Welke gereedschap voor openen oliedop

R0nnie

MF veteraan
4 okt 2019
1.003
737
Beste mensen,

Via een zoektocht naar een motorforum ben ik op deze forum beland, al heb ik mij enkel dagen geleden al aangemeld op deze forum. Ik heb een BMW R1200RT en vandaag kreeg ik onderweg vlak bij mijn werk een melding dat het oliepeil te laag is, een uitroepteken met 2 driehoekjes ernaast. Nu dacht ik om straks na werk rustig naar een benzinepomp te rijden en daar ene litertje olie te kopen en bij te vullen. In mijn wijsheid was ik overtuigd dat ik het zwarte dopje wel met de hand kon open draaien. Deze dop zit muurvast. Vermoedelijk heeft het bedrijf waar ik mijn motor in onderhoud heb deze dop te vast aangedraaid of die dop behoort zo vast te zitten. Normaal vul het onderhoudsbedrijf mijn olie bij maar vermoed dat het dit keer niet gebeurd is omdat er waarschijnlijk op moment van onderhoud nog voldoende in zat of dat ze het vergeten zijn. Nu zit ik met het probleem dat ik dus geen gereedschap bij mij heb en ik niet weet hoe ik die dop kan opendraaien om de olie straks bij te vullen. Ik zou graag vernemen met welk stuk gereedschap ik die olievuldop kan losdraaien. Voor alle duidelijkheid heb ik een foto bijgevoegd van wat ik bedoel.

M
dop openen.png
et vriendelijke groeten,
Ronnie
 

Misschien kan dit topic je helpen. Je hebt een of ander sleuteltje nodig.

Of anders deze handleiding.

 
Sleuteltje zou idd bij het bordgereedschap moeten zitten. , nr 3 in bovenstaande plaatje als ik het ander topic lees.

En te strak kan niet is een kliksysteem en geen schroefdraad
 
Allen,

Mijn dank voor jullie reactie! Echter heb geen gereedschapsset die bij de motor hoort (zat niet bij de motor toen ik deze 2de-hands aanschafte) dus heb ik sleutel nummer 3 niet. Moet het dus doen met gereedschap die ik thuis heb, zeg maar de doe-het-zelf spul van de bouwmarkt.

MrCB750
Bedankt voor de link naar die andere topic!
 
Beste Gestopt,

Dan zou ik eerst een stuk hout en scherp mes moeten zoeken... Ik moet echt naar huis en dat is een ritje van zo'n 30 a 35 km. Wellicht verstandiger om naar dichtstbijzijnde benzinepomp te rijden wat iets van 5 a 6 km is en ANWB bellen en het via de ANWB regelen, ben toch lid van ze. Kan de ANWB motorrijders helpen?
 
Mocht je die niet meer hebben:


Beste HKF,

Uit voorzorg bestel ik tovch maar deze dop op e-bay maar ik krijg deze melding:

Review item and postage
Seller: bristolsupe... |Message to seller

This seller doesn't post to your location. Change your address to continue.

Hoe kan ik deze dan wel bestellen via E-bay?

nogmaals mijn dank.
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Ebay: 94 results for BMW oil filler cap removal tool

Ik wist niet eens dat er een speciale tool voor was.
Vorige week ververst en met twee handen tegelijk eraf gedraaid.
Het zat wat vast, maar de aanhouder wint. :P
 
Ondertussen in geslaagd om er 1 te bestellen via eBay. Schijnbaar sturen de meeste UK-based winkels niks naar Nederland. Heb een verkoper gevonden die wel naar Nederland stuurt.

Aan allen, mijn dank voor jullie inbreng!
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Worldbeater,

Heb toch maar even de ANWB gebeld vanaf mijn werk. Ik wacht nu op een hulpwagen. Durfde het niet op aan om de 30-35 km naar huis te rijden.
 
Worldbeater,

Heb toch maar even de ANWB gebeld vanaf mijn werk. Ik wacht nu op een hulpwagen. Durfde het niet op aan om de 30-35 km naar huis te rijden.
De olie staat onder het minimum niveau in het peilglas? Dan geen meter meer rijden, ook niet naar de pomp.
Als je met twee handen kracht zet zou het toch moeten lukken. Linksom draaien dan.
Of als een krasje geen probleem is inderdaad open tikken met een schroevendraaier.
Of beter een houten hulpstukje.
Maar de ANWB kan ook. :Y
 
Wat ik al eerder aangaf, ik heb geen gereedschap bij me. Ook niet op werk (kantoorbaan). Dus ja. de ANWB is de enige optie

En voor zover ik het kan beoordelen zie ik geen olie bij glaasje. En sta gewoon stil.
 
Wat ik al eerder aangaf, ik heb geen gereedschap bij me. Ook niet op werk (kantoorbaan). Dus ja. de ANWB is de enige optie

En voor zover ik het kan beoordelen zie ik geen olie bij glaasje. En sta gewoon stil.
Een paar rammen met de perforator tegen een briefopener dan.
Ik werk ook op kantoor. :P

Maar hoe is het gelopen met de ANWB?

Speciale olie voor een natte koppeling er in? :+ :+
 
Dat kan ik die arme perforator niet aandoen :+

Alles is goed gegaan, de medewerker van de ANWB opende de dop met een waterpomptang en heeft de motor gevuld met ongeveer een halve liter olie wat ook overeenkomt met wat ik gelezen heb in het BMW motor boekje. Verschil tussen min en max is halve liter.

10W40 erin gegoten en restant mee gekregen als reserve.
 
Dat kan ik die arme perforator niet aandoen :+

Alles is goed gegaan, de medewerker van de ANWB opende de dop met een waterpomptang en heeft de motor gevuld met ongeveer een halve liter olie wat ook overeenkomt met wat ik gelezen heb in het BMW motor boekje. Verschil tussen min en max is halve liter.

10W40 erin gegoten en restant mee gekregen als reserve.
Als je het boekje leest dan zal ik niets zeggen over peilen met een warme motor. ;)
Een halve liter is igg geen wereldprobleem geweest voor deze sterke boxer.
En wat MasterTommy zegt, met 15W50 zal je minder olieverbruik en een betere oliedruk hebben.
 
volgende keer 15w-50 erin. En dat sleutetje voor je oliedop kost iets van €5, dus waarom je die dop zou verkrachten met een tang begrijp ik niet helemaal.
Omdat ik die specifieke gereedschap niet heb, ook al aangegeven en daarom mijn vraag. En verkrachten? Nee hoor, de ANWB man deed de waterpomptang voorzichtig om de dop, 1 rustige!!! draai en de dop kwam los. De rest met het handje open gedraaid. Ze weten heus wel wat ze doen bij de ANWB.
 
Was dus al van plan na thuiskomst om een setje reserve spul in een tas bij elkaar te sprokkelen. Flesje olie, sleuteltje, setje lampen.

De tip om 15W50 toe te passen komt niet overeen met de soorten die in het boekje staan. Kan wel 15W40 toepassen...
 
Als je het boekje leest dan zal ik niets zeggen over peilen met een warme motor.
Dat stukje in het boekje heb ik meermaals gelezen, de eerste keer met stomme verbazing. Voor zover ik me het kan heugen moest je altijd olie peilen met koude motor die tijdje stilstond om de olie te laten zakken. Maar staat er echt met warme motor.

De ANWB man rijdt zelf ook motor vertelde hij. En die had hier ook nooit van gehoord. Geen idee wat voor merk motor hij rijdt maar die zat me ook verbaasd aan te kijken toen ik hem vertelde dat bij BMW de oliepeil met warme motor bekeken moet worden. Is dit specifiek BMW?
 
Terug
Bovenaan Onderaan