Yamaha Bulldog koppelingsplaten

RobTweak

MF'er
10 sep 2021
54
19
Hoi hoi,
In mijn vorige post schreef ik dat mijn bulldog niet echt lekker schakelt. Van 2 naar zijn 3 gaat niet lekker.
Ik was bij een motorzaak die zei dat mijn motor mss lang had stil gestaan en dat de koppelingsplaten kunnen plakken. Hij stond inderdaad bij de verkoper al lang in de garage. Had maar 11400 km gereden. Ik heb het blok toen ik m kocht al van nieuwe Putoline motorolie voorzien en nog meer dingen vervangen.
Iemand nog een idee/suggestie voordat ik een nieuwe set platen bestel?
Motor rijdt verder als een zonnetje maar het schakelen blijft een ding. Staat verder goed afgesteld.
Gr. Rob
 
Hoi hoi,
In mijn vorige post schreef ik dat mijn bulldog niet echt lekker schakelt. Van 2 naar zijn 3 gaat niet lekker.
Ik was bij een motorzaak die zei dat mijn motor mss lang had stil gestaan en dat de koppelingsplaten kunnen plakken. Hij stond inderdaad bij de verkoper al lang in de garage. Had maar 11400 km gereden. Ik heb het blok toen ik m kocht al van nieuwe Putoline motorolie voorzien en nog meer dingen vervangen.
Iemand nog een idee/suggestie voordat ik een nieuwe set platen bestel?
Motor rijdt verder als een zonnetje maar het schakelen blijft een ding. Staat verder goed afgesteld.
Gr. Rob
de koppeling eerst demonteren ? misschien plakken 2 platen aan elkaar , dat weet je pas als je het openhaalt.
met 11k km zullen ze bij normaal gebruik niet versleten zijn.
als je ze dan alsnog moet vervangen duurt alleen de complete reparatie wat langer als je de platen niet op voorhand besteld.
 
Ja dat dacht ik ook...dat de totale reparatie dan langer duurt. Laat ik m nakijken in een motorzaak dan ben ik waarschijnlijk net zoveel kwijt als dat ik de onderdelen bestel en monteer.
En idd..mss ligt het wel aan iets anders dan de platen. Ik weet t dus nog niet. Hij stond wel lang stil.
 
Als er een aantal platen kleeft dan schakelt hij in alle versnellingen moeilijk,met name tijdens het inschakelen in z,n eerste versnelling schiet de motor dan vooruit.Zo,n BT heeft veel koppel de bak krijgt het dan ook zwaar te verduren,dus het kan net zo goed aan de bak zelf liggen,al is het met zo,n lage km stand niet zo voor de hand liggend.
Koppelingsplaten kan je vrij makkelijk controleren,dus je zou dat eerst kunnen doen.
 
Ik ga m van de week is open halen. Kijken wat en hoe. Ik hoop dat het toch aan de platen ligt. Die heb ik zo vervangen. Mss heb ik wel te weinig geduld haha.
Afgelopen week nog bij MotoPort geweest, de MT 09 en de MT 10. Poeh wat een machine is dat zeg. Ff een sprongetje qua techniek van 2004 naar nu 😊
 

volgens mijn analyse van dat topic gewoon een lompe bak
 
A. Gooi er motul v300 10w40 dubbel ester in.
B. Denk niet dat als er andere olie in zit dat er per direct een verschil is. Moet eerst de olie gelegenheid geven om IN de koppelingplaten te trekken.
Dus eerst een aantal honderd kilometer rijden.
C. Zorg er voor dat schakel pedaal mechanische heel soepel beweegt.
 

volgens mijn analyse van dat topic gewoon een lompe bak
Tja heeft mijn Goldwing ook,wat ik ook probeer het is en blijft net een ouderwetse vrachtwagenbak,
klonk,klak gaat het door alle versnellingen,alleen bij hogere toeren gaat het redelijk soepel.
Ik heb er al diverse merken olie in gehad,Motorex,Motul,Castrol,ook in verschillende viscositeiten,niks helpt,
alleen met Motul schakelde de bak wat soepeler.
 
Koppeling ook afgesteld aan het motorblok ?
Daar zit een stelmechanisme, achter het deksel waar de koppelingskabel in gaat.
Je moet het zelf weten, maar ik zou daar voor niet het blok open maken.
Volg ook het advies van Lexe op.
 
Aaaah goed te lezen die tips. Andere olie idd ook nog een optie.
Schakelmechanisme loopt soepel. Nagelopen en is oke.
Als ik echt overdreven heel snel schakel is het minder maar om nou te zeggen dat dat lekker en "normaal" rijdt
 
Ik ga m van de week is open halen. Kijken wat en hoe. Ik hoop dat het toch aan de platen ligt. Die heb ik zo vervangen. Mss heb ik wel te weinig geduld haha.
Afgelopen week nog bij MotoPort geweest, de MT 09 en de MT 10. Poeh wat een machine is dat zeg. Ff een sprongetje qua techniek van 2004 naar nu 😊
aaah, de trial and error methode.

veel geluk gewenst :')
 
Aaaah goed te lezen die tips. Andere olie idd ook nog een optie.
Schakelmechanisme loopt soepel. Nagelopen en is oke.
Als ik echt overdreven heel snel schakel is het minder maar om nou te zeggen dat dat lekker en "normaal" rijdt
Tja wat is normaal,sommige motoren schakelen als een mes door de boter andere zijn net tractor bakken,zelfs
bij het zelfde merk en model kan het aardig verschillen,je zou kunnen proberen of bij andere toeren schakelen wat uitmaakt,
ander merk olie kan ook nog iets uitmaken.
 

volgens mijn analyse van dat topic gewoon een lompe bak
Dit model heeft inderdaad een uiterst lompe bak...
Ik denk dat je met alle tien je vingers van die koppeling af moet blijven, ga maar eens schakelen zonder koppeling... zonder te gebruiken, niet eruithalen. Liefst had ik dat je er mee naar me toe komt. Ik ben lompe bakken gewend en dan zou je een keer een lompe bak van mij kunnen proberen en ik die van jou. Als het trouwens een euvel is ligt het helemaal niet aan de tandwielen maar asan de schakelwals / vorken
 
Laatst bewerkt:
aaah, de trial and error methode.

veel geluk gewenst :')
Ja dat was eigenlijk wel de bedoeling maar gezien de andere berichten twijfel ik nu toch wel. Dacht eerst, hup ik bestel die onderdelen en sluit ik dat uit. Niet de meest goedkope oplossing maar ik wil er ook niet mee rond blijven rijden.
 
Dit model heeft inderdaad een uiterst lompe bak...
Ik denk dat je met alle tien je vingers van die koppeling af moet blijven, ga maar eens schskelen zonder koppeling... zonder te gebruiken, niet eruithalen. Liefst had ik dat je er mee naar me toe komt. Ik ben lompe bakken gewend en dan zou je een keer een lompe bak van mij kunnen proberen en ik die van jou. Al het trouwens een eivel is ligt het helemaal niet aan de tamdwoelen maar asn de schakelwals/ vorken
 
Ik ben geen motor monteur maar ben best handig en het vervangen van de platen zou voor mij goed en snel te doen zijn. Ligt het idd aan iets in het blok bij de tandwielen, tja dan wordt het een heel ander verhaal. Ik denk wel dat dit niet hoort, dat ie zo weerstand geeft en dat als ik zo door blijf rijden er misschien iets kapot gaat. Misschien is het inderdaad dat ie te lang stil stond voor ik m kocht.
Het leuke hier vind ik wel dat iedereen meedenkt en zijn kijk er op geeft en waarschijnlijk zit daar ook de oplossing tussen.
Ik ben idd wel van de trial en error methode. Dan sluit ik dat in ieder geval uit. Niet iedereen zijn voorkeur natuurlijk maar stel dat ik m naar een motorzaak breng...een uurtje werk om te kijken is niks..dan moet ie alsnog waarschijnlijk open. Ik heb voor €245 alle onderdelen in huis. Carterpakking, nieuwe oliefilter, olie, platen en tussenplaten en de stalen eind ring en de schijf die daar weer op zit. ( Weet ff de originele naam niet). Qua kilometers is de motor echt bijna als nieuw. 12800 km dacht ik nu. Een reparatie bij een motorzaak als echt het blok open moet voor het schakelgedeelte loopt mss ook wel behoorlijk op.
Ik woon (als Brabo 😁) in het hoge Noorden in de buurt van Den Helder trouwens.
Verder kan ik zeggen dat de bulldog voor mijn woon werk verkeer echt ideaal is. Rijdt 1 op 19 en is echt een rustige motor. Geen toerenmonster en hij rijdt steeds lekkerder.
Dan ff een zijstapje ( mogelijk voor een ander topic..) maar die MT 09 of 10...iemand daar ervaringen mee? 😉
 
Ik heb nu een MT09 als dagelijkse motor, wat wil je weten? :9

Het is niet te vergelijken met een Bulldog waar ik ook ruime ervaring mee heb, weegt een kilo of 70 minder en heeft circa 50 PK meer.
 
Ik zag ze bij MotoPort staan...echt mooie techniek. Ik ben zelf niet echt van de racers qua look maar de MT als naked bike spreekt me wel aan. Hoe vindt jij m rijden...de Mt09? Kun je er ook lekker mee touren net als de bulldog of is t meer een raket waar je het gas wel van open moet draaien? Is ie qua onderhoud goed te doen met al die techniek of houdt het hier op qua zelf sleutelen?
Ik vind het prijsverschil best veel tussen de MT 07..09 en de MT10. Ook andere specs natuurlijk. Heb de folder meegekregen 😁.
De MT 09 spreekt me ook wel aan.
Groeten Rob
 
Maar van zomaar een koppeling vervangen die het goed doet wordtie NIET beter. Tenzij je de naaf en de korf ook vervangt
Welk nr is dat op de technische tekening?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220626-102023.png
    Screenshot_20220626-102023.png
    58,4 KB · Weergaven: 11
Nogmaals als de koppeling niet goed vrijkomt merk je dat in alle versnellingen niet
alleen in z,n 2 naar 3,de 2e versnelling is een groter tandwiel dan die van de andere versnellingen (nr5 op de tekening)
dat deze minder makkelijk schakelt is dan ook niet ondenkbaar,maar het mag natuurlijk ook niet met te veel weerstand
gaan.Heb je al aan de vorige eigenaar gevraagd of hij er ook last van had?
1656232970895.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan