• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Welke motor voor Bilstain ?

Vinnie165

MF veteraan
Lid geworden
5 apr 2005
Waarderingsscore
1
Hallo,

we zouden graag wat gaan rijden in bilstain.. Om ons in de wintermaanden bezig te houden..

Vroeger heb ik een yamaha WR400 gehad maar nu heb ik al een tijdje niet meer gereden..
De WR vond ik aan de zware kant en wil nu iets lichter kopen om eventueel op bilstain te gaan rijden..

Wat raden jullie me aan ?
Budget rond de 1000 euro.

Kan ik er iets met een 250 2 takt gaan doen of is een 125 cc ook al goed. Welk merk ?
Ze hebben me altijd verteld dat een 250 2 takt overeenkomt met een 400 4 takt en een 125 2takt met een 250 4 takt..

Moet je er een kenteken hebben ?

Met een trial motor kun daar het beste rijden. Off road is hoog en als je in een lastige situatie kun je niet met je voeten aan de grond.
Kenteken hoeft niet. Het is een afgesloten terrein

ik kwam laatst een crf230 tegen ( enduro type ). Is dat iets ?

full

Met elke enduro kan je rijden in Bilstain, je hebt echt geen trial motor nodig om lol te hebben daar. Typ maar eens Graham Jarvis in op youtube, dan zie je dat je met een grote / hoge enduro motor ook zeer technisch kan rijden, de zwakste schakel is de rijder.

Een oudere 125 of 250 2t is niet echt ideaal omdat ze meestal een smalle powerband hebben, daardoor is het moeilijk om grip te vinden op de gladde ondergrond daar. Als het een 2t wordt zou ik altijd een 250 pakken, die kan je nog wat makkelijker laag in de toeren een berg op laten klimmen.

Ik heb voorheen daar ook wel eens met een 450 EXC gereden daar en dat was niet makkelijk maar wel mogelijk, nu met m`n 250 EXC (4T) gaat `t super. Als ik technisch ga rijden verlaag ik de voorspanning achter en steek de vork door de kroonplaten om de motor wat lager te maken. Ook verminder ik de demping v / a om de motor beter over de stenen te laten lopen.

Beetje oefenen daar en je kan een hoop lol hebben, is heel anders als volgas over de nederlandse zand knallen.

Laatst bewerkt:
Die CRF 230 lijkt me een ideaal motortje voor daar, maar denk ik niet voor 1000 euro te vinden.

ik dacht dat de 250 2 takten te bruut waren.. zeker als je niet heel veel ervaring hebt.
Ik heb vroeger wel eens op een yzf 250 gereden en vond die toen heel fijn aanvoelen en sturen..
Maar dan moet ik mijn budget gaan optrekken..
De 2 takten blijven wel een stuk goedkoper..

Het onderhoud doe ik zelf dus daar moet ik het niet voor doen..

ATB is een MTB met een A :)

Een 250tweetakt of een trialmotor kun je daar prima mee vermaken. Overigens met elke andere offroad ook wel hoor. Licht echt aan je kunnen en wat je precies wilt kunnen rijden/kan rijden.

Laatst bewerkt:
Het moeten daarom niet de meest moeilijke stukken te zijn.
Ik reed 4 jaar geleden met de wr400 hier in de buurt over boswegen en op een lokaal gedoogd crossterrein wat redelijk zwaar was. Daarmee vond ik de WRF400 toch wel aan de zware kant.
Conditie is gewoon slecht :-) Dus daar moet ik het niet van hebben..

Gr geert

ATB is een MTB met een A :)

Een 250tweetakt of een trialmotor kun je daar prima mee vermaken. Overigens met elke andere offroad ook wel hoor. Licht echt aan je kunnen en wat je precies wilt kunnen rijden/kan rijden.

Puur voor in Bilstain is die 230 fijner denk ik, stuk lager / compacter. E start is een voordeel, af en toe slaat je motor af terwijl je in een houding staat dat je echt niet kan kicken.

Een 250 CRF is wel een motor met veel meer mogelijkheden, met zo`n ding kan je ook goed in Bilstain rijden en je kan ook nog eens een crossbaan of offroadrit meepakken.

Ik ben daar nooit geweest, maar als ik de filmpjes zie op youtube zie, lijkt het erg op het de "trail-scene" (Trail, niet trial) zoals in de VS of Azie bijvoorbeeld.
Ik rij zelf ook wel 's in Azie, en de typische 1000+ Euro motoren daarvoor ontworpen zijn, KDX200/220 en XR200/250's..in het kort..hufterproof, kortere wielbasis, relatief laag gewicht met veel tractor motorkarakter en relatief weinig piekvermogen.
Ook de CRF230 die net genoemd was is ook typisch een motor voor dat soort werk, hillclimbs, bossen e.d.

Laatst bewerkt:
Het is naar gelang welke richting je oprijd een trial/ enduro/ offroad aangelegenheid. Het is eigenlijk een lang pad met een beek, met aan beide kanten een helling. 40 hectare.

Zijn lange trails langs de helling op verschillende hoogtes, daar zie je veel offroaders, maar je kunt ook de hellingen pakken als je er een beetje handig in bent, en met een trial motor is dat dus ook heel puik.

Voor iedereen is daar wat te beleven!

Laatst bewerkt:
ja de elektrische start lijkt me ook heel handig..

Of het moet een hele soepele kickstart zijn.. ( weinig compressie is ideaal :P )
De 250 is nog wel goed aan te kicken maar toch..

Het gebied lijkt erg veel op het gebied waar we hier rijden (hier zijn de paden smaller en hebben we wat meer stenen en rotsen). We rijden al zo'n 10 jaar in een groep elke zaterdag een uurtje of 5. In het begin reed iedereen op 450 4 takten, meestal KTM en daarnaast een enkele Yamaha of Husqvarna.
Inmiddels zijn we er allemaal achter gekomen dat we beter rijden en meer plezier hebben op 250-350 cc 4 takten. sommige zijn zelfs terug naar 200cc 2 takten en rijden er de sterren mee af. Ik rij nu zelf op een Husky 310 na jaren op een Husky 250 (en daarvoor op en VOR 503) gereden te hebben.
Steile technische stukken waar je met de 450 echt staat te klooien en te zwoegen zijn met de lichtere motoren ineens veel makkelijker. Het is anders dan in Nederland over maisplakken razen, daar heb je vermogen en een groot hart voor nodig.
Bilstain en andere soortgelijke stukken gaan makkelijker met een lichtere motor. Ik heb laatst op de nieuwe KTM 350 EXC F gereden en denk dat dit voor de gemiddelde rijder het ultieme wapen is. Licht, vermogen zat en extreem handelbaar.

KDX200 is DE 2 takt budget motor voor dat soort werk.
Maar in langere heuvelklims is ie ietsje minder makkelijk als een 4 takt XR250.

en een kdx 200 ? wat zijn jullie ervaringen daar over ?

Laatst bewerkt:
Hmm zie net dat je maar 1000 Euro wilt besteden. Dan heb ik niks gezegd, voor 1000 euros vind je alleen totaal afgetrapte enduro fietsen. Een oudere "trail" zul je misschien nog kunnen vinden in een redelijke staat voor dat geld...

het moeten niet perse enduro fietsen zijn. Ik heb net een mail gekregen van bilstain en inderdaad je hebt er geen kenteken voor nodig.

Ik heb mijn budget wat opgekrikt.. :P

en de husky TC 250 bouwjaar 2005 ? ik heb er eentje op het oog voor 1750 euro...
Zijn deze motoren goed ? Heeft elektrische start..

Ik dacht altijd dat deze motoren iets hoger op de poten stonden maar dat kan een misvatting zijn ...

Gr geert

Terug
Bovenaan Onderaan