Xenon slaat uit in komplamp

Koopy

Die hard MF'er
29 mrt 2010
317
3
Bolsward
Ik zit met het volgende,

Zins kort heb ik een motor waar xenon 8000k op zit.
Heb dit zelf niet geinstalleerd, dat heeft de vorige eigenaar gedaan.

Nu is het zo dat de xenon lamp een soort waas achter laat op de op de binnenkant van de komlamp.
Ik denk dat dit door de warmte komt.

Zijn er meer mensen met dit probleem, en bestaat er een soort folie voor oid?

Graag suggesties,
 
Dit is em
full
 
Dat ziet er wel een beetje uit als poreus geworden kunststof.

Hmja.
Toch vraag ik me af waar dat UV verhaal vandaan komt. Er zit een hoop UV-straling in zonlicht en daar heeft dat glas geen last van. Waarom dan wel van de UV-straling van een Xenonlampje, dat bovendien een stuk minder warm wordt....
 
Ik heb wel eens gelezen dat reflectors van Golfjes verkleuren
door xenon.

Op de foto lijkt het wel poeder op de binnenkant van het glas.
Misschien kan je met een doekje even poetsen en kijken
wat er gebeurt.
 
Hmja.
Toch vraag ik me af waar dat UV verhaal vandaan komt. Er zit een hoop UV-straling in zonlicht en daar heeft dat glas geen last van. Waarom dan wel van de UV-straling van een Xenonlampje, dat bovendien een stuk minder warm wordt....


ja maar dit is gebundeld UV licht, gericht op 1 punt/oppervlak.

daarom zal de sterkte van het UV licht van de xenon veel groter zijn in verhouding als dat van zonlicht.


ik zie dat het glas op de koplampunit aan de achterkant is veranderd van structuur, alsof iemand met een brander is bezig geweest.


wat krijg je als je zonder in te smeren een dagje strand pakt?.... *D O-) 8-)
 
Als je goed ziet zie je een paar streepjes.
dat komt door een staaf met op het einde een doekje.
het blijft zitten, en gaan dan ook wat krassen als je het uitpoest.

al moet ik zeggen dat ik er ook alleen maar bij kan als de pit eruit is.
 
Ziet er totaal anders uit als bij mij, maar zoiets heb ik wel meegemaakt op de knipperlichten van die ouwe zijn espace. Omdat die bijna vlak (lopen aardig gelijk met de motorkap) lopen vangen die veel zonlicht en die hadden dezelfde waas op de binnenkant zitten. Dat heb ik opgelost door de lamp in de oven te doen, glas eraf halen en aan de binnenkant weer helemaal strak polijsten met glas-polijstmiddel. Komt nu overigens na 3 jaar wel weer een beetje terug (designfoutje :P )
 
Hmja.
Toch vraag ik me af waar dat UV verhaal vandaan komt. Er zit een hoop UV-straling in zonlicht en daar heeft dat glas geen last van. Waarom dan wel van de UV-straling van een Xenonlampje, dat bovendien een stuk minder warm wordt....

Het schijnt zo te zijn dat er aan de buitenkant van de koplamp UV-werende coating zit. Deze kun je er bijvoorbeeld ook af poetsen (met wax oid). Als deze UV-werkende coating er af is, krijg je ook dat je reflector minder wordt en je koplampglas geel.
Met xenon zonder UV-filter kun je mooi zien dat de reflector precies beschadigd op de plek waar 't lichtbeeld valt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan