Welke motortrailer?

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
6.415
1.051
Borger-Odoorn
We willen graag een motortrailer die zakbaar/kantelbaar is, voor 2 motoren. Budget: max 2500 euro. Probleempje: de ongeremde aanhangers wegen allemaal dik boven de 200 kg. Onze motoren wegen ook elk zo'n 200 kg dus dan kom je gauw op 650 kg en onze auto mag ongeremd niet meer dan 570 kg trekken....
Als we voor een geremde gaan (wat op zich wel een optie is) , is het wel heel erg duur; dan zit je gauw op 4000 euro.
Een model met van die losse oprijdplaten zien we echt niet zitten; we worden er niet jonger op dus laden/lossen moet gemakkelijk gaan.

Wie weet wat voor trailer geschikt zou kunnen zijn? (tip voor goede 2dehands is ook ok, maar ze zijn er bijna niet...)
 
Laatst bewerkt:
Niet zakbaar,maar door de verlaagde as wel een extreem lage laadvloer waardoor laden en lossen heel makkelijk gaat.
Het gewicht is waarschijnlijk ook een probleem,maar ze leveren ook maatwerk dus misschien zijn er nog mogelijkheden.

Er zijn spijtig genoeg bijna geen fabrikanten die aanhangers met een lage laadvloer maken/verkopen.
Een zakbare heeft door het mechanisme meer onderdelen nodig,en dus ook meer gewicht.
 
Herkenbare uitdaging. Ik heb zelf uiteindelijk een nieuwe Stema MT 750 BS3 Deze aangeschaft. Dit is een ongeremde en hij weegt 136 Kg. Mijn auto mag maar 400 Kg ongeremd trekken.... Prijs nieuw: ca euro 1.100 Werkt wel met oprijgoot: motor kan er niet afglijden. Ik heb voor het gemak een caravanopstap Zoiets voor erbij om makkelijker op de aanhanger te stappen, dat scheelt toch veel! Mijn aanpassing is dat ik een betonplex plaat gemaakt heb die zowel links als in het midden geplaatst kan worden: loopt makkelijker dan de goten. Eerlijk is eerlijk :+, het is me net ff te hoog in mijn eentje, daarom vraag ik altijd iemand die me kan helpen. Je duwt met twee man de motor er zo op, zonder de motor te starten (Z900 ca. 215 kg.) Uitladen gaat net zo eenvoudig. Dat opstapje dat doe het hem echt! Ik word er steeds handiger in.

succes met je keuze, en laat a.u.b. weten wat het geworden is.
 
De BCW ziet er op zich goed uit door die lage vloer maar daar hebben we weer het probleem met het totaalgewicht. En die Stema is dus precies wat we niet willen....
 
Zo'n BCW is wel heel breed,aangezien ze ook maatwerk leveren is een smallere en dus lichtere uitvoering misschien ook wel mogelijk.
En ik vermoed dat er nog wel andere fabrikanten zijn die maatwerk kunnen leveren met een lage as.
In het aanhangwagen topic zag ik vorige week deze nog : https://www.motor-forum.nl/threads/het-aanhangertopic.457915/post-30993658
Die blijkt ook custom made te zijn,en ik heb er nog al eens vergelijkbare gezien,maar ze zijn zeldzaam.
Ik heb er zelf ook één gebouwd met verlaagde as,en die is veel lichter dan zo'n BCW.
 
Ik ben bang dat je, met de door jouw opgegeven parameters, zoekt naar een eenhoorn onder de aanhangers.. door het zakbare gedeelte wordt het eigengewicht weer hoger t.o.v. bijv. de STEMA aanhangers die je niet wilt.
Overigens kan ik je standpunt wel begrijpen, hier staat ook (al meer dan 10 jr.) een stema MT750 BS2 op de plas, en hoewel ik deze laad in m'n eentje (met zelf de opstap en/of naast de aanhanger blijven lopen, lukt het mijn vader (68) niet meer dit alleen te doen. Sterker nog, de opstap vormt voor hem óók een probleem, dus meestal met minimaal 2 man laden.. Vergis je ook niet in de inrijgoten van zo'n ding, meestal richt die de motor nog op ook tijden inrijden, doordat de achterband breder is dan de onderzijde van de goot...
Ik volg dit topic met interesse, maar ik denk dat het een (bijna) onmogelijke opgave wordt met de eisen die je stelt. En enkel een grotere auto voor (incidenteel) aanhangergebruik kopen, doen er niet veel.. O-) ..En lichtere (hyper/super)sport motoren kopen gaat meestal weer niet samen met het ouder worden...
 
Dit lijkt mij een hele mooie. De HMT (Helios Motor Trailers) Viper 1 met QuickLoad System:


Heeft er iemand ervaring met dit merk? Ziet er superstevig uit, en ik vind dat met een lier optakelen briljant gevonden.
 
Stevig?
Ik vind het maar een gammel geval dat met pennetjes en borgveertjes in elkaar gezet wordt.

Maar ts heeft hier niets aan dus kan je hem beter in een ander topik posten.
 
Dit lijkt mij een hele mooie. De HMT (Helios Motor Trailers) Viper 1 met QuickLoad System:


Heeft er iemand ervaring met dit merk? Ziet er superstevig uit, en ik vind dat met een lier optakelen briljant gevonden.


Wat een gedoe! Lampen er af, aanhanger knikken, slede naar beneden, slede vast zetten, motor er op en 3x vastmaken, lier naar beneden, vast maken, slede los maken, lier omhoog draaien, slede vast zetten, aanhanger terug knikken, motor achterkant vast zetten, lier opruimen, lampen er weer op.

En waarom? Met een rijplaat rij je een motor zo een normale aanhanger (bak) op. Dit ding rammelt waarschijnlijk half uit elkaar en je kunt niks anders met het ding dan 1(!) motor vervoeren. Dit is een typisch ontwerp van een engineer die naar technische mogelijkheden heeft gekeken en de rest van de requirements uit het oog is verloren.

Ik zou voor zoiets gaan:
 
Het is maar net welke requirements hij heeft meegekregen. Met een gewone aanhangwagen vind ik het altijd vrij trickie om de motor, vooral er af te rijden. En aangezien deze Viper er ook in een 2 en een 3 motoren versie is, dacht ik dat het ook voor de starter van dit topic interessant zou kunnen zijn. Bij mij persoonlijk, mijn auto mag 400 kg trekken, ik heb een V85TT die geloof ik 220 kg is, tel daar nog wat spanbandjes etc etc bij op dan kom ik bij de meeste "gewone" (motor) aanhangers niet uit qua gewicht. Bij deze wel aangezien deze maar 77 kg weegt. Ik lees ook vrij veel mensen die tevreden zijn over hun Motolug, wat hetzelfde systeem is maar waarvan ik vind dat de Helios er wat "sterker/steviger" uitziet.
 
Het is maar net welke requirements hij heeft meegekregen. Met een gewone aanhangwagen vind ik het altijd vrij trickie om de motor, vooral er af te rijden. En aangezien deze Viper er ook in een 2 en een 3 motoren versie is, dacht ik dat het ook voor de starter van dit topic interessant zou kunnen zijn. Bij mij persoonlijk, mijn auto mag 400 kg trekken, ik heb een V85TT die geloof ik 220 kg is, tel daar nog wat spanbandjes etc etc bij op dan kom ik bij de meeste "gewone" (motor) aanhangers niet uit qua gewicht. Bij deze wel aangezien deze maar 77 kg weegt. Ik lees ook vrij veel mensen die tevreden zijn over hun Motolug, wat hetzelfde systeem is maar waarvan ik vind dat de Helios er wat "sterker/steviger" uitziet.
Idd. De Helios is eigenlijk vergelijkbaar met de HDE van Motolug vwb specificaties. Daarbij heeft de Helios voor wel een dwarsbalk geschikt voor spanbanden en de Helios heeft (weet niet of het standaard is) een neuswiel. Niet leverbaar bij enkele Motolug. Erg handig om je rug te sparen als je om wat voor reden af moet koppelen. Gegalvaniseerd lijkt ie ook. Beetje prijzig, dat wel. Ben toevallig ook aan het rondneuzen naar iets wat op locatie in de kofferbak past.
 
Idd. De Helios is eigenlijk vergelijkbaar met de HDE van Motolug vwb specificaties. Daarbij heeft de Helios voor wel een dwarsbalk geschikt voor spanbanden en de Helios heeft (weet niet of het standaard is) een neuswiel. Niet leverbaar bij enkele Motolug. Erg handig om je rug te sparen als je om wat voor reden af moet koppelen. Gegalvaniseerd lijkt ie ook. Beetje prijzig, dat wel. Ben toevallig ook aan het rondneuzen naar iets wat op locatie in de kofferbak past.
Das op zichzelf geen gekke gedachte
mijne is 2 jaar geleden in Frankrijk gejat
 
Dit probleem heb ik ook gehad. Echter heb ik via Marktplaats een aanhanger van het merk B.W. Trailers gevonden die voldeed. Eigen gewicht van 180 kg en kantelbaar. Met wat oefening dus prima alleen te laden. Heb zelf wel kleine aanpassingen gemaakt. Ik het er gootjes op gezet en Acebikes voorwiel klemmen.
9E07CCC3-4C37-4169-BEDE-8F926AB6DAD6.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan