Welke weghelft bij zware regen ?

Ik rij meestal ook op de linkerbaan, schiet een stuk beter op. De vrachtwagens op de rechterbaan veroorzaken de ergste spray, en spray waait minder snel van je helm af dan gewone regen. Als je geen compleet versleten banden hebt gaat je motor echt niet aquaplanen, dus gewoon doorkarren met die hap. Meestal word je bij echt heftige buien ook wel automatisch gelimiteerd in je snelheid door paniekerende koekblikbestuurders die ook echt niet harder meer kunnen vanwege aquaplaning. Gewoon goed afstand houden scheelt een hoop, geen last van de spray en ruim voldoende tijd om te remmen, want dat gaat wel wat minder.
 
:} greetings,

1)Haha de droogste zou je zeggen O-)
2)Die met de minste spoorvorming :r
3)Die rijbaan met de minste aquaplaning 8-)
4)Bij 160 km/u waait inderdaad je vizier schoon, (en misschien nog meer ook O-) )
5)Beter schuilen als de zondvloed eraan komt :]
6)Als wij zomaar zonder doel aan het stoeien zijn rijden we vaak op het weer,
dwz. we zoeken dan in ons parcours de lichtblauwe lucht op *D
7)Wij rijden bijna nooit op de snelweg :r :r :Z
8)Boerepoepweggetjes zijn door de gladheid nog spannender :? :? :X
9)Wees voorzichtig *D :] , beter blo dan do, :} gr.fr.
 
Nou de meningen lopen weer lekker uiteen. Daar kan de topic starter dus niets mee, net zo min als met de bijdrage van Baksteen |( .
Ikzelf rijd links (beter wegdek, minder verkeer, beter overzicht) houd wel flink afstand en met groot (geel) licht.
;)
Ach, je hoort gewoon rechts te rijden. En van spoorvorming heb je toch geen last op een motor? Tussen die twee sporen liggen geen plassen.Of het moet zo hard regenen dat er echt een laag water op de hele weg ligt.

Met groot licht op hard gaar rijden om maar op de linkerrijstrook te kunnen blijven. Hm... Je veroorzaakt in ieder geval twee keer last voor je medeweggebruikers.

Wat de k75rt dame in dit topic schreef is imo de juiste benadering.
 
Lijkt me erg onverstandig. Een paar jaar geleden op een mooie zomerdag tufte ik gemoedelijk met een gangetje van 130 vanuit Belgie terug naar huis en zie het in de verte een beetje grijs worden. Voordat ik het door heb rij ik een waanzinnige hoosbui en rij vol een diepe plas in. Ik voel dat de motor echt alle grip verliest. Ik laat het gas voorzichtig los, probeer het stuur zo recht mogelijk te houden en bid heel erg hard. Hoe ik het gered heb weet ik nog steeds niet want ik had het idee dat de achterkant de voorkant voorbijkwam.

Ik heb nu een aardig idee hoe het voelt om een speedboot te besturen, alleen een speedboot heeft het voordeel dat er geen vangrails een paar meter aan beide kanten staat.

en ga daar rond de 140 rijden,

Oh ontopic, Het hangt een beetje van de situatie af maar als er niet te veel spoorvorming is ga ik rustig op de rechterbaan niet te dicht achter vrachtwagens rijden.
 
ik heb nog nooit met regen op snelwegen met spoorvorming gereden. wat moet ik doen ALS ik in en spoor terrecht kom?
Laatst was er voro een stoplicht best wel spoorvorming en die voelde ik al heeel goed.

:W Hallo MF oma! :W
 
ik heb nog nooit met regen op snelwegen met spoorvorming gereden. wat moet ik doen ALS ik in en spoor terrecht kom?
Laatst was er voro een stoplicht best wel spoorvorming en die voelde ik al heeel goed.

:W Hallo MF oma! :W

Lekker oud topic :9~

Maar als je in een spoor terecht komt, gewoon blijven rijden. Er gebeurt niets, behalve het creeren van mooie watergordijnen. Als je dit niet wilt, gewoon eruit sturen.
 
Meestal rijd ik met regen iets sneller dan de auto's en op de linker rijstrook. Zodoende zit je niet continue in de spray van auto's (of er moet een flinke zijwind staan). Verder nog meer afstand houden.
 
Links geen spray van ander auto's, uiteraard afhandelijk van de wind :( . En wel de gang er in houden anders zie je/ik niet meer. Als t echt hard te keer gaat en je kan nog iets van 15m zien druip ik wel af naar rechts...
Remmen omdat het begint te regenen |( als je 260 rijdt ja dan zou ik ook vaart minderen maar 100-120 gewoon lekker doorblijven rijden
 
Beste all weather motorrijders... Afgelopen weekeinde reden wij in de buurt van Zevenaar over de snelweg tijdens zware regenval. Ardbeg op de ZX6r, mijn vriendin op een Thundercat en ik op een R6. Wij hebben nog maar weinig ervaring en besloten na een aantal mooie wegen te hebben genomen in de achterhoek over de snelweg richting Arnhem te rijden omdat wij inmiddels al 2 uur in de stromende regen rondreden. 8-)

Op het eerste stuk snelweg lag geen zoab en het zicht was erg slecht. De plassen op het wegdek waren enorm, vooral onder de viaducten en op de rechterbaan. Wij besloten toen om op de linkerbaan te gaan rijden met een gangetje van 120 en naar rechts te gaan als een auto ons wilde inhalen.

De rechterbaan gaf ons niet echt veel vertrouwen met al dat water. Mijn vraag is wat doen jullie als het echt zo hard regent ? links blijven rijden zoals wij deden of toch de rechterbaan nemen ?

Meestal rijden automobilisten niet door bij dergelijke weersomstandigheden.
(ofwel, nog minder dan normaal al...)
Dus iets meer dan 120 op de teller, en overal links voorbij.
 
Hangt een beetje af van situatie tot situatie... Meestal blijf ik niet op hetzelfde vak rijden, maar probeer ik een constante snelheid aan te houden en waar dan nodig is haal je dan in. Heb ook al een paar keer in een enorme plas terechtgekomen. Als je de E17 van kortrijk naar antwerpen rijd dan moet je in gent(brugge) de twee linkerrijvakken volgen en onder de brug ligt alles onder water bij zware regenval. Je met er maw door. Dan probeer ik een deftige snelheid te houden (afhangkelijk van de situatie, maar meestal min 100km/h) en hou ik het gas zo stabiel mogelijk, want gas los= achterwiel zwalpt (ondervonden) en het gas erop= voorwiel zweeft (ook al geprobeerd).
 
ik heb nog nooit met regen op snelwegen met spoorvorming gereden. wat moet ik doen ALS ik in en spoor terrecht kom?
Laatst was er voro een stoplicht best wel spoorvorming en die voelde ik al heeel goed.

:W Hallo MF oma! :W

Heel simpel.
Kalm blijven.
Rustig uit de spoorvorming sturen,
en weer verder rijden.

In principe kun je best een poosje in spoorvorming blijven rijden,
ook als die vol water staat.
Voelt alleen niet echt prettig, dus er netjes uitsturen is dan wel een goede optie.
 
Liefst niet links bij drukte... de automobilisten die daar rijden hebben vaak zoiets van: "dat het hard regent is toch geen reden om ietsie meer afstand te houden?" (dat is immers voor mietjes). Is het niet druk, dan gewoon lekker doorrijden zoals je gewend bent :]
 
Als ik bij stortregen een vrachtwagen inhaal, doe ik dat wel over de meest linkerbaan en niet er vlak langs...Anders zit je een paar seconden in de douche van die vrachtwagen...consequentie is dat ik dan maar links blijf rijden... :Y
 
Beste all weather motorrijders... Afgelopen weekeinde reden wij in de buurt van Zevenaar over de snelweg tijdens zware regenval. Ardbeg op de ZX6r, mijn vriendin op een Thundercat en ik op een R6. Wij hebben nog maar weinig ervaring en besloten na een aantal mooie wegen te hebben genomen in de achterhoek over de snelweg richting Arnhem te rijden omdat wij inmiddels al 2 uur in de stromende regen rondreden. 8-)

Op het eerste stuk snelweg lag geen zoab en het zicht was erg slecht. De plassen op het wegdek waren enorm, vooral onder de viaducten en op de rechterbaan. Wij besloten toen om op de linkerbaan te gaan rijden met een gangetje van 120 en naar rechts te gaan als een auto ons wilde inhalen.

De rechterbaan gaf ons niet echt veel vertrouwen met al dat water. Mijn vraag is wat doen jullie als het echt zo hard regent ? links blijven rijden zoals wij deden of toch de rechterbaan nemen ?

Rechterbaan en middenop. Je hebt altijd van die klootviolen die vol gas voorbij komen met een air van:"Wat nou regen"?.
 
Je kiest de baan waar het minst water staat en vervolgens rij je in het wielspoor vd auto's voor je. Het gaat om zo droog en zo veilig mogelijk voor de grip en veiligheid

Goed afstand houden en alles 2x zo goed in de gaten houden. Leef je een stuk langer.


En als het waait ..gas drop (veilig afstand houden) niet laten afzakken want dan rukt de wind nog meer.


Meestal rij ik net als mn voorgangers dan links
 
Zoals altijd rijd ik "daar waar je het minste last hebt van negeative omgevingsinvloeden" m.a.w: hiervoor bestaat geen eenduidige oplossing maar het is zoals bij alle rijomstandigheden een kwestie van de lokale omstandigheden inschatten en je gezond verstand gebruiken. Soms is links beter, soms rechts...
 
Terug
Bovenaan Onderaan