Wet(t)enswaardigheden in het buitenland

Tmanneke

MF veteraan
10 mrt 2020
2.666
3.671
Op reis in andere landen krijg je als motard wel eens te maken met allerlei regels, wetten en reglementen die afwijken van de Nederlandse / Belgische wetgeving. Een verplicht reflecterende helm in Frankrijk, om maar iets te noemen, of parkeren op de stoep wat niet overal is toegestaan. Het gevolg: boetes die te vermijden waren als je “het op voorhand had geweten”. Dat excuus ga je nu niet meer kunnen gebruiken: hier verzamelen we die regels die enkel op motoren, hun berijders of passagiers van toepassing zijn in verschillende landen.

Enkele afspraken:
  • Alleen op feiten en/of gecontroleerde bronnen gebaseerde bijdragen
  • Vermijd “van horen zeggen” weetjes
  • Vermijd nodeloze discussies, anders zien we door de bomen het bos niet meer.
  • Vermeld in het begin van je bericht het land waarover je iets plaatst.
Handig zou zijn om alles per land te kunnen ordenen, maar geen idee hoe ik dat voor mekaar kan krijgen. Iemand een idee ?
Overigens vind je bij motoren en toerisme ook al veel info: België

Om af te trappen/
België: hoge schoenen of laarzen verplicht. Rijden met bv. sneakers kost je € 58,- (bron: boete gekregen eerder dit jaar). '(
 
Frankrijk:
Niet verplicht: reflecterende elementen op de helm tenzij die daar gekocht is (bron ANWB).

Verplicht: bij slecht weer en s-nachts is een reflecterend hesje (bron allesopdemotor.nl).
Volg dezelfde bron ook bij je hebben igv pech.
Maar de ANWB site meldt dit laatste alleen verplicht in de AUTO (....).

Niet verplicht: alcohol tester in AUTO sinds mei 2020 (ANWB).

(Ik weetnie of deze bronnen door en door betrouwbaar zijn... Bij twijfel: gewoon gaan!!. Gendarmes rijden veelal zelf motor, net als vele Fransen automobilisten. Gaan erg vaak opzij voor jou. Motorviendelijk. Just my 2 cents)
 
Ik zou hier een heel epistel neer kunnen zetten over de regels voor een aanhanger achter de motor, maar dat heeft @keeslelystad al eens gedaan:
Ik heb even de tijd genomen om de actuele foldertjes van de ANWB door te pluizen.

Frankrijk
Motoren > 80 cm³ met/zonder aanhangwagen
Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 90
Wegen met gescheiden rijbanen en 4 rijstroken 110
Autosnelwegen 130

Motoren < 80 cm³ met/zonder aanhangwagen
verboden op autosnelwegen.
Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 75
Wegen met gescheiden rijbanen en 4 rijstroken 75
De minimumsnelheid op autosnelwegen is op de linkerrijstrook 80 km/h.

België
Personenauto's en motoren met aanhangwagen

Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 90
Wegen met gescheiden rijbanen en 4 of meer rijstroken 120
Autosnelwegen 120
De minimumsnelheid op autosnelwegen is 70 km/h.

Duitsland
Motoren met aanhangwagen

Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 60
Wegen met gescheiden rijbanen en 4 rijstroken 60
Autosnelwegen 60

Zwitserland
Personenauto's, motoren met aanhangwagen

Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 80
Autowegen 80
Autosnelwegen 80 (A)

A: Op autosnelwegen die per rijrichting 3 rijstroken hebben, mogen voertuigen (of combinaties van voertuigen) die niet sneller mogen dan 80 km/h, de meest linkse rijstrook niet gebruiken.
Minimumsnelheid: op autosnelwegen worden alleen motorvoertuigen toegelaten die ten minste een snelheid van 80 km/h kunnen en mogen bereiken


Oostenrijk
Personenauto's en motoren met aanhangwagen < 750 kg

Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 100
Autosnelwegen 100
Motoren

De minimumsnelheid op autosnelwegen bedraagt 60 km/h.

Denemarken

Personenauto's en motoren met aanhangwagen

Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 70
Autosnelwegen 80

Finland

Personenauto's en motoren met ongeremde aanhangwagen
Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 60 geremd 80
Autosnelwegen 60 geremd 80

Noorwegen

Personenauto's en motoren met ongeremde aanhangwagen tot 300kg
Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 60 geremd 80
Autosnelwegen 60 geremd 80

Zweden

Personenauto's en motoren met aanhangwagen
Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 80 (A) (B)
Autosnelwegen 80 (A) (B)
A: Toegestane snelheid wordt aangegeven met verkeersborden. Bij twijfel is het advies tot het volgende verkeersbord 70
B: Met aanhangwagen is 80 km/u het maximum, ook al geven verkeersborden een hogere snelheid aan.

Italië
Motoren tot 150 cm³ (A)

Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 90
Autowegen 90
Autosnelwegen verboden

Personenauto's en motoren van 150 cm³ en meer
Motorvoertuigen met aanhangwagen of caravan (A)

Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 70
Autowegen 70
Autosnelwegen 80

A: Op Italiaanse motoren tot 150 cm³ moet een sticker met de aanduiding '90' worden aangebracht. Op Italiaanse aanhangwagens moeten 2 stickers met de aanduiding '70' en '80' worden aangebracht. Voor niet-Italiaans gekentekende voertuigen geldt deze verplichting niet.
Op autosnelwegen is de minimumsnelheid 40 km/h.


Polen
Personenauto's, motoren met aanhangwagen

Binnen bebouwde kom (A) 50
Buiten bebouwde kom 70
Autowegen 80
Autosnelwegen 80

A: Van 23-5 uur 60 km/h; op woonerven 20 km/h.
De minimumsnelheid op auto(snel)wegen is 40 km/h.


Tsjechië
Personenauto's en motoren met aanhangwagen
Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 80
Autosnelwegen 80
De minimumsnelheid op autosnelwegen is 50 km/h.


Spanje

De FEMA geeft het volgende aan:
“Motorrijders die van plan zijn hun vakantie door te brengen in Spanje kunnen nu hun aanhanger meenemen, zonder het risico te lopen om aan de grens te worden tegengehouden en toegang tot het land te worden ontzegd.
Motorfietsen mogen alleen overdag met aanhanger rijden, en dan nog alleen onder omstandigheden van goed zicht. Met andere woorden: als het zonnig is! Bovendien moeten motorfietsen met aanhanger zich houden aan een maximumsnelheid die tien procent lager ligt dan de maximumsnelheid voor het overige verkeer.
Motorrijders die met een aanhanger naar Spanje willen, doen er goed aan contact op te nemen met de FEMA en de volledige tekst van de nieuwe Spaanse wet aan te vragen, zodat ze goed beslagen ten ijs komen als ze onverhoopt toch worden tegengehouden door een Spaanse grenswacht die nog niet van de regeling op de hoogte is. E-mail: fema@chello.be. “


Portugal
Motoren > Motoren niet groter dan 50 cm³ met zijspan of aanhangwagen

Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 70
Autowegen 80
Autosnelwegen 100

Let op: personen die nog geen jaar in het bezit zijn van een rijbewijs, mogen niet sneller rijden dan 90 km/h.
Op autosnelwegen geldt een minimumsnelheid van 50 km/h. Op sommige andere wegen bestaat ook een minimumsnelheid, die wordt aangegeven door het ronde blauwe bord 'Minimumsnelheid'.


Slowakije
Personenauto's en motoren met aanhangwagen

Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 90
Autosnelwegen 90

Op autosnelwegen binnen de bebouwde kom is de minimumsnelheid 65 km/h.
Op autosnelwegen buiten de bebouwde kom is de minimumsnelheid 80 km/h.

Hongarije
Personenauto's en motoren met aanhangwagen

Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 70
Autowegen 70
Autosnelwegen 70

Kroatië
Personenauto's, motoren met aanhangwagen

Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 80
Autowegen 80
Autosnelwegen 90



Let er even op dat Tsjechie het enige land in europa is dat roken op de motor verbied.

De linksrijdende landen.

Groot Brittannië (engeland, schotland, wales)
Personenauto's, motoren met aanhangwagen

Binnen bebouwde kom 48(30)
Buiten bebouwde kom 80(50)
Autowegen 96(60)
Autosnelwegen 96(60)
De snelheden tussen haakjes zijn mijlen.

Ierland
Personenauto's, motoren met aanhangwagen

Binnen bebouwde kom 50
Buiten bebouwde kom 80
Autowegen 80
Autosnelwegen 80
Opvallendste is denk ik, dat Duitsland 60 als maximumsnelheid hanteert, ook op de snelweg!

Hier nog een linkje naar Tourmaster waar de regelgeving nog wat uitgebreider besproken wordt.
 
Hier zijn best wat sites voor dit dat verzameld hebben, meestal overzichtelijker dan een +/+14 pagina's beslaand topic....

 
Dan zou het ook een idee kunnen zijn om links naar die sites hier te verzamelen.
De info op die sites is ook niet altijd up to date: ik zie bv op site die @Joostst hier geeft dat de max snelheid in het Brussels Gewest (nog) niet is aangepast: die is overal 30km/u, behalve daar waar anders aangegeven.
 
Rode knipperlichten in Duitsland (kort samengevat, niet toegestaan).

Sind in Deutschland rote Blinker erlaubt?
Bis zum 1.1.1970 waren rote hintere Blinker (amtlich: Fahrtrichtungsanzeiger) erlaubt.
Fahrzeuge deren Erstzulassungsdatum davor liegt, dürfen hinten rot blinken.
Dieses ist immer zulässig und muss nicht in die Fahrzeugpapiere eingetragen werden. 14 mrt. 2021


Sind US Blinker in Deutschland erlaubt?
US-Standlicht: Der Einbau bzw. die Codierung eines solchen ist in Deutschland nicht zulässig.
Aufgrund der gesetzlichen Regelungen ist in Deutschland die Verwendung von einem gelb oder orange leuchtenden US-Standlicht am PKW, Motorrad oder LKW nicht zulässig.
 
Old Scoot zei:
Dat geld toch alleen voor in Duitsland geregistreerde voertuigen
Wel dat er een E keurmerk op moet zitten
Neen, je hebt te maken met de regels van het land waar je op dat moment bent!
En ja, er is Europese goedkeuring voor de voertuigen. Dus daarom kun je een boete krijgen als je er aftermarket spul op zet zoals een donker getinte ruit, niet goedgekeurde remhendels (die van Ali knijp je nl. stuk in een remproef). Die koppeling maakt ze niets uit als die van Ali is, maar remmen!!! En scherpe uitstekende delen, vaak te vinden op choppers. Is ook een dingetje.

Je kunt heel simpel stellen, loop een rondje om je motorfiets. Uitlaat (dB-killer aanwezig, geen extra gaten geboord), bandenprofiel (min. 1,6/2 mm), knipperlichten op de minimale afstand (liefste geen LED, geen goedkeuring mits deze standaard is), spiegels aan een bepaalde maat (min. 80 mm. en deze moeten breed afgesteld staan. Dus niet binnen schouderbreedte), donker getinte kuipruiten en vizieren!

Tmanneke zei:
Het zou wat dat betreft handig zijn om te weten wat wel en niet kan. Ik weet bv. dat reflecterende helmstickers in Frankrijk verplicht zijn, maar niet voor buitenlanders. Over getinte vizieren is weinig via Google te vinden, behalve op MF. :} Ik weet niet of de info daar klopt.
Winteridee'tje om dat eens uit te zoeken en hier op MF apart topic (met betrouwbare informatie) van te maken?
In Luxemburg en Duitsland mogen donkergetinte en spiegelende vizieren niet. Net als in Nederland officieel, echter geen haan die ernaar kraait hier. Maar de wet geeft ook hier aan dat een andere medeweggebruiker je aan moet kunnen kijken. Daarom mogen de auto's ook geen donkere getint voorraam en zijramen hebben!
En een licht getint rookglas mag wel (mits het geen gevaar oplevert, bijvoorbeeld er 's avonds mee rijden/tijdens onweer).

De momenteel geldige ECE R 22/05-helmstandaard vereist een lichtdoorlatendheid van minimaal 80% voor vizieren, dit om te kunnen verzekeren dat er ook ’s avonds nog goed zicht naar buiten is. In de 22-05 zijn ook eisen gesteld aan de helderheid en sterkte van het vizier. Dat moet ten minste vijftig procent licht doorlaten, ook al is het getint. In Duitsland en sommige andere landen kun je aansprakelijk gesteld worden als je tijdens het dragen van een donker, niet gekeurd vizier een ongeluk hebt gehad.
Vizieren met een lager percentage van 50-80% krijgen de toevoeging "Daytime only" en zijn dus alleen toegestaan voor gebruik overdag.
 
In Italië niet de motor op de stoep parkeren. Alleen in de daarvoor aangegeven vakken.
Ondanks drukke weg en heel brede stoep mocht ik van geluk spreken dat ik geen bon heb gekregen.
Ik werd verplicht om de motor op de rijweg te plaatsen, waar het heel druk was :?

Iets verderop stonden auto's dubbel (!) geparkeerd op het zebrapad. Dat mag dan blijkbaar wel. :X
 
Op reis in andere landen krijg je als motard wel eens te maken met allerlei regels, wetten en reglementen die afwijken van de Nederlandse / Belgische wetgeving. Een verplicht reflecterende helm in Frankrijk, om maar iets te noemen, of parkeren op de stoep wat niet overal is toegestaan. Het gevolg: boetes die te vermijden waren als je “het op voorhand had geweten”. Dat excuus ga je nu niet meer kunnen gebruiken: hier verzamelen we die regels die enkel op motoren, hun berijders of passagiers van toepassing zijn in verschillende landen.

Enkele afspraken:
  • Alleen op feiten en/of gecontroleerde bronnen gebaseerde bijdragen
  • Vermijd “van horen zeggen” weetjes
  • Vermijd nodeloze discussies, anders zien we door de bomen het bos niet meer.
  • Vermeld in het begin van je bericht het land waarover je iets plaatst.
Handig zou zijn om alles per land te kunnen ordenen, maar geen idee hoe ik dat voor mekaar kan krijgen. Iemand een idee ?
Overigens vind je bij motoren en toerisme ook al veel info: België

Om af te trappen/
België: hoge schoenen of laarzen verplicht. Rijden met bv. sneakers kost je € 58,- (bron: boete gekregen eerder dit jaar). '(
Meen dat handschoenen in Frankrijk en België nu ook verplicht zijn.
Tevens horen alle nieuwe uitrustingsdelen (hand)schoenen allemaal CE gekeurd te zijn.

Voor Frankrijk; In Frankrijk is het al sinds 2016 verplicht om bij het rijden op openbare wegen motorhandschoenen te dragen die voldoen aan de EN13594:2015-norm. Zo niet, dan riskeert de rijder een boete.
 
Laatst bewerkt:
de max snelheid in het Brussels Gewest (nog) niet is aangepast: die is overal 30km/u, behalve daar waar anders aangegeven.
Het is natuurlijk ondoenlijk om elke afzonderlijke (mini-) regio in Europa aan te duiden, er is nog wel zoiets als zelf de verkeersborden lezen (of je tomtom kaarten updaten ;) ).
Datzelfde geldt voor milieuzones die datum afhankelijk kunnen zijn, of alleen ingesteld worden bij smog, of de zones in Amsterdam waar je itt de rest van de stad niet de motor op de stoep mag parkeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan