Met ca. 35.000km/jaar zou ik niet alleen het verbruik als criteria meenemen.
Zo'n XJ is oersterk, en mede door zijn cardanaandrijving onderhoudsvriendelijk.
Je kan wel zo'n 500cc tje nemen maar die zijn altijd met ketting, en doorgaans niet ontworpen (keuze van materialen/componenten e.d.) om als toerbuffel >30.000km/jaar mee te maken.
Mijn GS500 heeft zijn eerste kettingset in 18000 versleten, voornamelijk omdat de vorige eigenaar het vertikt heeft de ketting te smeren. De tweede set heeft nog geen zichtbare slijtage, maar ik denk dat de OSCO hierbij ook zijn steentje bijdraagt.
Op provinciale wegen is 500 cc meer dan voldoende. Ja, met een 900 cc scheur je even langs een 18 meter vrachtwagen alsof het stilstaat, maar vergeet de vele RIP-topics ieder voorjaar niet. Een aantal motorrijders sneuvelen door overschatten van de mogelijkheden en "even-snel-inhalen" is een vaak voorkomende oorzaak.
Bovendien, de cardan mag dan wel onderhoudsvrij zijn, er zit genoeg aan een motorfiets wat niet onderhoudsvrij is. Informeer voor de gein eens hoelang een setje banden meegaat en wat deze sloffen kosten voor bijvoorbeeld die XJ900 en een NSX250.
Voor het gebruik wat jij voor ogen hebt en het budget wat jij ter beschikking hebt zou ik zoeken naar een klein toerfietsje. Een 250 cc-ertje voldoet prima op dat soort provinciale wegen en zal ook een goedkope manier van vervoer blijken te zijn. Vraag ook gewoon eens aan een motorboer wat hij voor een doorsnee beurtje aan de motorfiets vraagt en wat er aan banden en dergelijke verstookt wordt (hou rekening met het onderhoudsinterval).
Maar..... als je dagelijks deze kilometers over een snelweg moet maken, zal de balans eerder naar iets zwaarders doorslaan. Dan is een GS500 eigenlijk net aan voldoende, de XJ900 biedt dan wat meer comfort en snelheid die je ook werkelijk kan gebruiken. Toch zal ook daar de lichtere fiets goedkoper blijken te zijn, je koopt slechts extra comfort met iets zwaarders.
Toch moet je jezelf dan het volgende afvragen: Wil je ook werkelijk dagelijks met een top van net aan 120 km/uur (250 cc..) de snelweg opdraaien? Zelfs een enkele keer zal het gevaarlijk aanvoelen, mijn vrouw rijdt bijvoorbeeld voor geen goud met de Dylan (top 110 km/uur) op een max 100 km/uur snelweg.....