• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Welke scooter 400 of 530?

burgmanfan

Rookie
Lid geworden
4 jun 2015
Waarderingsscore
2
Ik reed een Burgman 200, ik rijd een Burgman 400. Dat bevalt beter.
Ik overweeg om over te stappen naar een Yamaha Tmax 530. De aanschafprijs van de laatste ligt beduidend hoger. Logisch. Je krijgt meer scooter. Is er iemand die beide scooters heeft gereden en die me iets kan vertellen over de kosten van het onderhoud? Liggen de kosten van het onderhoud van de Yamaha ook veel hoger? En heeft er iemand al hoge kilometerstanden bereikt met deze scooters, of is het na 75000 km eigenlijk wel afgelopen?

Laatst bewerkt:
Ik had vroeger een Tmax voor woon- werkverkeer. We waren met 3 dezelfde met wel uiteenlopende kilometerstanden na verloop van tijd. 75000 km is een eitje, er lopen machines van tegen de 200000 met alleen regulier onderhoud en kleine defecten…
Het rijden is motorisch, je stuurt vanuit je heupen, geen tank, maar alles gaat messcherp. De vering tot bovenste kroonplaat geeft veel feedback en insturen, remmen en apex-rijden gaan vanzelf, voor mij een voorbeeld voor hoe het moet zijn…
Verbruik ligt iets hoger maar sinds de 530 merkelijk minder dan de vorige versies. De 2-cilinder is een toonbeeld van souplesse en kracht, het is een echt alternatief voor een motor wanneer je een overstap overweegt…
Nadeel vond ik dat het zadel nogal hard zit, na 250 km zocht ik de achterstepjes (passagier) op om een andere zit te hebben. Dit beviel wel maar in de bochten raak je regelmatig met je tippen de grond.
Mijn advies, ga rijden en luister realistisch naar je hart. Er is weinig vergelijk met een andere scoot door zijn kwaliteiten en rijgevoel, alleen de prijs gooit roet in het eten!

Helder verhaal als het om de rijbeleving gaat. Dus absoluut een aanrader wat dát betreft. 200.000 km. Geen probleem. Goed om te horen. Dank voor je snelle reactie.

Nog vergeten, onderhoud is vergelijkbaar met andere motorscooters alleen om de 20000 km het vernieuwen van de V-snaar is een hap uit je budget bij de officiële onderhoudspunten. Maar eens je het doorhebt kan je het zelf evenzeer en is de prijs ongeveer een derde...
In ieder geval ik deed het nooit zelf omdat ik de facturen nodig had, anderzijds heeft het nooit mijn rijplezier aangetast. Ik liet na enige tijd de motor (R1200RT) meer staan dan goed was en greep steeds naar de Yam, zegt veel vind ik zelf!

De tofste die ik reed is de 530 DX... alles erop en eraan met fantastische wegligging, stuureigenschappen en remmen... veel meer kan je niet wensen!

Zit ook wel een flink prijsverschil tussen een Burgman 400 en een Tmax dus dat moet hij dan ook wel waar maken. Verder is het een wereld van verschil. Eenpitter vs tweecilinder, toer vs sport. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.

Is een Burgman 650 niet een eerlijker vergelijk voor een T-Max dan een 400?
Of is die eerder in het selectie proces al afgevallen?

Terug
Bovenaan Onderaan