Welke remcilinder?

11 jun 2016
31
1
Eindhoven
Hallo M-F'ers,

Na heel wat zoeken op het forum krijg ik het toch niet helemaal gevonden.
Ik wil graag een nieuwe remcilinder + remhendel (+koppeling hendel) gaan bestellen, maar ik weet niet welke.

Ik heb een Honda CB750 F2 en dus dubbele schijfremmen voor. Ik weet dat er dus verschil zit in de remcilinder voor enkele en dubbele schijfrem. Ik heb na wat zoeken wel een remcilinder gevonden als vervanging maar daar staat geen informatie bij (http://shop.honda4.nl/catalog/product_info.php?cPath=901_152_228_710&products_id=2666)

Optie nr 2, een setje (ook zonder informatie helaas) maar ik weet dus niet of deze geschikt is; (http://www.westlandcustoms.com/Webwinkel-Product-118984489/Complete-remhendel-Black.html)

Ik las ergens dat het dus te maken heeft met de zuigerdiameter? Voor een dubbele schijf voor is die kleiner of juist groter dan voor een enkele schijf? Is dit op alle motors dezelfde diameter of per model verschillend?

Zoals ik al aangaf heb ik dus een Honda CB750 F2 uit 1978, welke diameter heeft mijn originele remcilinder? En moet ik perse dezelfde diameter pakken, of is een kleinere of grotere diameter misschien beter om de remdruk te verhogen maar vooral niet te verminderen? (lijkt mij niet dat hiermee kan toenemen, maar misschien denken jullie daar anders over)

Alvast bedankt! :)
 
het ligt niet alleen aan het aantal schuiven. het heeft te maken met de som van de het oppervlak van de remzuigers. Die bepalen hoeveel vloeistof er nodig is om de zuigers een bepaalde afstand te laten verplaatsen. Zo zullen remklauwen met maar 1 zuiger een kleinere rempomp nodig hebben dan 4 zuiger remklauwen
 
bij de bovenste link, de honda4 shop, staat met grote letters dat deze remcilinder voor een dubbele schijf is.
Ja dat heb ik ook gezien, daarom zeg ik ook in mijn post dat ik een vervanger gevonden heb. Er staat alleen verder helemaal geen informatie bij over de afmetingen. Dat is wat ik juist wil weten om een beetje te kunnen vergelijken qua prijs en looks (vierkant of rond reservoir)
het ligt niet alleen aan het aantal schuiven. het heeft te maken met de som van de het oppervlak van de remzuigers. Die bepalen hoeveel vloeistof er nodig is om de zuigers een bepaalde afstand te laten verplaatsen. Zo zullen remklauwen met maar 1 zuiger een kleinere rempomp nodig hebben dan 4 zuiger remklauwen
Ik heb 2 remklauwen, en allebei hebben 1 zuiger. (standaard op een cb750 f2).
 
Ik heb er nu een gevonden met de volgende specificaties;
Materiaal: aluminiumlegering
Kleur: zwart
Type: links en rechts
Grootte: geschikt voor 7/8" stuur
Spiegel draad: 10mm/0,39"
Boring: 14mm/0,55"
Banjo bout grootte: 10mm/0,39"

Waar ik dus op moet letten is : 'Boring: 14mm/0,55'' toch?
Maar hoeveel mm moet die boring zijn voor 2 schijfremmen op de Honda CB750 F2???

Iemand? Ik kom er niet echt uit..
 
Met een rempomp met een kleine diameter heb je meer kracht maar je hendel trek je verder naar het stuur om dezelfde hoeveelheid vloeistof te verplaatsen. Als je remleidingen niet teveel rek hebben kan je b.v. een 1/2" rempomp nemen (12,7mm) je hoeft dan minder hard te knijpen voor dezelfde vertraging.
Deze rempompen werden gebruikt op o.a. de oudere vfr750 en cbr600 met 2 remschijven met ieder 2 zuigers aan 1 zijde.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan