XJ/FJ 600/900 topic

Tussentijds rapport;
Achterwiel is er uit en de binnenste remblok is bijna op terwijl de buitenste nog erg goed is..
Dit lijkt me niet normaal?
Ik heb niet veel ervaring met schijfremmen maar denk dat de klauw uit elkaar moet omdat een zuiger blijft hangen?(dus remleiding los, remolie overal.. joy)
 
Zo, vandaag de wielen demonteren t.b.v. bandenwissel, en meteen eens voelen of ik die 'clunk'in de aandrijflijn kan vinden.
Iemand noemde het verwijderen van de achterbrug ter analyse.
De achetrbruggen die ik tot nu toe uit motoren heb gehaald waren vaak meerdaagse klussen met soms uiteindelijk en kaal frame onder de pers om bronzen bussen er uit te persen..
Deze motor is ook al ouder, zou't net zo'n martelgang worden? (heeft iemand hier er ervaring mee?).
Het is een cardanfiets dus een clunk geluid is niet abnormaal,mijn GL clunkt alsof het een lieve lust is,
maar dat is alleen bij het schakelen.
Het word een ander verhaal als je harde klappen bij het optrekken ga horen en trillingen ga voelen.
 
Goed, dank voor je repliek, ik heb een dnepr gehad maar.. geen clunk, ook niet bij de BMNee.
die ene versleten remblok zit me niet lekker en heb inmiddels bij roukema een set blokken besteldt en meteen een oliefilter erbij.

Als de achterste remklauw uit elkaar moet/schoongemaakt moet worden heb ik nieuwe ringen/keerringen e banjo-pakkingen nodig. Deze heb ik nog niet kunnen vinden?
Ik hoop echter dat het 'normaal'of zo is en strax eerst gewoon kan rijden... pff.
Dan t.z.t nwe remleidingen er op en alles voor/achter uit elkaar..
Ik heb naast ontluchten en remolie vervangen weinig ervaring met schijfremmen en vind 't erg spannend of zo.. zie er eigenlijk wat tegenop..al was het maar om 'gedoe'

Het lijkt me leuk als iemand die deze motor kent me live wat voorlichting kan geven..(stukje onzekerheid van mij)
 
Je woont wat ver weg om hier langs te komen (NH) maar die xj's zijn echt heel makkelijk om aan te werken.
Versleten remblok: wellicht dat de geleidepen van de remklauw schoongemaakt en opnieuw ingevet dient te worden.
Remmen.. tja het is wat werk echter alles zit gewoon logisch in elkaar. Banjopakkingen zijn gewoon koperen of alu ringen. Ik heb een voorkeur voor koper overigens maar heb ze beide in gebruik.
Die clunk is vrij normaal, no worries. Zijn spelingen in de mechanica icm de veer in de cardan.
De achterbrug is gelagerd in kogel en/of naald/rollagers oid en zeker geen bronzen bussen.
Als je WPH hebt dan 'gewoon' de foto's goed bekijken.
 
Goed, dank voor je repliek, ik heb een dnepr gehad maar.. geen clunk, ook niet bij de BMNee.
die ene versleten remblok zit me niet lekker en heb inmiddels bij roukema een set blokken besteldt en meteen een oliefilter erbij.

Als de achterste remklauw uit elkaar moet/schoongemaakt moet worden heb ik nieuwe ringen/keerringen e banjo-pakkingen nodig. Deze heb ik nog niet kunnen vinden?
Ik hoop echter dat het 'normaal'of zo is en strax eerst gewoon kan rijden... pff.
Dan t.z.t nwe remleidingen er op en alles voor/achter uit elkaar..
Ik heb naast ontluchten en remolie vervangen weinig ervaring met schijfremmen en vind 't erg spannend of zo.. zie er eigenlijk wat tegenop..al was het maar om 'gedoe'

Het lijkt me leuk als iemand die deze motor kent me live wat voorlichting kan geven..(stukje onzekerheid van mij)
Ook bij Roukema te krijgen de rem revisieset.
Of als het origineel moet zijn, https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi1-PGTqMXhAhXGsKQKHUF0DOoQFjAAegQIBRAB&url=https://www.cmsnl.com/yamaha_model8287/&usg=AOvVaw1sskaUsBRTU3ijsgjqZn4z
Of natuurlijk de lokale Yamaha dealer.
En niet te vergeten ATE remcuppenvet,zit vaak bij een revisie setje anders ff wat halen bij de lokale automaterialen zaak.
Ietwat prijziger alternatief is de remklauw laten reviseren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net kopervet en remmenvet gehaald, de geleidepennen lijken schoon.
Het is een dubbele klauw met aan beide zijden een ontl. nippel.. die klauw moet dan uit elkaar?
Hebben yamaha dealers- waar je de hoofdprijs betaalt neem ik aan- dit oude spul nog?

De enfield krijgt intussen een oliewissel en zal zo eens kijken of ik die remzuiger met de hand(remblokken er weer in en er iets tussen wrikken) in beweging krijg.
Vreemd, kan dat spul niet bij roukema vinden(ik ging de lijst met onderdelen voor deze motor af)
Ehm, doe het nog een keer en moet ik dan deze hebben(set per klauw? wat duur spul!)
REMKLAUW SEAL SET BCF-208 YAMAHA FJ/FZX/XJ [50 6208/81610208BCF208] - €37.95 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

of deze?
REMKLAUW SEAL SET BCR-202 YAMAHA BT/FJ/FZR/YZF [81611202BCR202] - €22.95 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Ik weet dat ik domme vragen stel, dit is allemaal nieuw voor me... :$

Ook opLouis kan ik geen rubberringsets/stofkapringen vinden.. nou ja, ik wil nu alles tegelijk en ben aan 't stressen om iets wat nieuw vooir me is en nog niet snap.. misschien moet ik me er bij neerleggen dat de motor nog wat meer aandacht nodig heeft voor hij op de weg kan.
Louis lijkt wel een stalen remledingset te hebben voor 130 euro voorzijde? da's toch niet gek?
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de link,


d
Wat is het typenummer van je XJ?Staat op het typeplaatje.
58L, kan dat?
[/QUOTE]
Ja,maar maakt niet uit kwam ik achter omdat de remklauwen het zelfde zijn.
Voor banjobouten kan je eventueel koper ringen halen bij de automaterialen zaken.
Stalen remleidingen voor 130,- zijn inderdaad niet al te duur,remt beter ook.
Remklauwen van een Yamaha zijn dubbelzijdig werkend,het is dan ook enig getob om de zuigers er uit
te krijgen,als je perslucht bij de hand heb gaat het een stuk makkelijker want je moet ze per kant er uit zien te vissen.
Met de hand is dat bijna niet te doen,breng hem dan naar een motorzaak en laat hun ze er uit vissen.
De klauw moet inwendig absoluut super schoon zijn ,met name de randen waar de seals in rusten.
Ook dat is een werkje waar je goed mee zoet kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Goed, als andere typen/latere typen dezelfde klauw hebben werkt het zoeken naar onderdelen ervoor misschien beter via die-diversion?-typen?
Moeten de rubber ringen perse vervangen worden?

Perslucht en zo heb ik niet.. De jawa klauw kun je splitsen, ik weet nog niet hoe dat bij deze werkt.

Op dit forum lees je vooral hoe bij motorzaken dingen worden verprutst of niet goed worden gedaan. Zelf ben ik door een lokale remrevisieboer flink afgezet (Bijna 300 euro voor setje schoenen bekleden en op maat draaien) duss, zal eens in de buurt rondvragen..

ik heb met een tandenborstel alle losse zooi zo veel mogelijk weggehaald en de blokjes weer op hun plek gezet. De buitenste cylinder ging wel terug als ik er met een ringsleutel tussen wrikte maar de binnenste (linker) niet.

Pas toen ik de sleutel verplaatste (misschien 'tordeerde'ik de zuiger?) ging de zuiger langzaam doch vloeiend naar binnen.
Ik heb het rempedaal een paar keer ingeduwd terwijl ik tussen de blokjes blif wrikken en de zuiger gaat heen/weer.

Ik hoop dat 't weer even gangbaar is en intussen meer wegwijs worden in de XJ wereld waar ik de onderdelen voor een remrevisie kan vinden(ze hebben geen stofkappen?)
 
Wat ik ook wel deed was de zuigers zo ver mogelijk naar buiten drukken en ze dan schoonmaken invetten en weer terug duwen,
soms werkte dat soms niet en moest alsnog de boel uit elkaar,uit mijn geheugen dacht ik dat je die Yamaha klauwen ook
kan splitsen,al raad ik je dat niet aan bij zo,n oude motor is het maar de vraag hoe het daartussen eruit ziet,en of je het ooit
weer dicht krijgt.
 
Je zou er een rubber afdichting tussen verwachten? Vinden we hier een ontwerpfoutje van de toko?
 
Je zou er een rubber afdichting tussen verwachten? Vinden we hier een ontwerpfoutje van de toko?
Nee hoor,zit inderdaad een rubber ring tussen en dat rubbertje is niet te koop,maar die bouten zitten vaak muurvast en kan er de nodige corrosie tussen
zitten,ik laat ze het liefst lekker zitten.
 
Goed, maar het is- zo begrijp ik- wel mogelijk de zuigers er uit te krijgen..
Jemig.. nog niet eens aan toe gekomen om te zien of de koolborstels van de dynamo bijna heen zijn.
Wel vage zwartwitfoto's gezien.

De jawa heeft ook een koolborsteldynamo, kan nooit raar weggepakt zitten.
Maar ik wacht met verder sleutelen tot beide wielen er weer onder zitten, ze staat nu op bokken en krikken..
 
Achterbrug zit geschroefd, die heb ik er in een.kwartier echt wel uit. Vastgerot zitten ze eigenlijk nooit.

oh ik zat op mijn telefoon te kijken en zag de rest van de posts nog niet.

Laat die remklauw aub in elkaar zitten en pers de zuigers er 1 voor 1 uit. Heb ik al eerder gemeld hier. In achterklauwen zet ik eigenlijk nooit nieuwe remblokken, ik heb zat hele goede gebruikte liggen en die kosten niets.

Een echte klunk in je aandrijving hoort niet, maar een klunkje komt wel vaker voor.

(Ik begin een beetje het idee te krijgen dat je eerst allerlei vragen stelt en dan pas zelf goed gaat kijken, maar dat terzijde).

Is die fiets eigenlijk rijdbaar?

Kom anders eens langs met dat ding, dan lopen we m ff na, evt onderdelen die nodig zijn heb ik ook nog wel.
Er staat hier ook nog een XJ in aanbouw, daar kun je ook nog van alles aan zien wat je normaal niet ziet.
 
Laatst bewerkt:
Goed, maar het is- zo begrijp ik- wel mogelijk de zuigers er uit te krijgen..
Jemig.. nog niet eens aan toe gekomen om te zien of de koolborstels van de dynamo bijna heen zijn.
Wel vage zwartwitfoto's gezien.

De jawa heeft ook een koolborsteldynamo, kan nooit raar weggepakt zitten.
Maar ik wacht met verder sleutelen tot beide wielen er weer onder zitten, ze staat nu op bokken en krikken..
Ja dat gaat.(remzuigers)
Wat ik altijd deed was eerst een zuiger helemaal indrukken,die tegenhouden met een waterpomptang en
de andere er uit persen met de rempomp,die eerst schoonmaken en nieuwe seals er in,dan weer monteren en dan die helemaal in de klauw
duwen en tegenhouden,daarna de banjo losmaken en er perslucht op zetten en zo de andere zuiger er uit persen.
Ik deed het met perslucht,maar je zou ook de banjo kunnen laten zitten en de klauw eerst weer op druk zetten met remolie
en zo de andere kant er uit persen in plaats van met perslucht.
 
Laatst bewerkt:
Waterpomptang, grrrr.

De rest van je beschrijving is ook mijn manier. Soms is 10 bar niet genoeg en dan moet je persen met je rempomp. Maar ik hou de zuiger tegen met een fatsoenlijke klem.
 
Waterpomptang, grrrr.

De rest van je beschrijving is ook mijn manier. Soms is 10 bar niet genoeg en dan moet je persen met je rempomp. Maar ik hou de zuiger tegen met een fatsoenlijke klem.
Klem gebruik ik ook wel,maar een waterpomptang werkt ook prima als je maar zorgt dat je de doel niet beschadigd,dus wat er tussen doen.
 
En nieuwe seals zijn meestal niet eens nodig, stof ring en keering eruit halen (niet met remmenreiniger aanzitten !!!!)dan schoon maken met remmenreiniger en de groeven met een dremel schoon maken, dit is altijd het probleem.
Dan remmenvet eraan monteren klaar.
 
Achterbrug zit geschroefd, die heb ik er in een.kwartier echt wel uit. Vastgerot zitten ze eigenlijk nooit.

oh ik zat op mijn telefoon te kijken en zag de rest van de posts nog niet.

Laat die remklauw aub in elkaar zitten en pers de zuigers er 1 voor 1 uit. Heb ik al eerder gemeld hier. In achterklauwen zet ik eigenlijk nooit nieuwe remblokken, ik heb zat hele goede gebruikte liggen en die kosten niets.

Een echte klunk in je aandrijving hoort niet, maar een klunkje komt wel vaker voor.

(Ik begin een beetje het idee te krijgen dat je eerst allerlei vragen stelt en dan pas zelf goed gaat kijken, maar dat terzijde).

Is die fiets eigenlijk rijdbaar?

Kom anders eens langs met dat ding, dan lopen we m ff na, evt onderdelen die nodig zijn heb ik ook nog wel.
Er staat hier ook nog een XJ in aanbouw, daar kun je ook nog van alles aan zien wat je normaal niet ziet.
Dat is een super aabod wat je daar doet.. vandaag/morgen komenr er nwe banden omheen.. ik heb de bewuste remzuiger in beweging gekregen maar gaat vrij zwaar en weet niet of dat hoort.
Beide zuigers zo veel mogelijk naar buiten en dan oppoetsen? Rubbers kun je dan dus niet vervangen?
 
En nieuwe seals zijn meestal niet eens nodig, stof ring en keering eruit halen (niet met remmenreiniger aanzitten !!!!)dan schoon maken met remmenreiniger en de groeven met een dremel schoon maken, dit is altijd het probleem.
Dan remmenvet eraan monteren klaar.
Ik zie dus niet hoe je dat kan doen als de zuigers er niet uit kunnen.]
 
:( Weer een zijpaneeltje gesloopt. Een van de drie bevestigingspunten is afgebroken bij het demonteren. Plastic zal in de loop der jaren wel wat uitgedroogd zijn en broos geworden.

Iemand nog een rechter zijpaneel met alle bevestigingspunten intact over toevallig?O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan