Welke helm met kleine schaal?

ex0dus

MF'er
22 feb 2011
86
0
Ik ben motor rijlessen aan het volgen, en heb inmiddels al een motor pak en laarzen, echter nog geen helm.
Omdat ik toch graag een eigen helm wil hebben, heb ik alvast wat rondgeken, zodoende weet ik wel wat ik ongeveer zou willen, ik heb echter nog geen keuze kunnen maken.

Ik ben niet zo groot, en wil dan ook graag een helm die niet als te groot is. Tot nu toe heb ik maat M nodig.

Ik weet dat er helmen zijn met een kleinere buitenschaal, maar weet dus niet welke!

Ik wil graag een systeemhelm, dus één waar de gehele voorkant naar boven klapt, of nog beter, naar achteren!

Zo heb ik een Shark helm gezien waar je het gehele kingedeelte naar achteren kon klappen.

Verder heb ik, behalve hoe groot de schaal is niet echt eisen. Het hoeft echt geen race helm te zijn, en qua kleur denk ik dat zilvergrijs goed is, of wellicht juist een heel opvallende kleur.

Wie weet wat een fijne comfortabele, niet als te grote helm voor mij zou kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
de evoline serie van Shark kun je inderdaad naar achter klappen. Heb zelf sinds kort de Shark Evoline 2 Moovit Lumi

smscaleShark-Evoline-Series-2-Moovit-Lumi-Motorcycle-Helmet-2.jpg
smscaleShark-Evoline-Series-2-Moovit-Lumi-Motorcycle-Helmet-4.jpg
smscaleShark-Evoline-Series-2-Moovit-Lumi-Motorcycle-Helmet-3.jpg


Ik vind hem zeer prettig zitten, maar dat verschilt heel erg... mijn advies zou zijn om eerst eens in een winkel verschillende merken te passen etc.
Daarna kun je desnoods altijd rondkijken waar je de helm wilt kopen...

of deze nu klein of groot uitvalt... geen idee... hij zit goed en vind hem mooi :)

Tijdens de motorbeursdagen zijn er ook een aantal onlinewinkels die korting geven ;)
 
Laatst bewerkt:
Het beste zoek je gewoon online naar een motorzaak bij je in de buurt en
daar ga je gewoon op je gemak helmen kijken.

Het wordt toch echt een kwestie van passen.
 
De ene zat inderdaad fijner als de andere. Ik heb onder andere ook een Shoei gepast, maar vond dat de Shark fijner zat. Dit was overigens een maat S, terwijl de andere M waren...
 
Schuberth C3 is een uitstekende systeemhelm.

Het zal toch echt afhangen van je budget, wat je lekker vindt zitten en zelf een fijne helm vind.

Sowieso heeft de Schuberth verschillende helmschalen. 54-55 heeft een kleinere schaal dan 56-57. Maar volgens mij hebben de meeste helm-fabrikanten tegenwoordig wel verschillende maten helmschalen voor een willekeurig model. En anders zie ik nog steeds het bezwaar niet. Als de helm gewoon goed zit, waarom moet je dan per se een zo klein mogelijke schaal hebben?
 
Als ik jou zo hoor,adviseer ik je een helm van +/- een schaal van 1:5
Is de buitenschaal ook lekker klein. staat zeer stoer...
 
Je wilt een kleine helm, maar hebt toch maat M...? Hoe zie je dat? Je zegt eigenlijk dat je een helm wilt, met zo dun mogelijke dempende laag?

Helmen zijn nu eenmaal lelijk, tis niet anders.
 
Ik wist niet eens dat er helmen waren met kleinere buitenschalen. Mijn idee is altijd geweest; bij een S is de buitenschaal kleiner dan M en bij de M weer kleiner dan L etc. Maar geen idee of dat wel zo is :?

Het is natuurlijk leuk dat een helm er naar je eigen smaak leuk of goed uitziet, maar het meest belangrijke is toch je eigen veiligheid. Je hoofd is dan wel hetgeen wat je het allerbeste wilt beveiligen naar mijn gevoel.

Denk je overigens echt als mensen iemand van klein postuur op een motor zien rijden…hey wat heeft die een grote helm :X

Zoal gisteren al gezegd, ga gewoon passen… koop een helm die lekker zit. Ga echt verschillende types en merken passen, niet ieder merk heeft dezelfde pasvorm. Hou er ook rekening mee dat als er irriterende drukpunten in de helm zitten door de pasvorm, dat die onder het rijden nog meer voelbaar zijn door de druk die op de helm komt te staan.

Tot nu toe heb ik altijd een shark gehad omdat die mij gewoon lekker zitten, heb ook wel andere helmen geprobeerd en dan is de vorm net anders waardoor het weer net anders aanvoelt. Overigens heb ik in de Shark evoline 2 ook een S in plaats van mn voorgaande helmen een M.

Hou er verder ook rekening mee dat een systeemhelm over het algemeen meer last heeft van windruis dan een integraalhelm. Wil je echt een stille systeemhelm, dan zou ik me verdiepen in de Schuberth. Verder kun je nog kijken naar de manier van opzetten van de helm, de ene systeemhelm moet verplicht open om hem goed op te kunnen zetten en de andere laat zich net als een integraalhelm gesloten ook goed opzetten.

Suc6 en ben benieuwd naar de uiteindelijke keuze en motivatie erachter
 
De Shoei Multitec heeft een kleinere schaal vergeleken met bijvoorbeeld de Shark Openline (beide systeemhelmen). Ik heb de Multitec maatje XL en die heeft en kleinere schaal dan de Openline maatje S van mijn vrouw...
 
gewoon gaan passen: je kunt wel helemaal weg zijn van een bepaald soort merk/model en/of daarbij specifieke eisen stellen aan uiterlijk en grootte, maar uiteindelijk is elk hoofd anders en kan het maar zomaar zijn dat jouw favoriet qua eisen aan uiterlijk en grootte totaal niet op jouw kop past :P
 
Vaak zijn de schalen zo verdeeld XS/S is de kleinste schaal. M/L is weer wat groter en zo oplopend.

Ik heb van mijn S helm een XS gemaakt, puur door de binnenvoering te veranderen.De schaal is immers toch hetzelfde.
En zelfs met de kleine schaal lijkt die helm heel groot voor mij. :P
Maar veiligheid is belangrijker dan hoe het er uit ziet.

Ga passen, een helm moet goed en strak zitten, vaak is de maat ook nog eens merkafhankelijk.
Laat je adviseren in de winkel.
 
Arai levert een schaal voor elke twee helmmaten. De meeste merken gebruiken maar 2 schalen wat dus kan resulteren in een relatief grote helm als je een kleinere maat hebt. Zet maar eens een S van Arai naast een zelfde maat Shark bijvoorbeeld. Het verschil is echt opmerkelijk groot. Een kleinere helm heeft uiteraard minder luchtweerstand.

Arai levert geloof ik geen systeemhelmen?
 
Laatst bewerkt:
De meningen lopen nogal uiteen zie ik wel, veiligheid staat voor op natuurlijk! Ik snap eigenlijk de weerstand niet, als ik toch liever een wat kleinere ogende helm wil, dan moet ik dat toch zelf weten?
Ik neem aan dat zo'n type helm ook een EU goedkeuring heeft, dus daar maak ik me geen zorgen over.

Ten eerste moet de helm natuurlijk lekker zitten, maar een helm met kleine schaal kan ook lekker zitten. Ik heb nog geen idee, weet nog niet precies wat er op de markt is.

Heb zoals ik al zei al een aantal helmen gepast. Ik vond de Shark helm fijn zitten, of deze een kleinere schaal had, weet ik niet, heb ik helemaal niet op gelet.
 
zie dat de Roof Boxer nog niet genoemd is.. probeer die ook maar... ik rij al 2 jaren met plezier mee. Ik heb zelf maat M maar de Roof heb ik S gekocht.
 
Shoei misschien? Voor de multitec (systeemhelm) gebruiken ze 2 buitenschalen en voor hun intergraal helmen(Qwest, XR-1100 b.v.) gebruiken ze 4 buitenschalen.
 
Ieder merk levert eigenlijk wel helmen kleiner als M, S is standaard, XS ook al. Voor XXS moet je toch vaak wel even mazzel hebben om die in de winkel te vinden en sommige merken hebben zelfs XXXS.
Hèhèhè, mijn vrouw heeft ook een klein koppie vandaar de kennis. Zij heeft echter wel gezocht naar intergraal helmen.

Ik heb zelf een Shubert C3 systeemhelm die leverbaar is in 4 schalen.

c3_neu.gif


Nu valt Shubert groot uit dus dat kan wat misleidend zijn, de C3 vind ik erg stil vergelijkbaar met andere intergraalhelmen (!) die ik heb gehad, tevens is de ventilatie errug goed, verder helpt de standaard pin-lock en het zonnevizier (dat gelukkig erg laag komt) ook om het comfort te verhogen... nadeel van dit alles is dat er wel een heftig prijskaartje aan zit... maar ik hoef niet meer anders :}
 
Roof en Shark zijn de enige systeem die je helemaal achterover kunt klappen. De meeste fabrikanten maken maar 2 maten buitenschaal, de binnenmaten worden door de padding aangepast. Shoei heeft vaak 4 maten buitenschaal, voor de XR1100 zelfs vijf (maar da's geen systeem).
 
Hey ik snap je probleem, een kleinere buitenschaal is ook een van mijn eisen bij een nieuwe helm. Alleen is passen persoonlijk dus dat moet je zelf even doen.

Voor wat ik nu gepast heb zijn Shoei en Premier goede keuzes. Goedkopere merken, zoals de HJC die ik nu heb, hebben minder schalen (= goedkopere produktie) en vullen die op. Daarnaast heb ik nog zo'n zonnevizier, ik geloof dat dat ook nog wel wat ruimte inneemt in de schaal.

Verder kan kleur ook nog optisch bedriegen. De kleur zilver die je aangeeft is wel een goede keus, een tennisbal dan weer niet. Als je genoeg te besteden hebt zou ik beginnen passen met Shoei of Arai, maar de verkoper weet daar meer over natuurlijk. Shubert is sowieso een afrader, dat zijn enorme bakken.
 
Altijd weer vreemd te zien hoe iemand zich druk maakt over van alles, inclusief de maat van de buitenschaal, maar zich niet realiseert dat ie gewoon de veiligste, dus de best passende, helm moet hebben.
 
Beste JanB,
ik kan me voorstellen dat iemand er naast veilig ook goed uit wil zien, d'r zijn bar weinig mensen die het echt niet uitmaakt.
Tevens ben ik van mening dat een kleinere schaal ook daadwerkelijk veiliger is. Een kleinere schaal betekend dat er minder opvulling** is, waardoor een helm dan ook een grotere kans heeft op bij een val beter op je hoofd te blijven zitten. Tevens zal bij het vormen van de helm tijdens het gebruik over de jaren deze minder los worden waardoor het draagcomfort ook gelijkmatiger blijft.
Het mag dan misschien uit de beginpost niet blijken, veilig is het mijns inziens wel.

(**= Met opvulling bedoel ik dus niet de effectieve vulling van een helm, maar het zachte schuim wat ze gebruiken om een bijv. van een L schaal helm een M maat te maken)
 
Terug
Bovenaan Onderaan