Wat ik geleerd heb is dat het "fladderen" zoals jij het noemt, komt omdat de achterzijde juist te hoog staat, hierdoor staat je voorvork te recht, en daardoor gebeurd dit.
Nu reed ik toen met een omgebouwde enduro, en daar is de verhouding anders wellicht, doordat het oorspronkelijke voorwiel 21" was, en achter 19", daar komen dan SM wielen in, beide 17", en daardoor komt die erg op zijn kop te staan, en is dus de achterkant hoger, of de voorkant lager.
Nu is jouw 640 al af fabriek SM?
Wat je makkelijk kan proberen is als die fladdert, wat meer achterop te gaan zitten, dan zakt die achter verder in, dan komt je voorvork dus iets schuiner te staan, en zou het iets minder moete worden.
Als dat zo is, weet je wat er aan de hand is.
Persoonlijk gaf ik altijd het frame de schuld, echter om mijn 520, welke is omgebouwd van enduro naar SM, heb ik nooit meer last gehad na het vervangen van de originele vering voor TechnoFlex, zowel voor als achter, kost wat, maar is wel een wereld van verschil.