Wielen uitlijnen mbv laserpointer?

jesen1992

Rookie
23 jul 2023
1
0
Normaal gesproken lijn ik de wielen van YZF750R altijd uit met behulp van twee alu-profielen. Als het lekker tegen zit dan kun je er wel een tijdje zoet mee zijn.

Nu zag ik pas in een engelse reclame folder een tooltje om het uitlijnen een stuk sneller te doen.
Het is in principe gewoon een kastje, dat je op het achtertandwiel zet, met daarin een laserpointer. Aan de uitredende straal kun je zien of je ketting goed ligt.

In Nederland heb ik tot nu toe maar een dealer kunnen vinden die hem verkoopt
Maar die dealer zit voor mij ongeveer aan de andere kant van Nederland.

Weet iemand een adresje in de Noord-Brabant of zo??????
 
Ik heb zo'n 'Cat' ding bij Louis.nl/de gekocht.
Even ter controle van mijzelf en ik vind het wel een fijn gevoel geven.
Anders kijk ik wel honderd keer scheel of e.a. nou toch echt wel recht staat. :+

Alleen de batterijen waren na de eerste keer gebruiken al op.
Die dingen liggen volgens mij al jaren op de plank bij de verkooppunten. :P
 
Laatst bewerkt:
Wil je nu de wielen uitlijnen of de ketting.?
Ik begrijp dat het met elkaar te maken heeft maar als het puur voor de ketting is dan zijn er ook van die klemmen met een sprietje eraan.
De klem zet je op het tandwiel en het sprietje moet dan in lijn liggen met de ketting.
D082CDC9-7924-4A03-99FC-9679DD0521C2.jpeg
 
Normaal gesproken lijn ik de wielen van YZF750R altijd uit met behulp van twee alu-profielen. Als het lekker tegen zit dan kun je er wel een tijdje zoet mee zijn.

Nu zag ik pas in een engelse reclame folder een tooltje om het uitlijnen een stuk sneller te doen.
Het is in principe gewoon een kastje, dat je op het achtertandwiel zet, met daarin een laserpointer. Aan de uitredende straal kun je zien of je ketting goed ligt.

In Nederland heb ik tot nu toe maar een dealer kunnen vinden die hem verkoopt
Maar die dealer zit voor mij ongeveer aan de andere kant van Nederland.

Weet iemand een adresje in de Noord-Brabant of zo??????
Wat jij bedoelt is de ketting uitlijnen dus , beter is om vanaf het beide draaipunten van de achterbrug (vork) de gelijke afstand naar de achteras in te stellen. Dan de kettingwielen uitlijnen , en als het frame dan ook nog recht is staan de wielen ook ongeveer in lijn.
 
Wil je nu de wielen uitlijnen of de ketting.?
Ik begrijp dat het met elkaar te maken heeft maar als het puur voor de ketting is dan zijn er ook van die klemmen met een sprietje eraan.
De klem zet je op het tandwiel en het sprietje moet dan in lijn liggen met de ketting.
Bekijk bijlage 1906059
Mijn sprietje bleek krom en de laser meet over een langer gedeelte (35 cm gemakkelijk). :)
 
Voor thuis het proberen waard, wil er wel eentje bij zo'n lineaal.
Is ook wat minder turen met mijn slechte ogen.
Gewoon bij HBM o.i.d.?
Ben altijd bang dat ze niet helemaal vlak zijn.
Maar aan de kopse kant gebeurt natuurlijk niet zomaar.
En natuurlijk een model met een goede punt er aan voor de duidelijkheid van aflezen. 8-)
 
Ik heb ook eentje van Profi besteld voor het laatst, de nieuwe types hebben een magneet erin. Rechtstreeks bij Profi zelf besteld.
Je hebt dan punt lasers of lijn lasers. De lijn is over het algemeen handiger om in een oog opslag de ketting juist recht te stellen.

1690192383099.png
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook eentje van Profi besteld voor het laatst, de nieuwe types hebben een magneet erin. Rechtstreeks bij Profi zelf besteld.
Je hebt dan punt lasers of lijn lasers. De lijn is over het algemeen handiger om in een oog opslag de ketting juist recht te stellen.

Bekijk bijlage 1906171
Ik heb ook zoiets. Bij mij werkt het super, mede omdat ik ook een voortandwiel wiel met een negatieve offset. Ik heb eerst de laser gebruikt om de negatieve offset te bepalen. Toen dat tandwiel laten maken. De boel gemonteerd, achterwiel er zuiver recht in gezet. Maar, omdat mn achtertandwiel niet helemaal vlak is, en ook nog wel wat speling heeft in de transmissie rubbers, en ook vaak een vettige bende is ben ik nog een stapje verder gegaan.
Toen mn wiel er 100% zeker recht in de achterbrug stond, heb ik de lijnlaser op de remschijf gezet. En daar waar de laserlijn de achterbrug raakt een centerpuntje gezet. Ongeveer ter hoogte van de achterbruglagering. Dus nu zet ik wij wielmontage ff de laser op de remschijf, wiel stellen totdat laserlijn het centerpuntje raakt, klaar!


En natuurlijk kan dat ook met een touwtje. Je kunt tenslotte ook een kanaal graven met een schop.... Maar dat doet ook geen mens meer!
 
Ik heb jaren geleden een goedkope bouwlaser gekregen van Sinterklaas met ingebouwde waterpas.
De laser was zo scheef als De toren van Pisa. _O-
 
Sommige kettingwieldragers zijn niet zo nauwkeurig gemaakt. Als je die als basis wil gebruiken dan idealiter eerst vast stellen of deze representatief is voor de stand van het achterwiel.

Het voordeel van hoekprofielen is dat ze een groter raakvlak hebben en in theorie nauwkeuriger zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan