Je hoeft toch alleen maar de spanning te meten om er achter te komen wart de polariteit is ?Hallo,
Mijn oom heeft hier een héél oude motorfies staan. We weten niet of de plus of de min van de batterij aan het chassis hangt. Daaropm ben ik op zoek naar de werking van de dynamo regulator om zo te weten te komen of de polarisatie van de batterij belangrijk is.
Weten jullie waar ik de werking van zo'n ouderwetse regulator kan vinden?
Alvast bedankt!
Tom
Hallo,
Mijn oom heeft hier een héél oude motorfies staan. We weten niet of de plus of de min van de batterij aan het chassis hangt. Daaropm ben ik op zoek naar de werking van de dynamo regulator om zo te weten te komen of de polarisatie van de batterij belangrijk is.
Weten jullie waar ik de werking van zo'n ouderwetse regulator kan vinden?
Alvast bedankt!
Tom
ALS er diodes al in gebruikt waren (Kuprox-cellen met vierkante koelplaten of iets met 2 kleuren draad gewikkeld op porcelein of voor kleiner werk soms "Westector" met van binnen dingetjes die lijken op vuursteentjes).richting van de diodes maakt veel duidelijk soms
Er zijn geen diodes gebruikt. Er is een gelijkstroomdynamo gebruik. Dat zie ik toch zo op het eerste zicht. (als ik het niet fout zie)richting van de diodes maakt veel duidelijk soms
Copie handboek voor 5 euri plus porto:
Dan kan je hem ook zonder accu starten. Als hij eenmaal loopt is het zo moeilijk niet meer om even tussen de voedingsdraad en het frame te meten.
Een normaal gelijkspannings/gelijkstroom-relais werkt naar/van beide kanten.Je kan hem niet starten zonder accu. De dynamo heeft een veldwikkeling die spanning nodig heeft (eigenlijk stroom) om zo een spanning te kunnen genereren in het anker.
Ik moet gewoon de werking van een gelijkstroomrelais eens gaan opzoeken. Als een relijkstroomrelais geen polaristatie kent, dan zo'n spanningsregelaar ook niet.