• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

werking van de richtingaanwijzer

Tessa B

MF'er
Lid geworden
17 jun 2007
Waarderingsscore
0
Geen probleem maar meer nieuwsgierigheid. Ik heb les geha dop een motor waar ik de richtingaanwijzer steeds van uit moest zetten. Ik heb nu een kawa 450 ltd en daar gaat het automatisch. Weet iemand hoe dat werkt?
met kwik? Of een veertje ofzo? In principe springt hij terug als ik de bocht uit kom maar soms sta ik voor een stoplicht en dan slaat hij ook ineens als uit

Laatst bewerkt:
In je schakelaar zit een kabourtje de draadjes tegen elkaar te houden en weer van elkaar te halen. Als die ouder wordt neemt z'n conditie af en houdt die het na een paar keer voor gezien :)

In je schakelaar zit een kabourtje de draadjes tegen elkaar te houden en weer van elkaar te halen. Als die ouder wordt neemt z'n conditie af en houdt die het na een paar keer voor gezien :)

juist kwestie van een nieuwe halen bj een growshop...
Hebben ze allemaal verschillende, de meeste zijn ex-tuin kabouters met rugklachten..

Die kawa is een van de weinige die dat heeft.
Na 400 meter ofzo springt ie uit, zal wel werken op de tripteller......

Edit: na beter te lezen zal het geen afstand van 400 meter zijn, maar misschien een combinatie van afstand en tijd.......................

Laatst bewerkt:
Veel BMW's hebben dat ook.
Na 12 seconden, of x keer knipperen gaan ze uit,
tenzij je stil staat, dan blijft ie doorgaan.

Bij BMW wordt dat door de elektronica (boordcomputer zeg maar) geregeld.
Maar het is ook mogelijk met een simpel schakelingetje.
Dit schakelingetje kan zelfs in het relais ingebouwd zitten.

volgens mij zit er op je kawa een electromotortje onder je schakelaar die hem terug duwt. Zit op mijn 750 iig, maar werkt niet meer.
te herkennen aan een grote bult onder op je schakelaar. Overigens kan ik met een schakelaar wel kiezen tussen manual en automatic dacht ik.

Met of zonder automatiek, ik zou er een PIEPER opzetten uit de electronica-onderdelenwinkel, simpel dingetje van 2-3 euri, ziet er uit als een dik auto-dropje met een plusdraadje en een min-draadje; meestal 1 meteen hard zat en 2-parallel best erg.

zat op mijn bmw toen ik hem kocht.

telkens als ik richting aan gaf leek het alsof er een vrachtauto aan het terugzetten was, ook vrijwel elke fietser kijkt om als ik er aan kom.

heb het er van ellende maar afgegooid

telkens als ik richting aan gaf leek het alsof er een vrachtauto aan het terugzetten was, ook vrijwel elke fietser kijkt om als ik er aan kom.

Nou ja bmw, vrachtwagen
lijkt aardig op
elkaar 8-)

Heb je inderdaad geen pieper nodig.

gr toontje :W

Bloedjelink als ie-blijft doorpinken en je merkt het niet, vooral als je net een rotonde afkomt en er zit al snel een zijweg achter.

Op je dashboard naar een lampje kijken is link want dan zie je niet wat je raakt.

Doodzijn kun je nog eeuwen.

op mijn Xj900 F zit het ook.

het werkt bij yamaha als volgt:

het systeem telt tijd af (25 seconden ofzo) als je onder een bepaalde snelheid zit.
kom je boven een bepaalde snelheid dan telt hij de afstand die je aflegt.

het heeft een systeem in de teller die meet of je rijdt of niet.

ik heb het zelf eruit gehaald want ik vond het niets waard, en vergeet gelukkig nooit om dat ding uit te zetten

................................

ik heb het zelf eruit gehaald want ik vond het niets waard, en vergeet gelukkig nooit om dat ding uit te zetten

Dat heb ik vaker horen vertellen maar ik zie er daarmee ook dagelijks, vooral op bromfietsen, de fout in gaan en 1x kan fataal zijn.

In mijn twindiesel brommobieltje 538cc, nogal stamperig dus je hoort de clignoteur nooit, valt uit 6-7 van 10 rotonden komend en ook bij verscheidene gewone afslagen de pinker niet terug en ik heb mooi zo'n piepertje zelf onder het dashboard geprutst.

Dat heb ik vaker horen vertellen maar ik zie er daarmee ook dagelijks, vooral op bromfietsen, de fout in gaan en 1x kan fataal zijn.
Heb dat pas nog meegemaakt. Een auto duwde me van rechts naar de linkerrijstrook omdat mijn pinker na het afslaan naar links nog op stond.
In mijn twindiesel brommobieltje 538cc, nogal stamperig dus je hoort de clignoteur nooit, valt uit 6-7 van 10 rotonden komend en ook bij verscheidene gewone afslagen de pinker niet terug en ik heb mooi zo'n piepertje zelf onder het dashboard geprutst.
Heb je hier ergens een fotoke van staan?

Ik wil dus ook een systeem om mijn pinkers automatisch te laten afslaan of als dat echt te onbetrouwbaar is een lawijtmakerke. Miniprojectje voor in de nabije toekomst.
[me=starterke]kijkt voorzichtig met pinkoogjes richting Eduard en Willem1940[/me] O-)

Laatst bewerkt:
Zou het iet zijn, om je groen pinkerwaarschuwingsknipperlicht (3xWW?) met een heel fijn kabeltje in parralel door te verbinden naar een klein-maar-straf groen ledje gekleefd op de bovenrand van je windscherm (gesteld daj die hebt) ?

Heb dat pas nog meegemaakt. Een auto duwde me van rechts naar de linkerrijstrook omdat mijn pinker na het afslaan naar links nog op stond.Heb je hier ergens een fotoke van staan?

Ik wil dus ook een systeem om mijn pinkers automatisch te laten afslaan of als dat echt te onbetrouwbaar is een lawijtmakerke. Miniprojectje voor in de nabije toekomst.
[me=starterke]kijkt voorzichtig met pinkoogjes richting Eduard en Willem1940[/me] O-)
Heel klein dingetje met 2 draadjes en het piept flink hard; in noodgeval 2 stuks monteren, piept nog harder maar zelden nodig.

Soms in wit verkrijgbaar, vaak in zwart, in de electronica-winkel, 2 of 3 euri.

B040530a.jpg

Zou het iet zijn, om je groen pinkerwaarschuwingsknipperlicht (3xWW?) met een heel fijn kabeltje in parralel door te verbinden naar een klein-maar-straf groen ledje gekleefd op de bovenrand van je windscherm (gesteld daj die hebt) ?
Je hebt je ogen voor andere dingen nodig en kabeltjes in kwetsbare opstelling "buitenom" en misschien toch in je gezichtsveld zijn hooguit klein maar nooit "fijn".

Met de zon in de rug zie je trouwens zo'n ledje helemaal niet; zal niet vaak gebeuren maar een ongeluk komt zelden alleen.

Bloedjelink als ie-blijft doorpinken en je merkt het niet, vooral als je net een rotonde afkomt en er zit al snel een zijweg achter.

Op je dashboard naar een lampje kijken is link want dan zie je niet wat je raakt.

Doodzijn kun je nog eeuwen.

als ik je ooit in het echt zie en ik heb mijn bmw bij dat zal ik hem wel eens laten horen, ik weet zeker dat je er dan ook vanaf wil ;)

maar goed, ik kan nu ook wel gaan zeggen dat ik het nooit vergeet, maar dat kan natuurlijk altijd. Ik kan alleen maar zeggen dat ik het tot nu toe nooit vergeten ben.

op mijn Xj900 F zit het ook.

het werkt bij yamaha als volgt:

het systeem telt tijd af (25 seconden ofzo) als je onder een bepaalde snelheid zit.
kom je boven een bepaalde snelheid dan telt hij de afstand die je aflegt.

het heeft een systeem in de teller die meet of je rijdt of niet.

Op de yamaha FZ zit hetzelfde alleen vind ik het wel erg handig !

hmm lijkt me overbodig allemaal,

het komt toch allemaal aan op kijktechniek? 0,- euri...
sorry naar mijn mening is het allemaal boze bollen gedoe..

maarja als er een markt voor is die de weg veiliger maakt,... ga je gang..

Coen

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan