Yamaha 250 tweetakt

jcbooghs

MF'er
2 mei 2006
120
0
WestVlaanderen
Ik heb er helemaal geen kaas van gegeten en wou daarom even vragen aan de ingewijden.
want dit forum is zó informatief dat ik het even niet meer weet.

Ik sta op het punt mijn allereerste off-road (wil wat enduro's rijden) te kopen en heb er aldus totaal geen ervaring mee (of het is vééél te lang geleden!). Nu staan mijn zinnen op twee Yam's. Een WR uit '94 of een YZ (met papieren) uit '95. Alhoewel er maar een jaartje verschil tussen zit zijn het totaal verschillende machines. Wie kan er even toelichten wat er qua blok, frame en vering interessanter is.
 
Heb nooit met yamahas 2takt gereden maar wat algemene info:
WR zou veel meer Enduro gericht moeten zijn. Dwz kortere 1ste versnelling en een langere laatste.
Verlichting is bij de YZ nog weleens "geregeld" via een accu, de WR heeft een spoel en alles wat er voor de verlichting nodig is.
Frame zal weing verschil in zitten, buiten de wat extra lipjes, haakjes en verstevigingen voor de evt verlichtingsdelen (knipper/rem/claxon).
WR's ben ik nog niet echt vaak in NL tegengekomen (jammer genoeg).
 
ik heb een yz250 98' gehad omgebouwd naar enduro met lichtspoel, veel plezier van gehad en het was een supersnelle betrouwbare tuf!!
 
Ik heb inderdaad ook begrepen dat de WR/YZ-strokers vrij betrouwbaar, goed en snel zijn.
Omdat het vooral mijn eerste kennismaking met een 2takt enduro is wil ik niet te veel geld spenderen. Daarom de keuze voor een oudere en minder dure brommer.
Maar zijn er ook negatieve punten bekend? Welke bouwjaren laat je beter links liggen?
 
Ik heb een wr 250 uit 94 (op kenteken).Is zeker snel en voor zover ik weet is het enigste verschil met de yz dat een wr licht heeft en een langere straatlegale demper.

Bevalt goed alleen veel problemen met starten (lees ontsteking) gehad in het begin maar die dingen liggen bij zo'n oud apparaat aan het onderhoud van de vorige eigenaren let daar dus goed op.

Verder is hij ook lekker licht 103 kg volgetankt (13L).

Voor de rest weet ik niks bijzonders waar je op moet letten alleen de standaart dingen bij een crosser.

Passen trouwens ook alle onderdelen van de yz op. En het werkplaats boek is ook hetzelfde alleen heeft de yz een andere carb en de deksel van de powervalve ziet er anders uit zag ik in het werkplaats boek maar dat kan ook aan het bouwjaar liggen.
Maar qua vermogen verschilt het alleen door de demper.
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik heb je perikelen gelezen in dat andere topic. Was wel effe balen. Zijn alle problemen nu van de baan? Ik heb me intussen laten verleiden door deze heerlijke knaap uit 95 (klinkt vreselijk maar ik heb alleen goede bedoelingen). Nu alleen nog hopen dat ik overweg kan met een tweetakt want ben wel wat aardige bottowpower gewoon.
full
 
Mooi ding, tweetakt is echt genieten. Heb een poos een yz crosser gehad en zijn inderdaad erg fijne motoren met niet te veel onderhoud. Waar stond de yz met kenteken te koop? Mischien heb ik daar intresse in.
 
Tja, ik heb je perikelen gelezen in dat andere topic. Was wel effe balen. Zijn alle problemen nu van de baan? Ik heb me intussen laten verleiden door deze heerlijke knaap uit 95 (klinkt vreselijk maar ik heb alleen goede bedoelingen). Nu alleen nog hopen dat ik overweg kan met een tweetakt want ben wel wat aardige bottowpower gewoon.
[afbeelding]

Skonne motor :] Succes ermee.
 
Nope belgisch schiet niet echt op, in belgie rijden wel een stuk meer wr's en yz's op kenteken, is dat makkelijker bij ulie?
 
~
Tja, ik heb je perikelen gelezen in dat andere topic. Was wel effe balen. Zijn alle problemen nu van de baan?

Ja nu is alles weer in orde maar ik moet nu denk ik weer wennen aan het starten wel gas geen gas enz.

Ik heb nog niet veel kunnen rijden want toen hij weer zover in orde was had ik weer geen tijd meer.Staat nu al vanaf december stil:( ben eens benieuwd of hij straks start, als het weer iets warmer is.
 
Heb me laten vertellen altijd starten met gas dicht of je carter staat binnen de kortste tijd vol benzine. Maar ik ben absoluut leek op 2stroke gebied hoor. Mijn laatste tweetakter was mijn brommer en dat is ook al weer geleden van 1983. En toen stak het allemaal niet zo nauw. Het starten van de WR moet hier wel even gebeuren met de crossbotten aan, want dat eenpittertje heeft behoorlijk wat compressie! Maar starten doet ie heel makkelijk met een mooie stationaire loop. Als je hem even wat langer aan de kant zet zorg dan wel dat je carburator leeg is want anders gaat de olie wat aankoeken wat alleen nog meer problemen heeft bij de volgende keer starten.
Ben nu wel nog op zoek naar een wphb. Heb er een gevonden van de YZ waar ik wel wat mee kan maar daar staat niets over de verlichting natuurlijk. En dat is nu juist waar ik een probleempje mee heb. Daar is behoorlijk mee gebeund en zit me niet lekker. Dus als iemand een digitaal wphb van specifiek de WR heeft hoor ik dat graag.
 
Ik heb geen digitaal werkplaatsboek maar wel een gewone volgens mij heb ik die gekocht bij bol.com.
Een clymer Yamaha yz250 94-98, Wr250z 94-97 ISBN nr 0-89287-747-2.

Echt een goed boek maar staat inderdaad niks in over het licht.Maar bij mijn is het touwens ook een zooitje het gedeelte naar het achterlicht dan.
Het achterlicht deed het niet toen ik hem kocht maar dat kwam doordat die peer altijd kapot trilde dus kreeg ik er een led lamp bij.

Na het zoeken van de juiste kabels heb ik de nieuwe lamp aangesloten en deed het achterlicht het weer.Maar inmiddels niet meer.Daar heeft duidelijk iemand aan liggen prutsen maar ik maak het pas als ik op de weg ga rijden of als ik tijd heb.

Het starten ging trouwens verrassend goed gisteren, na een dikke 2 maanden stil staan in 1 trap aan.
 
Laatst bewerkt:
Nou, met dat boek van de YZ kom ik toch wel ergens. De bijkomende elektriciteit van de WR stelt niet veel voor.
Ik had nog nooit een lichtspoel van dichtbij gezien! Maar eenvoudiger kan toch niet.
Meteen nieuwe draadjes met goede stekkers ipv die beunerij met suikertjes!! En ook meteen een deftig achterlichtje aangeschaft ipv dat onnozele bollampje achteraan.
Hij is er klaar voor nu, kenteken aanvragen en gaan doen waar ie voor gemaakt is.
Misschien toch nog een krachtiger voorlampje fixen. In het bestaande kapje dan wel want ik hou wel van die klassieke look.

PP01220_1559_673.jpg
 
MIschien heb je iets aan deze linkjes, 1e staan wel veel technische tekeningen, niet veel electrisch. Wie weet kan je 't gebruiken. Mooie motor de wr, ben 't helemaal met je eens wat betreft de classic koplamp, tien keer beter dan al die kat oog achtige dingen. Wat ook handig is is krimpkous, dat kun je over de stekkerstjes envwerbindingen heeb doen, verwarmen en alles is mooi gesealed.

http://www.cmsnl.com/yamaha-wr250zf-1994_model10122/partslist/

Kennisgeving voor omleiding
 
Dank u wel. En de krimpkous zit er inderdaad op.
Ik heb me inderdaad al suf gegoogled op die WR en veel is er niet over te vinden. Is natuurlijk een motortje van voor de internettijd. En laat dit nu net ook een periode in mijn leven zijn dat ik niet veel motorboekjes kocht. Shame, maar had toen blijkbaar andere prioriteiten. Ik had van mijn leven nooit gedacht dat ik ooit nog een Yamaha, laat staan een tweetakter zou kopen! Ik heb me begin jaren 90 eens laten gaan aan een XR600R. Man,man, wat een miserie!
 
Laatst bewerkt:
Vond 't altijd een mooie motor een wr, heb laatst een yz250 van 97 gehad, was nooit pro yamaha, wel 2 takt,maar moet zeggen dat 't een heel fijn motortje was de yz, zou er zo een met kenteken terugkopen, helaas zie je die in nl niet veel. Kwam deze nog tegen daar stond wr/tzr250 bij mischien hebben die dezelfde kabelboom? Succes ermee in elk gevaal maar zo uitgebreid is het niet dus dat gaat vast goed komen.

http://media.photobucket.com/image/wr 250 94 wiring/hmmmnz2/yamaha/th_wr250.jpg
 
Hoi Allen, nog maar eens een vraag.

Vorig WE voor de eerste keer echt gaan offroaden. Dit was echt kicken. Precies alsof ik het motorrijden opnieuw gevonden had. Die oude WR is best een gave machine met eigenlijk vrij veel koppel, ik amuseerde me dus als een kind.
Echter, na een uurtje rijden stopte de motor er mee. Alsof ik zonder benzine viel. Bougie nat en zwart. Nieuw bougietje gemonteerd en opnieuw starten en rijden alsof er niets aan de hand was. Maar ook dit verhaal duurde ongeveer een uur. Opnieuw zelfde euvel.
Na 3 bougies was de pret over en mochten de kameraden me naar huis takelen.

Bon, ik heb de carb gedemonteerd en sproeierbezetting vergeleken met de voorgeschreven sproeiers. Vlotterhoogte en het daadwerkelijk afsluiten van de benzine gecontroleerd. Alles gereinigd.
Het enige wat ik opmerkte was dat de hoofdsproeier los zat. Ik kon die er zonder kracht te zetten met 2 vingers uitdraaien.
Kan dit het euvel veroorzaken?
 
Ja dan is hij ook misschien gaan lekken en dus verzopen.
Kan best los getrild zijn maar dan zat hij dus niet goed vast:P.
 
Terug
Bovenaan Onderaan