/ liefde verhouding met mijn Zumo 350.
Hierboven al genoemd dat het een leercurve vereist om er goed mee te kunnen werken. Daar MOET je wel even doorheen!
Ik was zo ongeveer de eerste (sinds 2012?) met een Zumo 350. Inmiddels kan ik er nu mee 'lezen en schrijven'.

Ik gebruik 'm in 2 auto's, op 2 motoren en op de bromfiets.
De uitvoering van de set is zodanig dat de stroomaansluiting permanent op de motor moet blijven zitten. (Tomtom heeft en verbreek-stekker)
De elektroden voor de voeding zijn vrij gevoelig voor corrosie, waardoor storing en niet dus meer opladen tijdens het rijden.
Op beide motoren heb ik de laad-kabel vlak bij de houder doorgeknipt (dus zoals Tomtom) en er een stekker aan gemaakt. De houder met elektrodes en ca 20cm kabel met stekker kan ik van de motor afnemen. Op beide motoren zit bij niet-gebruik dus alleen een kogel nog op het stuur. De houder met elektrodes ligt gewoon altijd droog binnen en daarom heb ik nooit last van stroom-storing.
Zelfs tijdens mijn vakantie-reizen houd ik 's nachts de houder gewoon droog in de tent.
Op de bromfiets zit ook een kogel waarop de losse houder (met loze draad) kan worden geplaatst. (dus geen voeding)
Ik gebruik de Zumo dan op de eigen accu. Alleen dan enkele keren kort inschakelen voor een update van de route.

Heel fijn is dat de '350' veel landen afdekt.
In de loop der jaren vrijwel het hele dekkingsgebied afgereisd. Toen ik 'm kocht wist ik niet welke landen ik zou gaan bezoeken.
De Zumo is gebruikt van Ierland tot Roemenië en van Zweden tot Portugal en Noorwegen tot Sicilië.
Met goedkoper alternatief 345 had ik anders zeker kaarten moeten bijkopen.
Een min-punt van de Garmin-kaarten is dat deze verder van NL steeds onnauwkeurig worden.
Kaart klopt dan slecht/ niet met wat je waarneemt. In Slowakije/ Roemenië meerdere campings vlgs kaart bestaan in werkelijkheid niet.
Een optie is om kaarten te downloaden van OSM. Klein stukje van Rusland/ St Petersburg heb ik gebruikt omdat dat niet werd gedekt.

Snelheid van de 350 wordt langzaam maar zeker een probleem.
Ik reed vorig jaar in Boedapest en tijdens rijden kon de Zumo mij in de stad gedurig 'niet bijhouden' met berekenen.
Dan kom je op een kruispunt maar is op scherm niets te zien omdat ie nog aan het rekenen is. Grrrrrrrr, dan op goed geluk maar rechtdoor(?)

Het updaten van kaarten lukt wel maar heel gladjes gaat dat zeker niet altijd.
Vaak is er een 'kink in de kabel' voordat alles weer goed werkt. Verder is de kaart voor heel Europa niet meer alleen op intern geheugen, maar is er een splitsing in Noord en Zuid. De andere helft van de kaart staat nu op geheugenkaartje. BTW, tijdens het rijden merk je er niets van dat ie van kaart wisselt. (althans, mij is 't niet opgevallen)

Ik heb negatieve ervaring met leveren van spare-parts. (mss daarom bij ooit vervangen GEEN Garmin meer)
Een gekend zwak punt van de Zumo 350 is de aan/uit-knop. Na verloop van tijd wordt de rubber knop helemaal 'gaar'.
Uiteindelijk is er op de plek van de knop een groot gat. Oke dan zetten we er een nieuwe op.
Nou, mooi niet meer leverbaar. :X Eigenlijk is de Zumo dan niet meer bruikbaar. (voor mij)
In mijn bedrijfsauto zit geen 12V plug. Ik gebruik de Zumo dan op de eigen accu. Ik moet 'm daarom vaak aan/uit zetten.
Zonder knop en met een groot gat, is ie dan alleen nog geschikt voor de kliko.
Gelukkig iemand gevonden die deze knop als imitatie kon leveren.
Samen met werkbeschrijving voor plaatsen nieuwe knop is ie nu weer voor jaren bruikbaar. Slechte service van Garmin!

Nog een punt van aandacht.
Ik rijd ook gedurig motor-toertochten.
Vaak is het dan bij de start inladen van de GPX in de Zumo. Dat gaat altijd PERFECT!!:t
Ik zie maar al te vaak dat er dikke problemen zijn met gebruikers van Tomtom (of andere?) dat de route niet ingeladen kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Als je de voeding van de zumo aansluit op een geschakelde voeding.
Dan heb je de aan/uit knop vrijwel nooit nodig.
Ik heb 5 jaar een 350 gehad en die zag er nog uit als nieuw.
 
Mijn bevindingen na vele jaren en veel km's met de Zumo 350.

Ik heb een haat/ liefde verhouding met mijn Zumo 350.
Hierboven al genoemd dat het een leercurve vereist om er goed mee te kunnen werken. Daar MOET je wel even doorheen!
Ik was zo ongeveer de eerste (sinds 2012?) met een Zumo 350. Inmiddels kan ik er nu mee 'lezen en schrijven'.

Ik gebruik 'm in 2 auto's, op 2 motoren en op de bromfiets.
De uitvoering van de set is zodanig dat de stroomaansluiting permanent op de motor moet blijven zitten. (Tomtom heeft en verbreek-stekker)
De elektroden voor de voeding zijn vrij gevoelig voor corrosie, waardoor storing en niet dus meer opladen tijdens het rijden.
Op beide motoren heb ik de laad-kabel vlak bij de houder doorgeknipt (dus zoals Tomtom) en er een stekker aan gemaakt. De houder met elektrodes en ca 20cm kabel met stekker kan ik van de motor afnemen. Op beide motoren zit bij niet-gebruik dus alleen een kogel nog op het stuur. De houder met elektrodes ligt gewoon altijd droog binnen en daarom heb ik nooit last van stroom-storing.
Zelfs tijdens mijn vakantie-reizen houd ik 's nachts de houder gewoon droog in de tent.
Op de bromfiets zit ook een kogel waarop de losse houder (met loze draad) kan worden geplaatst. (dus geen voeding)
Ik gebruik de Zumo dan op de eigen accu. Alleen dan enkele keren kort inschakelen voor een update van de route.

Heel fijn is dat de '350' veel landen afdekt.
In de loop der jaren vrijwel het hele dekkingsgebied afgereisd. Toen ik 'm kocht wist ik niet welke landen ik zou gaan bezoeken.
De Zumo is gebruikt van Ierland tot Roemenië en van Zweden tot Portugal en Noorwegen tot Sicilië.
Met goedkoper alternatief 345 had ik anders zeker kaarten moeten bijkopen.
Een min-punt van de Garmin-kaarten is dat deze verder van NL steeds onnauwkeurig worden.
Kaart klopt dan slecht/ niet met wat je waarneemt. In Slowakije/ Roemenië meerdere campings vlgs kaart bestaan in werkelijkheid niet.
Een optie is om kaarten te downloaden van OSM. Klein stukje van Rusland/ St Petersburg heb ik gebruikt omdat dat niet werd gedekt.

Snelheid van de 350 wordt langzaam maar zeker een probleem.
Ik reed vorig jaar in Boedapest en tijdens rijden kon de Zumo mij in de stad gedurig 'niet bijhouden' met berekenen.
Dan kom je op een kruispunt maar is op scherm niets te zien omdat ie nog aan het rekenen is. Grrrrrrrr, dan op goed geluk maar rechtdoor(?)

Het updaten van kaarten lukt wel maar heel gladjes gaat dat zeker niet altijd.
Vaak is er een 'kink in de kabel' voordat alles weer goed werkt. Verder is de kaart voor heel Europa niet meer alleen op intern geheugen, maar is er een splitsing in Noord en Zuid. De andere helft van de kaart staat nu op geheugenkaartje. BTW, tijdens het rijden merk je er niets van dat ie van kaart wisselt. (althans, mij is 't niet opgevallen)

Ik heb negatieve ervaring met leveren van spare-parts. (mss daarom bij ooit vervangen GEEN Garmin meer)
Een gekend zwak punt van de Zumo 350 is de aan/uit-knop. Na verloop van tijd wordt de rubber knop helemaal 'gaar'.
Uiteindelijk is er op de plek van de knop een groot gat. Oke dan zetten we er een nieuwe op.
Nou, mooi niet meer leverbaar. :X Eigenlijk is de Zumo dan niet meer bruikbaar. (voor mij)
In mijn bedrijfsauto zit geen 12V plug. Ik gebruik de Zumo dan op de eigen accu. Ik moet 'm daarom vaak aan/uit zetten.
Zonder knop en met een groot gat, is ie dan alleen nog geschikt voor de kliko.
Gelukkig iemand gevonden die deze knop als imitatie kon leveren.
Samen met werkbeschrijving voor plaatsen nieuwe knop is ie nu weer voor jaren bruikbaar. Slechte service van Garmin!

Nog een punt van aandacht.
Ik rijd ook gedurig motor-toertochten.
Vaak is het dan bij de start inladen van de GPX in de Zumo. Dat gaat altijd PERFECT!!:t
Ik zie maar al te vaak dat er dikke problemen zijn met gebruikers van Tomtom (of andere?) dat de route niet ingeladen kan worden.
Mooie uiteenzetting. Hoe gaat navigeren op de brommer? In buitenland gaat het goed uit ervaring met de Dakota want daar gewoon met de brommer op de hoofdrijbaan. Snelwegen vermijden en gaan. In Nederland met vaak gescheiden fietspaden en soms zelfs fietsroutes die compleet niet langs de weg voor auto of motor gaan werkt het in mijn ervaring slecht.
 
Verhaal dus niet (goed) gelezen.
:$ sorry, inderdaad niet goed gelezen.
Ik zag permanent en voeding.
Daarmee ging ik de mist in.
Maar een kapotte knop heb ik mijn kennissenkring bij een zumo 3xx nog niet gezien. Bij de 550 dan weer wel.
 
Mooie uiteenzetting. Hoe gaat navigeren op de brommer? In buitenland gaat het goed uit ervaring met de Dakota want daar gewoon met de brommer op de hoofdrijbaan. Snelwegen vermijden en gaan. In Nederland met vaak gescheiden fietspaden en soms zelfs fietsroutes die compleet niet langs de weg voor auto of motor gaan werkt het in mijn ervaring slecht.
Je begint met instelling 'vermijd snelwegen'.
Voor de rest is het om onderweg vooral creatief met de aanwijzingen om te gaan.

Ik gebruik de zumo op de bromfiets vooral van A naar B.
Daarvoor zou ik thuis een track kunnen maken. Niet nodig, ik gebruik gewoon route.
Ben nog van oude stempel, want vroeger deed je alles nog met een landkaart.
Daarom in NL kan ik meestal wel af zonder navigatie. Vrijwel alles uit het hoofd.
Een auto/ motor gaat over de snelweg. De bromfiets dwars door het bos. Dan onderweg de paddestoelen volgen.
Alleen in de stad naar het eindpunt in een bepaalde straat dan zet ik 'm effe aan.

Met de zumo is werkelijke snelheid goed af te lezen.
Snelheid 80 op het tellertje blijkt GPS ca 65kmh te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan