Wie kan mij helpen met mijn brik?

CB650z

MF'er
14 sep 2004
31
0
Amsterdam
Ik heb sinds augustus mijn eerste brik gekocht, een CB650z uit '80. Nu heb ik helaas al behoorlijk wat problemen ermee gehad. Spanningsregelaar kapot, rotor kapot, sparkunit kapot..etc

Het meeste heb ik laten repareren bij motorzaken. Maar helaas zijn mijn ervaringen daar ook niet zo goed mee geweest. Toen mijn rotor kapot was bijvoorbeeld, heeft een garage in eerste instantie mijn stator vervangen (voor een kapitaal), ik stond na 30 km alweer stil. De rotor bleek defect (en na doormeten bleek de stator goed, garage wilde niet vergoeden "toen ik hem doormeette was hij kapot..").
Ik heb onlangs (bij een andere garage) mijn ketting laten vervangen, ik kreeg hem terug met mijn achterwiel 1,5 cm uit het lood op de as..


Al met al heb ik nu een beetje het vertrouwen in mijn motortje verloren, ik zit er niet echt lekker meer op. Ik hoor ieder rammeltje, voel ieder trillingkje (wel herkenbaar voor brikkers denk ik).

Nu heb ik behoorlijk wat trillingen in mijn stuur (bij ca. 80 maar op hogere snelheden ook nog goed voelbaar) en lijkt het bij lagere snelheden of ik over hobbeltjes heen rijd. Ik heb mijn voorwiel al laten uitbalanceren, voorvorkolie is nieuw. Ook het balhoofd lijkt goed.

Ook vind ik de motor nogal rauw klinken (voel ook een beetje tikkjes in mijn stuur bij stilstand) en hoor wat (licht) getik van het blok.

Al met al kan ik niet meer echt goed beoordelen wanneer er nou iets mis is of wanneer ik gewoon spoken zie (het is en blijft een brik, met een vrij slap frame, die rijden gewoon niet als een nieuwe motor). Ik wil meer zelf gaan sleutelen omdat het anders gewoon te duur wordt maar ik heb nu de neiging alles te willen vervangen terwijl dat waarschijnlijk (hopelijk) helemaal niet nodig is.

Nu is mijn vraag of iemand met brik-ervaring (en gevoel voor techniek) een keer op mijn CB'tje zou willen rijden en mij kan vertellen wat normaal is en wat aandacht nodig heeft. Ik heb wel technisch inzicht maar nog weinig ervaring met wat normaal is bij een (oude) motor en wat niet. Ik kom dan natuurlijk voorrrijden (vanuit Amsterdam) en geef als beloning een kratje bier. Wie zou mij hiermee willen helpen?

Jee, wat een lang verhaal, hier dan nog even een plaatje van het monster:
cb650.JPG
.
 
Wil best en je motor houdt een beetje het midden tussen m'n cb400tje en de cb750kz die ik heb gehad. Woon alleen nogal een eind uit de buurt, zou je misschien kunnen combineren met een obt of ppm?

Maar d'r zijn er genoeg die je kunnen helpen die wel bij jou in de buurt zitten, dus ff afwachten nog maar. ;)
 
Tjee, wat een lang verhaal ;) Ziet er trouwens mooi uit dat brik, je kan dus wel goed poetsen!

Er zijn een bult CB'ers op het forum dus je zal wel snel hulp vinden. Maar ik heb even een vraag over je hobbelgedrag. Je hebt duidelijk al veel uitgesloten, maar ik denk dat er nog twee dingen zijn. Ten eerste zijn je voorwiel lagers wel in orde? Ten tweede hoe oud en rot is je voorband?
 
@roestendoenze: Opzich zijn die 120 km voor mij niet zo'n probleem hoor (hoewel ik dan wel denk dat ik die krat bier in eindhoven zal kopen. :9 ).

@mcvdmvs: Het profiel van de band kan opzich nog best (hoewel ik niet zeker weet of de band wel helemaal mooi rond ed. is). De lagers zijn volgens mij nog wel goed. Dit kan je toch voelen door met het voorwiel van de grond het wiel krachtig heen en weer te bewegen?
 
1
@roestendoenze: Opzich zijn die 120 km voor mij niet zo'n probleem hoor (hoewel ik dan wel denk dat ik die krat bier in eindhoven zal kopen. :9 ).

2
De lagers zijn volgens mij nog wel goed. Dit kan je toch voelen door met het voorwiel van de grond het wiel krachtig heen en weer te bewegen?
1
Ik ben nog bezig aan 'n halve krat van een feestje maand of 4 geleden. :o Schiet niet op 1 flesje per maand. :X

2
Waar voel je dan precies? (heb ik nl laatst van cb400man het truukje voor geleerd 8-) )
 
Iets anders mag ook hoor roestendoenze *D

Om de speling in het voorwiel te controleren pak ik het wiel aan twee kanten vast en probeer het wiel haaks op de as heen en weer te bewegen. Ik voel dan of er beweging in zit (en kijk ook of er dan iets beweegt). Heb jij nog een andere methode?
 
Je mag ook naar R'dam komen brikken, mag je free of charge naar mijn gerammel komen luisteren en vergelijken met dat van jouw :+
 
Als de brommer een tijd heeft stil gestaan en je het rubber niet hebt vervangen dan zou ik dat eerst eens doen. Er zijn een boel mensen die met oud rubber rijden, maar ik vind het nix. Gewoon vers, nieuw en rond. De ultieme brikkenband is een Battleaxe (BT45) en die is ongeveer overal te koop.
Ergens op je band staat een nummer dat correspondeert met het jaartal van fabricage van de band. Ik weet niet precies welk nummer en welk jaar, maar de zoekfunctie van het forum kan je daar wel bij helpen. Nogmaals, ik denk dat alle hobbeligheid gewoon in je band zit.
 
Heb jij nog een andere methode?
Yep (waar obt allemaal niet goed voor is :} )


Met een kant de voorkant vd band vastpakken en stevig op en neer duwen, zodat het wiel voor- en achteruit wil rollen. Intussen met je andere hand aan de bovenkant van je balhoofd voelen, met je vingertoppen half op de bovenste lagerschaal (die met je stuur mee draait) en half op het gedeelte wat niet meedraait. Daar kun je de speling het beste voelen.


(hoop dat ik 't goed uitleg, als andere lieden 't duidelijker & beter kunnen dan graag :) )
 
He hoorde ik bier :?

O-)

Mail me maar ff (gewoon mijn nick @hete meel dot com)

Ik zit nu in Amsterdam maar anders spreken we wel een keer af om te kijken...woon maar op 50 km afstand..

Je vraagjes zijn No problem voor me.. :)


durf geen ander/betere uitleg te posten met RDZ hier :X :+
 
Hi,

Hier heb je nog een adresje om langs te komen, maar is ook in het Brabantse.

Noteer mijn email adres maar, als ik mijn CB650 verkocht heb, heb ik de nodige reserve delen voor je (waaronder alles wat met de electriek te maken, en jij al voor veel geld hebt laten vervangen). Heb ook nog een compleet balhoofd/kroonplaat liggen, tankje, cockpit en de nodige blokdelen. Die laat ik voor nu als reserve liggen voor mijn 650, maar straks niet meer nodig.

Als je koolborstels versleten zijn (zit achter de carterkap aan de linkerkant, kun je loshalen zonder gevaar te lopen dat er olie uitpist) wordt nog wel eens de diagnose gemaakt dat de gelijkrichter of vonkversterkers kapot zijn. Blijkt gewoon je accu (bijna) leeg te zijn omdat er simpelweg niet meer geladen wordt.

suk6,
John
 
Je leest het: je bent overal welkom,zelfs bij mij!
Dat wordt dan meteen een wereldreis,want Hengelo ligt aan het eind van de bewoonde wereld (vlak voordat je van de rand afvalt :P ).

Goed,on topic: Jochem,Mick,Ron,John en Anthony (leuk hè nick's? ;) )geven het allen al aan; sleutelen aan een oud brik is kinderwerk,zelfs voor degene met minder ervaring.
Jammer dat je brikje nu niet is waar je vol vertrouwen in hebt.
Cb's zijn ongeloveloos betrouwbaar,zelfs met hoge kilometerstanden en jarenlang beulwerk achter de kiezen.
Gezien de uiterlijke staat van jouw fiets valt dat met dat beulwerk ook wel mee,maar schijn kan bedriegen....
Hobbelen/trillen in't stuur; vergeet niet dat de CB uit een periode stamt dat men in Japan nog weinig kaas gegeten had van goede frames maken.
De CB is hierop echt geen uitzondering.
Wobble-en en shimmiën doen ze (lees: oudere jappen) allemaal,op een enkele uitzondering na.
Deze zijn vaak ook goed controleerbaar en gaan zelden over in echte tankslappers.
Een hobbel duidt echter op onbalans,dat kan een verkeerde uitlijning zijn maar bijvoorbeeld ook een bandfout...
Zoals al eerder geopperd: hoe oud zijn de banden?
Een ketting vervangen doe je overigens zelf,stelt echt geen ruk voor.
Uiteraard vervang je dan ook de beide tandwielen.. :X O-) ..
Wat het electrisch betreft: zorg voor schone contacten,de corrosie die over de jaren gevormd is tussen stekkertjes e.d. doet een hoop ongein met je laadsysteem.
Effe op een vrije zaterdag alles lostrekken (stuk voor stuk,niet alles ineens..) en inspuiten met een koper- of electrospray kan veel schelen.
Je spanningsregelaar/gelijkrichter houdt ervan veel frisse rijwind te krijgen en goede aarde te maken,altijd met licht rijden scheelt warmteontwikkeling.
Het is een heel verhaal geworden,ik hoop dat je er wat mee kunt ;)



Pascal
 
Wauw, iedereen enorm bedankt voor alle reacties, tips en uitnodigingen. :} Brikkenrijders zijn een behulpzaam volk, zo blijkt 8-) .

Jochem, volgens mij woon jij het dichtste bij mij in de buurt en heb je heel veel ervaring met CB'tjes. Ik heb al heel wat restauratie topics van je doorgespit, so you've got mail.

@roestendoenze: goede tip, ga ik eens uitproberen. De omschrijving die ik gaf ging over het controleren van de voorwiel lagers, ik had je verkeerd begrepen denk ik. Misschien moet ik me ook eens bij zo'n OBT voegen :) .

@Cecotto: een CB650 verkopen, wat een zonde ;) . Maar het is iig goed een adresje te hebben voor onderdelen, succes met de verkoop.

@TripleXS: Bedankt voor je uitgebreide verhaal en tips. Ik ga vanaf nu ook alles zelf doen wat ik kan. Ik heb complete brommers gereviseerd (oldtimer Zundapp) maar dacht bij mijn eerste motortje "laat ik hem nou eerst eens bij een garage controleren, dan weet ik waar ik aan toe ben". Nou, dat doe ik dus ook niet meer! :(

Michiel
 
Terug
Bovenaan Onderaan