Wiebelende motor na vervanging voorvork

gr@spol

MF veteraan
12 jul 2005
2.338
0
Zwolle
Dag mfers,

Ik heb bij mijn vfr400r NC30 een zxr400L voorvork ingebouwd.
Nu is het zo dat rond 30-40 km/u de motor gaat wiebelen. Links, rechts..... Ik kan het tegenhouden met mijn armen, maar fijn is het niet... Als ik harder rijdt, heb ik nergens last van (merk het overigens alleen op strak asfalt) Op de snelweg kan ik mijn handen gewoon loslaten en is er nix aan de hand.
Als ik een noodstop maak, heb ik het gevoel dat ie dat wiebelen ook een klein beetje doet... (hij trilt niet)

Waar zou het aan kunnen liggen??

Ik heb de voorpoten al verder door laten steken en al minder laten doorsteken. Bij minder doorsteken dan heeft ie er minder last van...

Als ik de bovenste kroonplaat bekijk en de poten meet dan valt het me wel op dat 1poot overal gelijk uitsteekt (boven de kroonplaat) en 1 poot ongeveer 1mm verschilt rondom.. (voorkant 1mm lager dan achter).

Zou het kunnen dat de bovenste kroonplaat krom is en dat door dat minime verschil onbalans kan komen??

Hoe kan het dan dat het bij hoge snelheden niet zo is???

Thanks voor het meedenken :W

Groeten wouter
 
welk wiel heb je er in zitten? misschien zit deze niet helemaal lekker doordat de poten miss te ver uit elkaar staan of juist te dicht bij.

of dat je wielasdiameter niet overeen komt met de diameter van de binnenkant van de wiellagers.

kan echt aan een hele hoop dingen liggen. Zou gewoon alles nog eens loshalen en goed natrekken met een momentsleutel en passingen controleren of deze wel kloppen
 
Staat je balhoofd niet te strak afgesteld?
Volgens mij niet, als ik de voorkant van de grond heb dan gaat ie soepel heen en weer (geen/weinig weerstand)


Ik heb bij mijn vfr400r NC30 een zxr400L voorvork ingebouwd.


Waarom doe je dat?
Heb de eerste nc30, vering was net een fietspomp. Vorig jaar al zwaardere veren en dikkere olie in gedaan maar het was niet afdoende. Ook was er alleen de veervoorspanning in te stellen. Plus USD staat wel :9~

Waardoor de naloop kleiner is en dus ook de rechtuitstabiliteit.
Als dat een probleem zou geven, dan zou het vooral toch ook op hogere snelheid duidelijk merkbaar moeten zijn :?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn originele wiel erin zitten met 2 spacers. De voorpoten staan iets verder uitelkaar dan de originele poten

Op hoge snelheid gaat het gyroscopisch effect (of was dat niet de correcte benaming...) van het draaiende voorwiel meespelen.
Ik zal morgen eens ff kijken of de poten ook verder naar voren staan dan origineel en de naloop daardoor kleiner is geworden...

kan echt aan een hele hoop dingen liggen. Zou gewoon alles nog eens loshalen en goed natrekken met een momentsleutel en passingen controleren of deze wel kloppen
Heb alles al 2 of 3 x los gehad om te kijken of er iets niet goed zat of scheef of krom of whatever.... -O-
 
Laatst bewerkt:
als je het mij vraagt zit het probleem in dat er een ander wiel in die voorvork zit dan er eigenlijk in hoort :Y

dat hierdoor misschien het wiel niet helemaal recht kan zitten oid, en door de gyroscopische krachten dit alleen merkt bij lagere snelheden

just my 2 cents
 
als je het mij vraagt zit het probleem in dat er een ander wiel in die voorvork zit dan er eigenlijk in hoort :Y

dat hierdoor misschien het wiel niet helemaal recht kan zitten oid, en door de gyroscopische krachten dit alleen merkt bij lagere snelheden

just my 2 cents
Hmm, de as is dezelfde diameter, spacers zijn identiek en ze lijnen perfect uit in de remklauwen....Voel ook nix geen beweging in het wiel...

Ik heb vandaag ook gekeken of er veel verschil tussen de ouwe en de nieuwe balhoofdplaat zit. Enigste grootte verschil is dat de poten verder uitelkaar staan verder niet...

Deze ombouw is overigens in Engeland veel gedaan en is beproefd.
 
Trillen en een versletenvoorband is een veel gehoorde combi.

Vervang je banden en kijk dan verder.

Alles moet goed zijn wil je dingen uit gaan sluiten. Dus ook de voorband.
 
Laatst bewerkt:
Euh, wel de vorkolie vernieuwd? De basis moet goed zijn. Bandjes al vervangen dus da's goed.
Yep er zit verse vorkolie in...


zijn de poten soms korter?

als die brommer meer op de neus staat verander je ook je naloop.
Poten zijn zelfde lengte, dus volgens mij is dat het probleem ook niet...

Enigste waar ik zelf aan denk is dat de afstand tussen de wielen korter is geworden (das de naloop toch :? ) en dat ie daardoor instabieler wordt....

Maar dat verklaart het wiebelen tussen de 30 en de 40 nog niet....
 
Enigste waar ik zelf aan denk is dat de afstand tussen de wielen korter is geworden (das de naloop toch :? ) en dat ie daardoor instabieler wordt....

Maar dat verklaart het wiebelen tussen de 30 en de 40 nog niet....

Yep, dat is de "low speed wobble" .
Naloop is veranderd doordat de kroonplaat anders is.
Als je sneller gaat, gaat het over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan