Arckira
MF veteraan
Ik begrijp dat iedereen nog in de ban is van de Qatar MotoGP race, maar nog geen topic voor de World Superbikeronde op Aragón
Ze gaan om 10:00 uur de baan op!
Bij deze dan
De World Superbike race op Motorland Aragón is de tweede uit de reeks van 15 en de eerste op Europese bodem na de start van anderhalve maand geleden op het Australische Philip Island. En wat een start! Dankzij een val in de test voorafgaand aan de race speelde titelkandidaat Tom Sykes geen hoofdrol en door een aanrijding tussen Marco Melandri en Carlos Checa was laatstgenoemde tevens uitgeschakeld voor race II; no score.
De PATA Honda's van het Nederlandse Ten Kate team konden nog niet meedoen voor het podium maar we kunnen er op rekenen dat we ze snel, misschien al wel op Aragón, van voren zullen zien. Net als de herstelde Sykes op zijn Kawasaki. En misschien dat teammaatje Loris Baz ook nog wel voor een verrassing kan zorgen. Of Leon Camier die liet zien dat de Suzuki toch echt niet de langzaamste van het veld is.
In ieder geval van voren zagen we Aprilia's. Na twee races staan er maar liefst 3 aan kop in het klassement. Fabriekspiloten Sylvain Guintoli en Eugene Laverty verdeelden de winst maar ook Fabrizio zat er heel goed bij en voelt zich blijkbaar goed thuis op de Red Devils Roma RSV4.
Zowel Marco Melandri als Chas Davies hadden zich de start van het seizoen op hun GoldBet BMW's anders voorgesteld maar uitgeteld zijn ze nog zeker niet! Ik kan er de races van vorig seizoen bijhalen maar dat is passé. Feit is dat Aragón voor mooie races zorgt dus dat zal dit jaar niet anders zijn. Met een recht stuk van bijna een kilometer dat garant staat voor fraaie slipstreamgevechten, een hoogteverschil van 50m. (9%) en schitterende bochten beloven de WSBK races weer voor veel spanning te zorgen!
De schitterende baan van Motorland Aragón werd ontworpen door de beroemde Duitse architect Hermann Tilke met wat hulp van F1 coureur Pedro de la Rosa als 'technical consultant'. Het circuit was gastheer voor de MotoGP race in 2010 toen vervanging werd gezocht voor de Balatonring. De Hungaarse baan kon niet op tijd worden afgemaakt vanwege financiële problemen. Het WSBK circus streek voor het eerst neer in 2011 op dit ultra moderne circuit dat door velen wordt beschouwd als één van de beste, samen met Portimao.
Pole record: Tom Sykes 2012: 1’56.552
Ronderecord: Marco Melandri 2012: 1’58.251
Snelste raceronde: Marco Melandri 2012: 1’58.251
Hoogste topsnelheid: Max Biaggi 2012: 332,9 km/u
Schema WSBK:
Vrijdag 12-04-2013:
FREE PRACTICE 11:45 45'
QUALIFYING PRACTICE 15:30 45'
Zaterdag 13-04-2013:
QUALIFYING PRACTICE 09:45 45'
FREE PRACTICE 12:30 45'
SUPERPOLE (1) 15:00 14'
SUPERPOLE (2) 15:21 12'
SUPERPOLE (3) 15:40 10'
Zondag 14-04-2013:
WARM UP - 09:20 15'
RACE 1 - 12:00
RACE 2 - 15:30
Ook voor de mannen (jongens?) van het World Supersport is Aragón de tweede race. De eerste race was een duidelijke overwinning voor de Turkse Mahi racing team India Kawasaki coureur Kenan Sofuoglu nadat Sam Lowes alle trainingen had gedomineerd op zijn Yakhnich Yamaha R6. Maar het meeste plezier beleefden wij natuurlijk aan een jonge knul die luistert naar de naam Michael van der Mark. Michael had al menigeen verbaasd in de trainingen maar dat hij er in de race zo dicht bij kon blijven hadden maar weinig mensen verwacht. Daardoor pakte hij in zijn eerste WSS race een schitterende derde plek en dus stond hij samen met twee ' grote jongens' op het podium. Dat smaakt naar en dus zit we zondag met z'n allen hopelijk weer op het puntje van onze stoel of bank!
Echter, er zijn meer kapers op de kust. Fabien Foret, David Salom en de teruggekeerde Luca Scassa lieten op Philip Island zien dat er rekening met ze gehouden moet worden.
Pole record: Broc Parkes 2011: 2’02.093
Ronderecord: Sam Lowes 2011: 2’02.785
Snelste raceronde: Broc Parkes 2011: 2’02.093
Hoogste topsnelheid: David Salom 2011: 286,0 km/u
Schema WSS:
Vrijdag 12-04-2013:
FREE PRACTICE 10:00 45'
QUALIFYING PRACTICE 13:45 45'
Zaterdag 13-04-2013:
FREE PRACTICE 10:45 45'
QUALIFYING PRACTICE 16:05 45'
Zondag 14-04-2013:
WARM UP 09:45 15'
RACE 13:30
Circuit info Motorland Aragon: (klik).
Lengte: 5,078 km
Breedte: 15 m
Linker bochten: 10
Rechter bochten: 7
Langste rechte stuk: 968 m
Bouw circuit: 2009
M'n poll is verne*kt!
Ze gaan om 10:00 uur de baan op!
Bij deze dan
De World Superbike race op Motorland Aragón is de tweede uit de reeks van 15 en de eerste op Europese bodem na de start van anderhalve maand geleden op het Australische Philip Island. En wat een start! Dankzij een val in de test voorafgaand aan de race speelde titelkandidaat Tom Sykes geen hoofdrol en door een aanrijding tussen Marco Melandri en Carlos Checa was laatstgenoemde tevens uitgeschakeld voor race II; no score.
De PATA Honda's van het Nederlandse Ten Kate team konden nog niet meedoen voor het podium maar we kunnen er op rekenen dat we ze snel, misschien al wel op Aragón, van voren zullen zien. Net als de herstelde Sykes op zijn Kawasaki. En misschien dat teammaatje Loris Baz ook nog wel voor een verrassing kan zorgen. Of Leon Camier die liet zien dat de Suzuki toch echt niet de langzaamste van het veld is.
In ieder geval van voren zagen we Aprilia's. Na twee races staan er maar liefst 3 aan kop in het klassement. Fabriekspiloten Sylvain Guintoli en Eugene Laverty verdeelden de winst maar ook Fabrizio zat er heel goed bij en voelt zich blijkbaar goed thuis op de Red Devils Roma RSV4.
Zowel Marco Melandri als Chas Davies hadden zich de start van het seizoen op hun GoldBet BMW's anders voorgesteld maar uitgeteld zijn ze nog zeker niet! Ik kan er de races van vorig seizoen bijhalen maar dat is passé. Feit is dat Aragón voor mooie races zorgt dus dat zal dit jaar niet anders zijn. Met een recht stuk van bijna een kilometer dat garant staat voor fraaie slipstreamgevechten, een hoogteverschil van 50m. (9%) en schitterende bochten beloven de WSBK races weer voor veel spanning te zorgen!
De schitterende baan van Motorland Aragón werd ontworpen door de beroemde Duitse architect Hermann Tilke met wat hulp van F1 coureur Pedro de la Rosa als 'technical consultant'. Het circuit was gastheer voor de MotoGP race in 2010 toen vervanging werd gezocht voor de Balatonring. De Hungaarse baan kon niet op tijd worden afgemaakt vanwege financiële problemen. Het WSBK circus streek voor het eerst neer in 2011 op dit ultra moderne circuit dat door velen wordt beschouwd als één van de beste, samen met Portimao.
Pole record: Tom Sykes 2012: 1’56.552
Ronderecord: Marco Melandri 2012: 1’58.251
Snelste raceronde: Marco Melandri 2012: 1’58.251
Hoogste topsnelheid: Max Biaggi 2012: 332,9 km/u
Schema WSBK:
Vrijdag 12-04-2013:
FREE PRACTICE 11:45 45'
QUALIFYING PRACTICE 15:30 45'
Zaterdag 13-04-2013:
QUALIFYING PRACTICE 09:45 45'
FREE PRACTICE 12:30 45'
SUPERPOLE (1) 15:00 14'
SUPERPOLE (2) 15:21 12'
SUPERPOLE (3) 15:40 10'
Zondag 14-04-2013:
WARM UP - 09:20 15'
RACE 1 - 12:00
RACE 2 - 15:30
Ook voor de mannen (jongens?) van het World Supersport is Aragón de tweede race. De eerste race was een duidelijke overwinning voor de Turkse Mahi racing team India Kawasaki coureur Kenan Sofuoglu nadat Sam Lowes alle trainingen had gedomineerd op zijn Yakhnich Yamaha R6. Maar het meeste plezier beleefden wij natuurlijk aan een jonge knul die luistert naar de naam Michael van der Mark. Michael had al menigeen verbaasd in de trainingen maar dat hij er in de race zo dicht bij kon blijven hadden maar weinig mensen verwacht. Daardoor pakte hij in zijn eerste WSS race een schitterende derde plek en dus stond hij samen met twee ' grote jongens' op het podium. Dat smaakt naar en dus zit we zondag met z'n allen hopelijk weer op het puntje van onze stoel of bank!
Echter, er zijn meer kapers op de kust. Fabien Foret, David Salom en de teruggekeerde Luca Scassa lieten op Philip Island zien dat er rekening met ze gehouden moet worden.
Pole record: Broc Parkes 2011: 2’02.093
Ronderecord: Sam Lowes 2011: 2’02.785
Snelste raceronde: Broc Parkes 2011: 2’02.093
Hoogste topsnelheid: David Salom 2011: 286,0 km/u
Schema WSS:
Vrijdag 12-04-2013:
FREE PRACTICE 10:00 45'
QUALIFYING PRACTICE 13:45 45'
Zaterdag 13-04-2013:
FREE PRACTICE 10:45 45'
QUALIFYING PRACTICE 16:05 45'
Zondag 14-04-2013:
WARM UP 09:45 15'
RACE 13:30
Circuit info Motorland Aragon: (klik).
Lengte: 5,078 km
Breedte: 15 m
Linker bochten: 10
Rechter bochten: 7
Langste rechte stuk: 968 m
Bouw circuit: 2009
M'n poll is verne*kt!
Laatst bewerkt: