XJ600 slot vervangen ivm ombouw

Roccade

MF'er
18 nov 2015
233
8
Harderwijk
Ivm ombouw naar scrambler en verplaatsen slot heb ik op de gok een 4pins universeel slot besteld.
Helaas blijkt deze schakeling niet overeen te komen, zie afbeelding...

Iemand suggesties hoe dit op te lossen of welk anders contactslot te bestellen?

nh1d9t.jpg
 
Ivm ombouw naar scrambler en verplaatsen slot heb ik op de gok een 4pins universeel slot besteld.
Helaas blijkt deze schakeling niet overeen te komen, zie afbeelding...

Iemand suggesties hoe dit op te lossen of welk anders contactslot te bestellen?

nh1d9t.jpg

Probeer de orginele aansluiting te begrijpen, wie helpt...

Bij ON worden bruin en rood geschakeld, bruin is massa en rood is +. Hoe kan dit zonder kortsluiting?
Daarnaast worden blauw en blauw/rood verbonden, maar het lijkt erop dat dit enkel voor verlichting ed is, hier kan ik wellicht om heen werken met nieuw contact?
 
Bij P maakt 'ie verbinding tussen alle 4 de draden, kijk maar naar het schema.

Die P is ook voor "Power" net zoals de R in auto's voor "Race" staat.


Sorry, flauw...
Maar kijk serieus eens naar het schema en desnoods maak je de bestaande schakelaar open om te zien wat er fysiek gebeurd. Dan kan je zelf bepalen welk contactslot of welke schakeling je nodig hebt.

Er zijn 3 standen waarbij ON 2 schakelingen maakt, Off is niks, P is 1 schakeling. Je kan dus alleen een slot of schakelaar gebruiken i.c.m. twee relais en P laten vervallen.
 
Bij P maakt 'ie verbinding tussen alle 4 de draden, kijk maar naar het schema.

Die P is ook voor "Power" net zoals de R in auto's voor "Race" staat.


Sorry, flauw...
Maar kijk serieus eens naar het schema en desnoods maak je de bestaande schakelaar open om te zien wat er fysiek gebeurd. Dan kan je zelf bepalen welk contactslot of welke schakeling je nodig hebt.

Er zijn 3 standen waarbij ON 2 schakelingen maakt, Off is niks, P is 1 schakeling. Je kan dus alleen een slot of schakelaar gebruiken i.c.m. twee relais en P laten vervallen.

Zou je me hierbij kunnen helpen?
Ben al uur bezig om het uit te tekenen met relais, maar kom er niet uit :(
Volgens mij moet ik rood & bruin gaan schakelen. Rood is accudraad maar als ik die schakel met bruin (massa) dan heb ik toch kortsluiting?
Als ik dit heb opgelost dan moet ik aan rood óf bruin een relais knopen die vervolgens blauw& blauw/rood schakelt. Of zie ik dit verkeerd?
 
zoiets?

Bruine draad (onderaan) gaat naar zekeringbox, lijkt me dan geen massa.
Echter als ik hem doormeet, met contact op off, met multimeter op min van accu en op bruine draad dan heb ik lage weerstand (en piep), dus dan lijkt hij wel weer massa... Wat doe ik verkeerd???

2n1rojs.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik mis de rest van het schema.
Rood, bruin, blauw en blauw/rood, geen idee wat het doet.

Zonder dat te weten (niet meten maar schema bekijken) kan je niks.

Wat ik uit de eerste afbeelding haal is dat bij contact aan rood en bruin met elkaar worden verbonden en blauw en blauw/rood.

Als bruin een massa is dan wordt deze niet direct doorverbonden met een constante +12v dus gaat er ergens (in je schema of bedrading) mis...

Uit doet helemaal niks, verbreekt dus alle verbindingen. Dus je eigen getekende schema is niet juist.

2 relais (NO), beide bekrachtigd door welke schakelaar (aan/uit) dan ook welke rood/bruin en blauw en blauw/rood aan elkaar knopen is genoeg.

58 is massa
86 is een geschakelde plus vanaf je schakelaar/nieuwe contactslot.

87 is rood van je schema
30 is bruin van je schema.

Das relais 1.
Relais 2:

58 is massa
86 is een geschakelde plus vanaf je schakelaar/nieuwe contactslot.

87 is blauw
30 is blauw/rood.


Met 1 schakelaar/contactslot bedien je dan 2 verbindingen.

Das de oplossing als je geen passend contactslot kan vinden die dezelfde functie vervuld als de originele.


Welke draad wat is en of het schema zelfs klopt weet ik niet.
 
Ik mis de rest van het schema.
Rood, bruin, blauw en blauw/rood, geen idee wat het doet.

Zonder dat te weten (niet meten maar schema bekijken) kan je niks.

Wat ik uit de eerste afbeelding haal is dat bij contact aan rood en bruin met elkaar worden verbonden en blauw en blauw/rood.

Als bruin een massa is dan wordt deze niet direct doorverbonden met een constante +12v dus gaat er ergens (in je schema of bedrading) mis...

Uit doet helemaal niks, verbreekt dus alle verbindingen. Dus je eigen getekende schema is niet juist.

2 relais (NO), beide bekrachtigd door welke schakelaar (aan/uit) dan ook welke rood/bruin en blauw en blauw/rood aan elkaar knopen is genoeg.

58 is massa
86 is een geschakelde plus vanaf je schakelaar/nieuwe contactslot.

87 is rood van je schema
30 is bruin van je schema.

Das relais 1.
Relais 2:

58 is massa
86 is een geschakelde plus vanaf je schakelaar/nieuwe contactslot.

87 is blauw
30 is blauw/rood.


Met 1 schakelaar/contactslot bedien je dan 2 verbindingen.

Das de oplossing als je geen passend contactslot kan vinden die dezelfde functie vervuld als de originele.


Welke draad wat is en of het schema zelfs klopt weet ik niet.
Heb zojuist nogmaals alles doorgemeten en getest

Rood is accu
Bruin is schakeldraad die in ON voorzien wordt van 12volt
Blauw is verlichting die in ON staat voorziet in 12volt
Blauw/Rood wordt in ON geschakeld aan blauw en geeft verlichting

Ik kan motor starten met rood/bruin geschakeld, verlichting doet uiteraard dan niets.
Nieuwe slot laat ik rood/bruin schakelen, nu nog even uitzoeken of ik dan aan bruin ook blauw/rood kan knopen zonder relais (is enkel led verlichting)
 
Het werkt!
Heb met nieuwe slot rood en zwart geschakeld, vervolgens blauw/rood op zwart aangesloten.
Blauw/rood voorziet stadverlichting en is allemaal led, dus trekt weinig ampere.
Zet een 10 amp zekering tussen verlichting en kont slot. Anders staat jouw gepruts op de hoofdzekering
 
Terug
Bovenaan Onderaan