Stan Smith
Rookie
- 13 mei 2020
- 10
- 4
Hi,
Ik ben voornemens over 2-3 maanden mijn eerste motor te kopen. Heb dan 2 jaar mijn rijbewijs en in de tussentijd wel op geleende motoren kunnen rijden.
Na veelvuldig op internet gekeken te hebben, ben ik verliefd geworden op de CBR. In eerste instantie de 600F4i. Echter sinds kort vind ik de 600RR nog veel gaver.
-Ik ben precies 2 meter, zowel lange benen als lange romp. Ik zoek niet iets om op het circuit mee te rijden, maar wel een wat sportief model.
Daarom uitgekomen op de F4i: looks van een super sport, maar zit en rijdt meer als een toer/sport. Doel is straks eigenlijk alleen een beetje toeren en mooie bochtige wegen te rijden.
Heb nog niet echt goed kunnen zitten helaas. Of er stond geen F4i in de buurt, of deze stond dusdanig vakkundig ingebouwd dat erop zitten betekende eerst 3 andere motoren opzij te zetten. Inmiddels ook de GSXR op het oog gekregen, maar ik krijg het gevoel dat dat toch echt meer super sport is. Zie de 750 veel, maar lijkt me toch wat teveel vermogen als beginnend rijder.
Wat zou als lange man van 28 een goede keuze zijn?
Mijn hart zegt de 600RR, maar is dat te doen? Ik weet dat het erg persoonlijk is, maar wellicht zijn er mensen met ervaring of die nieuwe inzichten kan geven.
Als je bij een zaakje bent waar ze te lui zijn om een paar motoren aan de kant te rijden zou ik sowieso door lopen. Ik heb wel eens mijn vader bij hem in de buurt naar een zaakje gestuurd om even te kijken en een fotootje te maken. Daar hebben ze zo'n beetje de halve zaak verbouwd om de motor eventjes buiten te zetten.Bedankt voor de reacties. Proefzitten is inderdaad de beste manier, maar wat ik al aangaf is dat er of geen motor in de buurt staat waarin ik interesse heb, of deze helemaal ingebouwd staat tussen de rest (waarom? je wil toch verkopen?). Heb bijvoorbeeld al wel kunnen zitten op een 2013 RR, maar dat is natuurlijk niet helemaal representatief. Vond die overigens wel lekker zitten.
Motoshare zal ik ook even in de gaten houden, goede tip.
Ik las dat de Honda's inderdaad het prettigst zijn voor de grotere mensen (ik ben weliswaar slank, 88 kg). Ik had mijn zinnen al volledig op de F4i gezet, maar ik werd verliefd op het uiterlijk van de RR. Qua prestaties zag ik dat ze nagenoeg gelijk zijn, maar dat de zithouding van de RR aanzienlijk anders is. De betere zithouding was voor mij ook belangrijk om eerst voor de F4i te kiezen.
Dank allen
Dan vraag je de verkoper toch gewoon even of hij hem er tussen uit wil halen? zo niet, volgende motorzaakBedankt voor de reacties. Proefzitten is inderdaad de beste manier, maar wat ik al aangaf is dat er of geen motor in de buurt staat waarin ik interesse heb, of deze helemaal ingebouwd staat tussen de rest (waarom? je wil toch verkopen?).
Hier staan er een paar, wel een 600F ipv een F4i (met gestept zadel).Bedankt voor de reacties. Proefzitten is inderdaad de beste manier, maar wat ik al aangaf is dat er of geen motor in de buurt staat waarin ik interesse heb, of deze helemaal ingebouwd staat tussen de rest (waarom? je wil toch verkopen?). Heb bijvoorbeeld al wel kunnen zitten op een 2013 RR, maar dat is natuurlijk niet helemaal representatief. Vond die overigens wel lekker zitten.
Motoshare zal ik ook even in de gaten houden, goede tip.
Ik las dat de Honda's inderdaad het prettigst zijn voor de grotere mensen (ik ben weliswaar slank, 88 kg). Ik had mijn zinnen al volledig op de F4i gezet, maar ik werd verliefd op het uiterlijk van de RR. Qua prestaties zag ik dat ze nagenoeg gelijk zijn, maar dat de zithouding van de RR aanzienlijk anders is. De betere zithouding was voor mij ook belangrijk om eerst voor de F4i te kiezen.
Dank allen
Ben ook al bij diverse tenten geweest waar de voorwaarde was om een motor eerst te kopen voordat je mocht rijden. Vraag me toch serieus af hoe dat soort bedrijven kunnen bestaan.
Sport tour vind ik toch het mooist ja, evenals een 4 cilinder. Heb 1 cilinder, 2 cilinder en 3 cilinder gereden, maar ik vind het niks dat getril.
Een CBR1100 gaat mij wat te ver. Heb nog niet bijster veel ervaring dus ik hoef nog niet gelijk zo'n kanon.
Een 600 is voor mij eerst voldoende. Vriend van me heeft een Z750 die ik qua vermogen ook prima vind.
Mbt. vermogen, ondanks dat men tegen mij vertelde dat je beter eerst op een 500/600 kon beginnen kocht ik ook direct een 1150RT (95 pk).Dat vermogen regel je gewoon met je rechterhand. Op en 600 en ook op een 1100. Ben na mijn examen direct op een 1150 gestapt. Geen probleem verder
Ik heb hem ook ongereden gekocht. Wel mijn schoonzoon laten proefrijden en later nog met mij achterop.Mbt., vreemd dat je eerst een motor moet kopen. Je gaat toch eerst proefrijden!? Heb zelf ook ongereden de RT gekocht omdat de gewenste Harley niet verstandig bleek te zijn als eerste motor (heb mij om laten lullen) omdat men stelt dat je met je 1e motor wel een keertje valt.
Daar kwam de CBR ook vandaan, prima gezelschap daar! Robert is een fijne vent, maar ook Gebben zelf.Als je veel motoren wilt zien, proefzitten, proefrijden en ook goede adviezen wilt krijgen kun je nog naar Gebben in Rogat gaan. Destijds zag ik op MP een motor bij hun te koop staan, gebeld en toen ik aankwam stond de motor al klaar buiten. Gelijk ook de opmerking dat dat ding waarschijnlijk te klein voor me was, wat dus ook klopte. Daarna mag veel adviezen, ronde door de zaak en gewoon tijd om alles even te laten bezinken. Ik kon op dat moment niet vinden wat ik zocht maar moeilijk doen over een proefrit was weinig van te merken.
Vreemde bewering, dan zou ik ook kunnen zeggen dat ik een 1000 cc niet serieus neem ;-)Als je wilt dat mensen je serieus nemen moet je een 1000cc kopen, hoef je ook niet te miepen over of die lekker zit of niet je bent dan toch al lang op je bestemming voordat er iets pijn gaat doen.
Nou..niet mee eens, ook throttle control moet je leren evenals het omgaan met onbekende situaties en schrikreacties..een +1000cc Racer pakt ff net wat anders op als een 600.Dat vermogen regel je gewoon met je rechterhand. Op en 600 en ook op een 1100. Ben na mijn examen direct op een 1150 gestapt. Geen probleem verder