wie heeft info over een Bender?

simms1957

MF'er
4 nov 2007
90
0
Amsterdam
ik heb een Bender gerestaureerd maar heb daarbij geen nummers of type kunnen vinden. Ben ook nog nooit een Bender tegengekomen, weet dus ook niet van welk jaar dit type is- wie heeft info? mvrgr Peter
full
 
nee, bender ken ik alleen van naam.
maar ik heb wel google op mijn pc, volgens mij staat hier alles wat je wil weten.

ik gok dat jij een JM130 hebt van tussen 1945 en 1958
 
Laatst bewerkt:
van voren lijkt een bender erg op een steib.
de denen hebben echter een ander spatbord dat bij sommige modellen achterover kan scharnieren om makkelijk het wiel te kunnen repareren. dat steib handvat met de lampjes zit er ook niet op. bender heeft verschillende achterkanten o.a. een bol deksel, waar steib een schuine achterkant heeft. eigenlijk lijkt zo'n deen dus helemaal niet op een steib.
bender heeft wel zijspannetjes voor scooters gemaakt, het plaatje van stoffel zou een kleine bender kunnen zijn.
 
hallo Halflive, dank je wel voor de tip van Andy's Bender pagina, ik heb contact gelegd maar hij kent dit (waarschijnlijk heel vroege) type met liggende lamp op het spatbord ook niet. Alle hem bekende Benders hebben een staand lampje op het spatbord. Ik denk dat Bender pas later begonnen is met het inslaan van chassisnummers. Ook de andere reacties zijn correct - lijkt wat op Steib maar de maten en andere zaken zijn echt anders.
 
Ja OMA dit is een verweesd topic en dus even afstoffen. Ik lees iets over liggende lampjes, scooterzijspannetje en een lookalike van Steib.

Over het staande lampje op het spatbord, ik heb er één die ik nog nergens op alle mij bekende foto's van een Bender heb gezien. Ook mijn wielbevestiging via een vleugelmoer is uitzonderlijk te noemen, wel met een echt Benderlogo erop. Mijn Bender is van begin jaren vijftig. Er schijnen destijds wel Benders onder de merknaam van Steib te zijn uitgebracht. Redenen niet helemaal duidelijk. In grote lijnen lijkt een Bender wel op een Steib en onderdelen zijn ook uitwisselbaar. Maar goed het torpedomodel gaat nog wel verder terug dan Steib. Tenslotte het scootertje voert denk ik zoiets als een Cosyspannetje, zeker geen Bender.

:W

Aan TS, ben je al uit de datering van het span?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan