Werkplaatshandboek SRX600

baardap

Rookie
3 dec 2013
21
2
Nij Beets
Hallo,
Ik heb 2 weken geleden een SRX600 aangeschaft en ontdekte dat alle 6 bouten van het achtertandwiel gewoon loszaten. Eentje kon na twee slagen losdraaien al uit worden genomen.. Had dus raar kunnen komen tijdens mijn eerste ritje. Ik heb nu het wiel er uit maar straks moet alles weer in elkaar. Daartoe zou ik wel graag een werkplaatshandboek willen hebben om de aanhaalmomenten van onder andere deze bouten te achterhalen (en misschien ook wel, volgens voorschrift, borgen met locktite ?)
Is er iemand die me hier aan kan helpen?

Vriendelijke groeten,

Peter
 
Als je iets dergelijks tegenkom op een net aangeschafte motor lijkt het mij slim (verstandig) om ook andere primaire veiligheidsaspecten van de betreffende motor te controleren.
 
Hallo allemaal,
Dank voor de reakties. Ik ben er uit. Het WPHB wat opgestuurd is door MAGNAMANIAC geeft de oplossing.
Het gaat om 6 bouten met een moer, het aandraaimoment is 32 Nm en de moeren moeten ook nog eens geborgd worden met loctite.
MAGNAMANIAC: THX !!!
Ik had al eens gehoord dat bij ééncilinders alle bouten en moeren regelmatig moeten worden nagelopen ivm lostrillen, maar dit is extreem.
Het lijkt me eerder dat iemand gedacht had om later, als het wiel er eenmaal inzit, de bouten met de juiste kracht aan te draaien omdat je dan wat gemakkelijker kracht kun zetten en het daarna gewoon vergeten is (want dan was hij er achter gekomen dat dat niet wil).
Ik ben in ieder geval geholpen. Ik ga de motor toch nog grondig poetsen, dus dan check ik ook nog alle safety-aspecten. Dank voor de tips en wat mij betreft kan dit onderwerp worden afgesloten (Weet alleen nog niet hoe dit zou moeten...)
 
Hallo allemaal,
Dank voor de reakties. Ik ben er uit. Het WPHB wat opgestuurd is door MAGNAMANIAC geeft de oplossing.
Het gaat om 6 bouten met een moer, het aandraaimoment is 32 Nm en de moeren moeten ook nog eens geborgd worden met loctite.
MAGNAMANIAC: THX !!!
Ik had al eens gehoord dat bij ééncilinders alle bouten en moeren regelmatig moeten worden nagelopen ivm lostrillen, maar dit is extreem.
Het lijkt me eerder dat iemand gedacht had om later, als het wiel er eenmaal inzit, de bouten met de juiste kracht aan te draaien omdat je dan wat gemakkelijker kracht kun zetten en het daarna gewoon vergeten is (want dan was hij er achter gekomen dat dat niet wil).
Ik ben in ieder geval geholpen. Ik ga de motor toch nog grondig poetsen, dus dan check ik ook nog alle safety-aspecten. Dank voor de tips en wat mij betreft kan dit onderwerp worden afgesloten (Weet alleen nog niet hoe dit zou moeten...)
Klopt inderdaad volgens mijn tabel als het een 10.9 bout en moer is.

Blz 5 M8 moet met 30 Nm idd.

https://den.enexis.nl/Documenten DEN/Ezz-0013.I.pdf
 
Terug
Bovenaan Onderaan