Welke sport-tour motor?

Jean84

Rookie
2 apr 2016
15
0
Gelderland
Hallo,

Ik heb sinds 2011 mijn rijbewijs en heb vanaf het begin een Honda CBR600f uit 1992. Deze vond ik voor een beginnende motorrijder een hele goede keus. Heb er veel plezier aan beleefd maar ben toe aan iets nieuws.

Nu kan ik wel het 1 en ander vinden over sport-tour motoren, maar veel zijn te zwaar/te hoog voor mij. En misschien zie ik wel een mooie motor over het hoofd? Er zijn zoveel keuzes....
Ik ben een kleine dame van 1.64 van zo'n 60 kilo. Ik heb een wat kleinere / lagere motor nodig. (verlagen is ook een optie).

Mijn wensen:

looks: sportief met kuipen
zit: zit liever wat rechterop dan supersport
comfort: zachte zitting, benzinemeter, ABS is fijn, handvatverwarming mag

Mijn voorstellen:
Honda CBR600f 2011 of 2014
honda-cbr600f-2011-4.jpg


Suzuki GSX-r/s 650f/a of 1000
gsxf_zwart.jpeg


Yamaha XJ6f Diversion
2015-Yamaha-XJ6-Diversion-F-EU-Race-Blu-Studio-002.jpg


Allemaal sportief ogende motoren met een 600 motor. Ik denk altijd dat de 1000 motoren iets te zwaar zijn voor mij (??)
Ben ik nog een mooie sportieve toermotor vergeten?

Ik zou heel graag jullie meningen horen over deze motoren of eventueel een advies over een andere motor.
De Honda CBR vind ik voor nu de mooiste die ik heb gevonden (zowel sportief als fijn met lange afstanden).

Alvast heel erg bedankt als je de tijd wil nemen voor je advies!
 
Laatst bewerkt:
Dat ga ik sowieso doen! ;)

Waar ik bang voor ben is dat ik een beauty over het hoofd zie. Dat ik op een motor vakantie ben en dan een knappert zie en denk: )*%_(#U_#%_@*)_$)#_(&%(_#*_%(*# :N
 
Als het uiterlijk ook meetelt zou ik voor de Honda of de yamaha gaan, zeker niet de suzuki, maar dat is persoonlijk
 
Er is maar 1 echte sport toermotor, de VFR en als je wel aan de 1000 denk maar het net teveel vind kom je met de VFR ook nog eens goed wel met 800cc.
Mocht je je toch nog bedenken en toch zwaarder willen is hij er ook in een 1200cc uitvoering.
 
Er is maar 1 echte sport toermotor, de VFR en als je wel aan de 1000 denk maar het net teveel vind kom je met de VFR ook nog eens goed wel met 800cc.
Mocht je je toch nog bedenken en toch zwaarder willen is hij er ook in een 1200cc uitvoering.
Gewoon voor de 1200 gaan, en vooral die met automaat :] 8-)
Dat is pas toeren :]

Alleen jammer dat een VFR het verbruik van een racer heeft -O-

Maar verder ... heb ooit eens proef gereden op een automaat VFR 1200 ... geweldige machine als je lang wil toeren en er toch een sportief tintje aan wil toevoegen :Y
En die automaat? Die doet het gewoon geweldig!
 
je bent de bmw f800gt vergeten. lekkere onderhoudsarme riemaandrijving redelijk sportief smal in de heupen om goed bij de grond te kunnen en redelijk comfortabel.
en of een 1000 te zwaar is kom je alleen maar achter door het te proberen. dat zou nog wel eens goed mee kunnen vallen. die paar kilo meer merk je niet veel van behalve bij het oprapen en daar zou ik geen gewoonte van willen maken.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon voor de 1200 gaan, en vooral die met automaat :] 8-)
Dat is pas toeren :]

Alleen jammer dat een VFR het verbruik van een racer heeft -O-

Maar verder ... heb ooit eens proef gereden op een automaat VFR 1200 ... geweldige machine als je lang wil toeren en er toch een sportief tintje aan wil toevoegen :Y
En die automaat? Die doet het gewoon geweldig!

De VFR is mij nét iets te kolossaal... thnx for the tip. Daarnaast, automaat is niks voor mij.. ik hou ervan om de controle te hebben over mn versnellingen.. (lees: ik hou ervan om hem eens lekker in de toeren te rijden)

je bent de bmw f800gt vergeten. lekkere onderhoudsarme riemaandrijving redelijk sportief smal in de heupen om goed bij de grond te kunnen en redelijk comfortabel.

De BMW is een mooie motor om te zien inderdaad! Ben alleen beetje bang dat deze de duurste is van het stel. Dus als je dan de mooie CBR tegenover deze zet, dat hij afvalt vanwege de prijs. Wat krijg je ervoor terug? Als het alleen de naam BMW is, dan heb ik helaas hele goeie ervaringen met een 25 jaar oude honda CBR ;)

Toevoeging:
bmw f800gt (2013)
BMW-F800GT-studio-Dark-Graphite-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf geen ervaring met BMW,maar als ik zo sommige topics lees bedenk ik me nog een keertje voordat ik een BMW ga kopen
 
het is niet alleen de naam maar wel een stuk. voordeel is wel dat de meesten zeer rijk uitgerust zijn met allerlei elektrische opties zoals handvatverwarming, ABS, navi, kofferset, bandenspanningscontrole en ga zo maar door. en het 2 cilinder blok is ook een stuk smaller in de bouw als de 4 cilinder japanners en dat merk je als je de voeten aan de grond moet zetten. die hoeven minder ver uit elkaar waardoor je makkelijker bij de grond komt en ze zijn ook lekker waardevast dus als je over een paar jaar weer inruilt is de afschrijving niet groter als de jappen alleen de investering wel.
 
De VFR is mij nét iets te kolossaal... thnx for the tip. Daarnaast, automaat is niks voor mij.. ik hou ervan om de controle te hebben over mn versnellingen.. (lees: ik hou ervan om hem eens lekker in de toeren te rijden)
Je kan ook met flippers je versnelling kiezen met de Honda-automaten. Sterker nog dan schakelt ie sneller dan jij met de hand kan :9
 
Ik heb zelf geen ervaring met BMW,maar als ik zo sommige topics lees bedenk ik me nog een keertje voordat ik een BMW ga kopen

Eens, en ook de eerste 800's waren niet probleemloos. De 800GT is echter een uitontwikkelde fiets. Dat is echt het enige model van BMW waarbij ik nul veelvoorkomende problemen kan noemen.

Ik zeg doen, voor ze weer wat nieuws verzinnen om de 800 serie te vervangen en het hele verhaal weer opnieuw begint.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou een 1000 te zwaar zijn? Je rijd al van 2011 dus ik veronderstel dat je best al wat ervaring hebt. Ik heb ook pas mijn bandit 650 ingeruild voor een 1000cc omdat ik de bandit na een jaartje toch wat power vond missen. Ik had ervoor 5 jaar niet gereden. Als je toch besluit om voor een zwaardere te gaan kan ik je de bandit 1200 of 1250 aanbevelen.
 
Suzuki sv650?

Mooi,snel,dik geluid.
Volgens mij heeft het al je wensen.
Er zijn naked types, types met kort kuipwerk en volle kuipen.
 
Niet denken, maar proefrijden. Heb ik ook gedaan bij mijn aankoop.
En 1000 cc klinkt soms heftig, maar een proefrit kan zo anders uit wijzen. Hangt er van jezelf af en het type motor.
 
...
De VFR is mij nét iets te kolossaal... thnx for the tip. Daarnaast, automaat is niks voor mij.. ik hou ervan om de controle te hebben over mn versnellingen.. (lees: ik hou ervan om hem eens lekker in de toeren te rijden)
...
De BMW is een mooie motor om te zien inderdaad! Ben alleen beetje bang dat deze de duurste is van het stel.
Dat is wel waar, hij is niet van de lichtste. Maar toch erg handelbaar hoor. Zou je versteld van staan :Y

Dat je graag zelf schakelt, om hem eens in de toeren te jagen, dat kan met de 1200 automaat ook hoor, zij het niet met een schakelpookje, maar met een knopje.
Dat vind ik dan weer jammer, voor de sequentiele bediening hadden ze er een pookje moeten op zetten, al bediend dat dan op zich maar een "knopje", maar dan zou je wel net echt schakelen.

Die BMW F800GT :9~
En ja, het klopt, is een hogere prijsklasse, maar ze behouden ook langer een hogere waarde, het ene compenseert dus het andere. Al moet je het natuurlijk wel eerst kunnen/willen neerleggen.

Nog een leuk puntje, die BMW F800GT heeft een riem aandrijving. Presteert absoluut niet slechter dan een ketting, ondanks dat wel eens beweert wordt.
Is voor vervanging wel niet goedkoper dan een ketting, maar tot aan de moment van vervanging totaal geen omkijken naar.
- niet smeren, en dus geen vieze vuile achterkant van je motor.
- nooit speling hoeven bij regelen.

Ik zou het wel willen, riem of cardan!
 
De VFR is mij nét iets te kolossaal... thnx for the tip. Daarnaast, automaat is niks voor mij.. ik hou ervan om de controle te hebben over mn versnellingen.. (lees: ik hou ervan om hem eens lekker in de toeren te rijden)
Wel opletten, dat was voor als je je bedenkt.
De 800f valt prima in jouw straatje
c3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo,Ik denk altijd dat de 1000 motoren iets te zwaar zijn voor mij (??)
Ben ik nog een mooie sportieve toermotor vergeten?
De Suzuki GSF uit jouw lijstje is ook niet bepaald de lichtste hoor: weegt rijklaar met gemak net zoveel (of meer) als een moderne sportieve 800 of 1000 (etc.) toerfiets, zelfs de 1250 van hetzelfde type is maar een klein beetje zwaarder. Mijn KTM is óók een sport-toer motor, en dat ding is - inclusief koffers en een wagonlading electronica - bijna 30 kg lichter dan zo'n GSF.

Hoewel de motoren die je zelf opnoemt op een afstandje veel gemeen lijken te hebben, zit er qua eigenschappen nog best wat verschil tussen.

Ander puntje: afhankelijk van hoeveel je voornemens bent te gaan rijden zou je het onderhoudsinterval mee kunnen nemen in je afwegingen. Van een beetje meer of minder massa merk je na gewenning namelijk weinig meer, het heeft beide voor- en nadelen. Maar er is imo niets zo vervelend als iedere maand bij een werkplaats aan te moeten kloppen, omdat de fabrikant een onderhoudsinterval uit de jaren tachtig van de vorige eeuw voorschrijft.

Voor de Suzuki (en de meeste Kawasaki's) is dat interval bijvoorbeeld 6000 km. In mijn ervaring kost dat niet alleen tijd, maar het maakt bijvoorbeeld ook dat de Bandit van vriendinlief tot dusver met afstand kostbaarder in gebruik is dan mijn Yamaha (interval 10.000 km), Triumph (12.000 km) en de KTM (15.000 km). Daarbij, iedere keer als er een reisje gepland wordt moet er voor die Bandit steevast eerst een beurt geregeld worden. Dat komt altijd ongelegen, dus vind ik maar gedoe. Gevolg: vriendin rijdt alleen nog maar met de Triumph, ook al omdat die gemakkelijker te hanteren is, en een stuk vermakelijker bovendien.

Aldus, de eerder genoemde VFR 800 vind ik een goede suggestie, dus zou ik zonder aarzeling aan je lijstje toevoegen.

Daarnaast zou je nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Yamaha Fazer 800 of 1000, want die verschillen niet wezenlijk van elkaar (of van de Diversion in jouw lijstje) qua massa en formaat.

En als mijn epistel over onderhoudsintervallen er voor jou niet toe doet, dan is er nog de Kawasaki Ninja 650 :9

full


Zo, en nu heb je zoveel keuze, hoogste tijd voor het enig juiste antwoord op dit soort vragen: proefrijden, en rap een beetje :+ ;)
 
Keuzes, keuzes, keuzes..........
Gelukkig is de lente alweer in zicht.
Wat een verademing om dan weer heerlijk te gaan motorrijden met normale en zekers fijnere temperaturen.
En succes met je zoektocht naar de motor.
Dat gaat vast wel goedkomen.
Wat een mooi vooruitzicht heb je.
Vr Gr E
 
Wellicht een Tracer 700 een optie? Sport toer met lekkere zit en betaalbaar. Zelf een Tiger 800 dat is ook sport toer en verlaagd te verkrijgen maar iets zwaarder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan