XR650

cb4ever

Die hard MF'er
28 nov 2005
709
15
beveren-leie
hoi iedereen,
Ik rij momenteel met een cb 350 four van 1974 maar ik zal deze verlaten en overstappen op een honda XR 650 van 2002 watergekoeld. Maar ik vermoed dat jullie veel meer over SM en enduros weten of ik dus vraag ik bij deze of jullie mij een beetje informatie kunnen geven waarop ik moet letten bij de aankoop van die stoere XR 650. je mag er altijd bijzeggen welke onderdelen veel geld waard zijn en welke op niets trekken (remmen, vering, uitlaat, ...). En hopelijk kan ik binnenkort hierbij komen met mijn XR 650 :]
Groetjes
kristof
 
goede keus!

bouwjaar maakt niets uit want hij is sinds hij uitkwam in 2000 ongewijzigd gebleven. kijk naar km-stand en algehele staat/ uiterlijk.

alles is eigenlijk al goed aan deze motor,
maar als je per-se iets wil upgraden kan ik je wel tips geven:

HRC-kit, zeker de moeite waard, maar veeeel te duur (+/- 1500euro)
misschien beter zelf de onderdelen los kopen (HC-zuiger, stage 1-nokkenas, sterkere klep- en koppelingsveren)
luchtinaat de emissie-restricties zullen al verwijdert zijn.
verder een K&N of twinair filtertje ipv de originele, kost je een tientje ofzo
als je een HRC-kit instaleert kun je ook nog extra gaten in je luchtfilterkap zagen voor NOG meer luchtinlaat. anders onnodig
demper, scheelt (te) weinig in vermogen, wel leuk voor de sound/ look, anders veel te duur (vanaf ongeveer 300 euro)
je kunt wel je originele demper-insert opboren van 20mm naar 40-50mm, kost je niks, voor hetzelfde resultaat
voorbochten, originele laten zitten!
grotere voorbochten kunnen je topvermogen opkrikken maar verpesten je koppel.
vering als je 75-80kg weegt prima, anders zou een stuggere veer uitkomst kunnen bieden
carb de standaard carb is prima (mits goed afgesteld)
68s stationair sproeier ipv 65 en
185 of 188 hoofd sproeier ipv 175
naald in middelste of 4e stand
Als je het geld (er voor over) hebt, kun je een 300-700euro uitgeven voor een mikuni, keihin of edelbrock vlakschuif-carburateur met acceleratiepomp
wereld van verschil voor gasrespons! (geld voor elke motor overigens)
stuur koop een (cross)stuur die hoger is en/of een stuur ophoog (riser)setje, dit verbeterd je houding en stuurgedrag (vooral als je veel rechtop staat) (geld voor alle off-road motoren overigens)
banden dit is persoonlijk en afhankelijk van gebruik,
voor straatgebruik heb ik erg goede ervaringen met bridgestone TW301-302,
voor enduro/off-road: michelin Endurocomp3
tandwiel voor straatgebruik zou ik je 14t voortandwiel vervangen voor een 15t
 
Soms springt reder rider uit de band met zijn postings. :Y ;)

Nou nog wat de zwakke punten zijn van het ding. 8-)
 
hij vreet achterbanden
D'r zijn eigenlijk geen opvallende negatieve dingen aan een XR 650.
Ja, dat ze niet meer nieuw leverbaar zijn volgens mij. Maar het blok is echt onverwoestbaar. Onbegrijplijk dat dat blok trouwens niet in Honda's FMX geplaatst is, maar goed.
Je moet het wel heel bont maken wil een XR 650 in mekaar peren...
 
full

Want er is toch geen betere motor :+
 
Als je nog harder schreeuwt, ga je er misschien zelf ook wel in geloven.
Dat zie je wel vaker bij Honda rijders. En als ze dan genoeg gespaard hebben stappen ze toch maar over op een KTM ofzo...


_O- _O- _O- Goed bezig O-)
 
allemaal merci voor al jullie informatie,
indien je nog dingen weet mag je het altijd laten weten en woensdag zou ik kijken voor een XR. wie weet kan ik jullie dan ook meer informatie geven
groetjes
 
Als je nog harder schreeuwt, ga je er misschien zelf ook wel in geloven.
Dat zie je wel vaker bij Honda rijders. En als ze dan genoeg gespaard hebben stappen ze toch maar over op een KTM ofzo...

Toen ik mijn XR ging kopen was deze even duur als een KTM en eerlijk gezeged, ik heb ook getwijfeld (ga ik voor de naam of voor kwaliteit) :+
ik reed n.l al 11 jaar XR 250 voordat ik mijn 650 kocht en ik had er nog nooit problemen met gehad

Maar m'n volgende motor wordt denk ik een 525 EXC (ooit kies je voor mooi) O-)
 
Laatst bewerkt:
Toen ik mijn XR ging kopen was deze even duur als een KTM en eerlijk gezeged, ik heb ook getwijfeld (ga ik voor de naam of voor kwaliteit) :+
ik reed n.l al 11 jaar XR 250 voordat ik mijn 650 kocht en ik had er nog nooit problemen met gehad

Maar m'n volgende motor wordt denk ik een 525 EXC (ooit kies je voor mooi) O-)

En ik ben jarenlang dolgelukkig geweest met m'n XR 500.
 
Ik heb toch wat slechtere ervaringen met een Xr650.
Heb er ook wat topics over gestart.
Heeft niet veel met de Xr te maken maar met de vorige eigenaar.
Kijk dus uit wat je koopt.

Mocht je een SM versie willen, mijn oude staat nog bij Bon motoren, word een 700 cc blok gereviseerd ingezet.(zitten al sm wielen/remschrijf/stuur/voorkuipje etc op)

Ik blijf het voorlopig houden bij mijn Husk bevalt me uitstekend!
suc 6 met XR
;)
 
hooooooooooi,
ik heb hem gekocht!!! het groffe geweld, een XR 650 van 2001. man man ben zooo gelukkig, zoon machine. een foto zie je hieronder
groetjes
full
 
pure porno...
zoiest lijkt me ook leuk...maar lijkt me zwaar/log..

wel veel vermogen :o ..
en de tank staat me niet aan...wil wat leukers (hele plastic wordt er bij mij trouwens afgegooid als ik er een zou hebben)... zijn lui die er CRF meuk opbouwen of een monnier kitje...is ook prachtig.
 
pure porno...
zoiest lijkt me ook leuk...maar lijkt me zwaar/log..

wel veel vermogen :o ..
en de tank staat me niet aan...wil wat leukers (hele plastic wordt er bij mij trouwens afgegooid als ik er een zou hebben)... zijn lui die er CRF meuk opbouwen of een monnier kitje...is ook prachtig.
minder zwaar/log dan jouw XR600!
minder zwaar/log dan een 620/640LC4
wel zwaarder/logger dan een 520/525EXC
maar die moet je dan ook niet vergelijken met de XR650, maar met de CRF450(X)


tank ombouw kitjes:
http://www.macmoto.com/xr650tank.php
macmoto 7,5liter alu tank CRF-look; 433euro
http://www.monnier.ch/catalogue/2005%20Catalogue%20EN%20-%20EUR%20page%2014.jpg
monnier 7liter kunstof tank; 414euro

[edit]
de XR650 is trouwens voor €9300,- te koop als SM mét E-start in Italië
(€8250,- in ori enduro-trim)
http://www.dallarahonda.com/xr650sm_new.htm
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
zit er zo veel verschil in de xr600-650 dan?

eh...

XR600R luchtgekoeld
XR650L Luchtgekoeld (maar niet leverbaar in NL) en idd eender aan de XR600

De XR650R waar we het hierover hebben is behoorlijk watergekoeld en motorisch absoluut niet te vergelijken met de ouwe XR 600...

Of zit ik de R'etjes en de L'etjes nu door elkaar te gooien?
 
Terug
Bovenaan Onderaan