Mijn Diversion 900 uit '94 staat momenteel op 195.000km, bijna 2 ton dus. Ik heb hem 9 jaar geleden voor 2000 euro gekocht met 30.000 op de teller. Het doel, zo veel mogelijk woon-werk kilometers maken, voor zo weinig mogelijk geld en zo weinig mogelijk onderhoud. Dat is aardig gelukt.
Rij het hele jaar door. De enige mankementen die ik er in die tijd aan heb gehad zijn: 2x lekke voorvorkkering, 1x lekke schokbreker achter, 1x gebroken tellerkabel (paar weken mee doorgereden, dus de werkelijke tellerstand is nog iets hoger), 1x gebroken koppelingskabel, 2x voorwiellagers, 1x linksysteem achtervering vastgerot, uitlaat doorgerot vanwege pekel. Voornamelijk reguliere probleempjes waar alle motoren op leeftijd last van hebben, opgelost voor bij elkaar nog geen 250 euro.
Voorvorkkeringen zelf vervangen tientjeswerk
Schokbreker achter van de sloop 50 euro
Tellerkabel nieuw, hooguit 20 euro, zelfde voor koppelingskabel
Vastgerot linksysteem, 20 euro op de sloop, was zo goed als nieuw.
Voorwiellagers ook tientjeswerk
Doorgerotte uitlaat, 50 euro op de sloop, nu 3 jaar verder inmiddels wel weer redelijk krokant
Motorisch helemaal niks. De laatste keer dat de kleppen zijn gesteld is bij 60.000, ruim 130.000km geleden dus. Blok is daarna nooit meer open geweest. Enige wat ik er aan doe is om de 10.000 olie verversen (volgens handboek moet het elke 6.000, maar dan blijf ik aan de gang). Motorisch dus zo goed als onverwoestbaar zou ik zeggen. Heeft in al die jaren slechts 1x niet willen starten, 3 jaar geleden, omdat de accu was overleden. Geen idee hoe lang de oude er al inzat.
Verder alleen af en toe nieuwe banden, remblokken en remvloeistof, maar dat is het wel zo'n beetje.
Toen ik hem kocht was het streven om de 2 ton ermee te halen, en dat gaat binnen een paar weken gebeuren
Edit: nog vergeten, brandstofmeter doet niks, vlotter in de tank is kapot. Bekend euvel bij die dingen, was al zo toen ik hem kocht. Geen probleem, rij altijd op de dagteller. Waarschuwingslampje voor de reserve werkt trouwens nog wel.