XS650 ontsteking probleem

6 jan 2008
4.193
5
Walhalla
Mannen broeders, XS-specialisten

Ik heb onlangs een xs650 gekocht die niet helemaal lkkr liep. Stationair plofte hij een beetje en onder volle belasting begon hij te stotteren. De symptomen wezen richting ontsteking. Na wat onderzoek een aantal delen vervangen, waaronder:
- Contactpunten en de nok die ze opent.
- Vervroeger: gewichtjes en veertjes

Vervolgens ben ik ontstekingtijdstip gaan afstellen met een proeflampje en kwam erachter dat ie veel te laat staat, zó laat dat ik t niet eens op tijd krijg.... Ik draai de grondplaat op zn vroegst en dan staat ie nog te laat (als ik de vervroeger verdraai gaan de punten wel open). Mijn eerste gedachte was "nokkenas niet op tijd". Een slappe ketting wakkerde die gedachte aan, maar nu ik t blok op de werkbank heb liggen blijkt ie keurig op tijd te staan....

Iemand een idee? Ik liep er ff op vast vanavond..... Heb er met een lkkr biertje in de hand, op t tuinbankje nog eens over nagedacht, maar kom tot de conclusie dat ik een hulplijntje in moet schakelen...
 
Ook mogelijk is:
Verkeerde contactpuntjes (de fiber nok ligt op de foute plaats)
Contactpunt afstand veel te klein
Iemand heeft geklooid met de vervroeger of het fixeerpennetje daarvoor
Of...., misschien maak je een meetfout :?
 
Ik, een meetfout?!


:+


Heb alles zorgvuldig, met wphb en nacontrole gemeten. T is geen hogere wiskunde; je kunt er weinig aan fout doen.
De vervroeger is in orde, dat fixeerpennetje lijkt me origineel en t is niet te zien dat ermee geklooid is. De contactpunten komen van hijden tuning (de specialist) en zijn identiek aan die erop zaten. De lichthoogte is .35.


Ik heb al zoveel nagekeken en weer nagekeken, dat ik er echt vast in loop.....
 
Laatst bewerkt:
welke kant draait een xs650 blok op?

vroeger wel eens zoiets gehad en er niet aan gedacht dat bij dat blok de kruk de andere kant op draaide. Duurt dan ff voor het kwartje valt :')
 
Laatst bewerkt:
Volgens mijn herinnering gewoon vooruit (dus tegen de klok in vanaf de dynamo deksel gezien)

Zwaar blok om op de werkbank te tillen, zo'n XS blok. Gaat net in je eentje.
 
Laatst bewerkt:
Ik, een meetfout?!


:+


Heb alles zorgvuldig, met wphb en nacontrole gemeten. T is geen hogere wiskunde; je kunt er weinig aan fout doen.
De vervroeger is in orde, dat fixeerpennetje lijkt me origineel en t is niet te zien dat ermee geklooid is. De contactpunten komen van hijden tuning (de specialist) en zijn identiek aan die erop zaten. De lichthoogte is .35.


Ik heb al zoveel nagekeken en weer nagekeken, dat ik er echt vast in loop.....

Misschien een idee om Hijden tuning ff te bellen,of nog beter het blok daarheen brengen :)
 
Gewoon ff een keertje de krukas de andere kant op draaien. Dan zul je hem waarschijnlijk wel op tyd kunnen zetten. Die fout hadden ze bij mijn bmw ook gemaakt en die stond dan ook op 40 graden naontsteking ipv 6 graden voor ontsteking. Gek he dat hij slecht liep en veel brandstof verbruikte
 
Nee, ik heb t niet met de strobo of n contacthoekmeter geprobeerd. Maar t scheelt zoveel dat dat t verschil niet zal maken.
Krukas draait idd vanuit links gezien tegen de klok in. Rechtsom draaien en dan afstellen gaat niet ivm de spanning vd ketting.
Ga me er vanavond nog maar eens een uurtje kwaad op maken.

Heb Heijden tuning gebeld, maar die komt ook niet verder dan ik nu ben. Wegbrengen is geen optie, heb k nog nooit gedaan :)
 
Laatst bewerkt:
Zelf ook ooit een gloednieuw vliegwiel gehaald bij de dealer met de opmerking: die zijn allemaal precies hetzelfde....
Gemonteerd, starten en ik maar zoeken naar dat streepje met mijn flitslamp... stond er 40 graden langs ofzo. Uiteindelijk toch maar eens mijn oude en nieuwe vliegwiel naast elkaar gehouden. Daarna op en neer gereden naar de dealer voor een ander vliegwiel....
 
Zo'n XS heeft toch een kick starter? Gewoon deze even bedienen en dan weet je de draai richting in ieder geval 100% zeker.


Goed punt. De ontsteking werkt vanaf de nokkenas dus als de nokkenasketting te slap staat klopt de stand van de krukas tov de nokkenas niet. Even de moer van de spanner afdraaien en controleren of de pin ongeveer gelijkstaat met het uiteinde. Vervolgens de motor ronddraaien met de kickstarter en kijken of de pin beweegt. Beweging moet ongeveer 1 mm heen en weer zijn. Als die niet beweegt en gelijk valt met het uiteinde staat de ketting te strak!

Als dit goed staat kan je opnieuw met de ontsteking bezig.

succes!
 
Toe maar... hup 50 jaar erbij opeens ;-)
Persoonlijke gegevens:

Gebruikersnaam:
Paulus de crosskabouter
Gebruikers nummer:
64077
Gebruikers afbeelding:
Gebruikers afbeelding van Paulus de crosskabouter
Echte naam:
Paul de Crosskabouter
Homepage:
Werkplekken voor mensen met een lichte beperking leren sleutelen aan o.a. motoren, in een professionele werksfeer en begeleiding.
Geboortedatum:
06-10-1921
Woonplaats:
Walhalla
Beroep:
Iets met jeugd, auto's en motoren
Opleiding(en):
 
Terug
Bovenaan Onderaan