winterzorgen

30 jun 2010
138
0
antwerpen
hey,
ik rijdt graag met de motor (bmw r1100r uit '96) en wil dit in de winter op droge dagen blijven doen.
nu echter ben ik een luxe paardje, en kom ik enkel van stal als de omstandigheden goed genoeg zijn, met de motor gaan werken doe ik niet, (is slechts 3km door antwerpen centrum op de fiets) in de zomer neem ik als ik alleen weg ben de motor, in de winter kan ik gemakkelijk de auto nemen.

dus ik gok dat in de winter de motor wel eens een dikke week stil kan blijven staan in de niet verwarmde garagebox.
wat is dan wijsheid?
- onderhoud voor of na wegzetten?
- batterij eruit halen (is beetje geprutst), druppellader, bij goed weer terug erin en rijden
- batterij laten zitten en eventueel aan auto of battery-booster koppelen moest hij niet starten?

hang je een batterij constant aan de druppellader of is 1 dag/week voldoende?
wat is een geschikte druppellader en wat kost dit? is een battery-booster schadelijk voor de batterij, want dit moet ik niet meer kopen? (helemaal plat zijn is sowieso schadelijk maar het is een nieuwe batterij sinds september en denk dat deze in principe wel een weekje koud moet kunnen trotseren)

is het een idee om een motor als het langer slecht weer is en ik haal de batterij er niet uit (te lui?) af en toe te starten maar er niet mee te rijden? ik heb opgevangen dat dit niet zo goed is voor de motor maar waarom juist is dit niet goed?

mvg
lander
 
Een dikke week stil staan, wauw! Gewoon weg zetten en niks aan doen, eventueel even met koud water de pekel er af spoelen. Alleen dit gaat een beetje lastig als het min 6 is.
 
koud water en pekel afspoelen, kan dit kwaad als de motor nog warm is? dus als je dit doet direct na de rit? of is dit contrast warme motor koud water dan ergens schadelijk voor?
 
;-) ik denk dat regenwater ook niet warm uit de lucht komt vallen, dus koud water zal een motorfiets wel tegen kunnen.

koud water en pekel afspoelen, kan dit kwaad als de motor nog warm is? dus als je dit doet direct na de rit? of is dit contrast warme motor koud water dan ergens schadelijk voor?
 
koud water en pekel afspoelen, kan dit kwaad als de motor nog warm is? dus als je dit doet direct na de rit? of is dit contrast warme motor koud water dan ergens schadelijk voor?
Afspoelen (a la flesje water er over heen laten stromen) op plekken met pekel kan weinig kwaad, maar ga er dan geen emmers overheen gooien, dan koelt ke blok te snel af.
 
;-) ik denk dat regenwater ook niet warm uit de lucht komt vallen, dus koud water zal een motorfiets wel tegen kunnen.

Als de remmen goed warm geremd zijn en jij gaat vervolgens afspuiten met -6 koelen ze in één keer zo snel af dat je een grote kans hebt dat je remschijven krom trekken

gewoon even laten afkoelen en dan schoonmaken O-)

verder lijkt het mij dat de accu juist meer leeg gaat door hem alleen te laten staan en te starten je laadt hem namelijk niet op door hem alleen te starten
en als de motor langer stilstaat, laat de accu zitten en hang hem om de 2 weken, 1 week aan de optimate (overal wel te krijgen plus minus 50eur)
 
Laatst bewerkt:
Deze jongen op je accu aansluiten, gewoon op de polen. De accu hoeft er dan niet eens uit (als je een stopcontact in de buurt hebt om de lader op aan te sluiten).

optimate4.gif
 
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar als ik nu flink heb moeten remmen voor het verkeerslicht en er valt een pak sneeuw op mijn schijven. Dan zijn ze toch ook niet krom, ik kan mij voorstellen dat het geheel er wel aardig op is gebouwd.

Het lijkt mij schadelijker als je met aangetrokken rem stil staat voor het verkeerslicht. Nu ben ik geen metallurg dus ik kan er meters naast zitten ;)

Als de remmen goed warm geremd zijn en jij gaat vervolgens afspuiten met -6 koelen ze in één keer zo snel af dat je een grote kans hebt dat je remschijven krom trekken

gewoon even laten afkoelen en dan schoonmaken O-)

verder lijkt het mij dat de accu juist meer leeg gaat door hem alleen te laten staan en te starten je laadt hem namelijk niet op door hem alleen te starten
en als de motor langer stilstaat, laat de accu zitten en hang hem om de 2 weken, 1 week aan de optimate (overal wel te krijgen plus minus 50eur)
 
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar als ik nu flink heb moeten remmen voor het verkeerslicht en er valt een pak sneeuw op mijn schijven. Dan zijn ze toch ook niet krom, ik kan mij voorstellen dat het geheel er wel aardig op is gebouwd.

Het lijkt mij schadelijker als je met aangetrokken rem stil staat voor het verkeerslicht. Nu ben ik geen metallurg dus ik kan er meters naast zitten ;)

Haha, zoveel verstand heb ik er ook niet van, meer logisch nadenken maar weet niet hoe er bij jou pakken sneeuw naar beneden vallen ;)

denk dat het punt is dat er een verschil is tussen geleidelijk afkoelen en abrupt afkoelen
 
Laatst bewerkt:
Haha, zoveel verstand heb ik er ook niet van, meer logisch nadenken maar weet niet hoe er bij jou pakken sneeuw naar beneden vallen ;)

denk dat het punt is dat er een verschil is tussen geleidelijk afkoelen en abrupt afkoelen

En na een paar meter heb je de sneeuw weg gereden, als je de fiets afspuit laat je em ook staan (lijkt mij).

Pakken sneeuw kun je best zo ineens te verwerken krijgen.

Vorig jaar op de snelweg kreeg ik, van een bestelbus o.i.d. denk ik, een brok sneeuw en ijs voor m'n wielen. Vond m'n motor niet leuk :N
 
het is iets met stromend water, als je er sneeuw op laat vallen warmt dat meteen op... stormend water krijgt die kans niet :)
gewoon een half uurtje wachten en dan met de spuitkop op een nevel stand zetten en HEEEL rustig afspuiten
 
Waarom eigenlijk afspoelen, zelf de hele vorige winter ook niet gedaan.
Voor de winter begon een fatsoenlijke laag vuil gekweekt, en pas in april afgespoten.

Brommer zag er nog net zo goed uit als voor de winter. Heb 2 miniscule plekjes roest op de voorvorken weggepoetst, verder niets te zien :+

Maar misschien ben ik gewoon lui :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan