• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Werking elektronische ontstekingsvraagje

Vmaxxx

MF veteraan
Lid geworden
17 jun 2004
Waarderingsscore
61
Op het vliegwiel van mijn motor zitten 4 magneten. Die worden door één sensor 'uitgelezen'. Deze sensor hangt aan de elektronische ontsteking. Via de magneten 'weet' de ontsteking de stand van de krukas. Maar volgens mij vuurt een bougie eens per twee krukas omwentelingen. Er zit nl. geen sensor aan de nokkenassen, dus hoe 'weet' de ontsteking nou aan welke omwenteling de krukas bezig is (compressie of arbeid)?

bvd,

martijn

Die van mij heeft dat ook
Hij vonkt ook op het einde van de
uitlaatslag.
Dit kan verder geen kwaad
en je hebt geen onbetrouwbare
hoogspanningsverdeler nodig.

Tssjaaa, boefjes daar bij Yamaha :+

:} Bedankt voor de snelle respons :}

Goed om te weten overigens, want anders gaat mijn zelfbouw toerenteller het dubbele aangeven....

groeten,

martijn

Is wel iets anders dan twinspark, zeker. :P

Wat is daar eigenlijk het voordeel van? Single fire ipv dual fire? :?
dat je niet onnodige energie besteed aan een vonk die toch niets doet, voordeel, de vonk die wel wat doet is sterker....

en ja, twinspark is wat anders ja, dat is gewoon 2 boegies per cilinder

dat je niet onnodige energie besteed aan een vonk die toch niets doet, voordeel, de vonk die wel wat doet is sterker....

Maar om zo'n enkelvoudige vonk te realiseren moet je denk ik de nokkenas 'aftappen' ipv. de krukas. Of zou je iets kunnen doen met de krukas in combinatie met het vacuum van bijv. de eerste cilinder, zodat je weet in welke slag die cilinder (en daarmee de rest ook) zit?

Bij dual fire heb je geen verdeler nodig.

Een verdeler maakt het spulletje duurder. en zwaarder.

Raak je de kopktheid van de motor kwijt.
En wat denk je van de toerentallen van de rotor ??

Maar om zo'n enkelvoudige vonk te realiseren moet je denk ik de nokkenas 'aftappen' ipv. de krukas. Of zou je iets kunnen doen met de krukas in combinatie met het vacuum van bijv. de eerste cilinder, zodat je weet in welke slag die cilinder (en daarmee de rest ook) zit?

ben bang dat je toch iets met de nokkenas moet gaan doen wil je een single fire krijgen. vacuum is een mechanisch iets. daar zijn de carbs helemaal op ontwikkeld. lijkt me dus moeilijk om daar iets mee uit te spoken, en je moet dan het vacuum ook nog gaan belasten. dat is dus niet hetzelfde als een benzinekraan, die gebruikt geen stroming, maar drukverschil, en ik weet niet of dat goed is.

misschien kun je bij het opstarten gebruik maken van een dubble fire, en als de motor eenmaal loopt, meten wanneer de compressieslag is op een of andere manier, en dan de niet gebruikte vonk uitschakelen. ik doe maar een gok :?

en je moet 4 bobines monteren bij zo'n 4 cilinder :+
er zitten 2 bougiekabeltjes aan elke bobine, elk voor 1 cilinder :)
vonkt de ene er van in het eind van de uitlaatslag is de andere toevallig net op het goede moment 8-)

en je moet 4 bobines monteren bij zo'n 4 cilinder :+
er zitten 2 bougiekabeltjes aan elke bobine, elk voor 1 cilinder :)
vonkt de ene er van in het eind van de uitlaatslag is de andere toevallig net op het goede moment 8-)

Er zitten af-fabriek al 4 bobines in die aan een 'CDI' hangen. Deze 'CDI' krijgt input van een magneetopnemer in de buurt van het vliegwiel en een druksensor (vacuumvervroeging?) bij de inlaat van cylinder 1. Maar dan kan ie nog steeds elke omwenteling van de krukas vonken. Ik zou er eens een scoop, frequentieteller oid. aan moeten hangen.

Er zitten af-fabriek al 4 bobines in die aan een 'CDI' hangen. Deze 'CDI' krijgt input van een magneetopnemer in de buurt van het vliegwiel en een druksensor (vacuumvervroeging?) bij de inlaat van cylinder 1. Maar dan kan ie nog steeds elke omwenteling van de krukas vonken. Ik zou er eens een scoop, frequentieteller oid. aan moeten hangen.

Die map sensor bij de Vmax welke op de TCI is aangesloten dient inderdaad voor een ontstekingsvervroeging. Maar die Vmax had een eigenaardig ontstekingspatroon omdat die cilinders 70 graden gekanteld staat tov elkaar.

hee vmax, heb je al een mooie oplossing bedacht :)

'k heb geen probleem, dus ik ga niets oplossen (kan ik ook niets stuk maken ;) )
Als ie twee maal vonkt mag ie dat lekker blijven doen, maar dan weet ik wel *dat* ie dat doet en kan ik er rekening mee houden als ik het signaal van de ontsteking voor 'andere doeleinden' wil gaan gebruiken.

Terug
Bovenaan Onderaan