Yamaha Diversion start niet

Bolis

MF'er
29 aug 2006
57
0
Amstelveen
Hallo beste motorrijders,

Ik heb een probleem. Mijn Yamaha Diversion uit 1997 start niet meer. Ik kan hem alleen nog maar aanduwen en dan start hij wel vrij makkelijk.

Als ik de startknop indruk gaat alleen het olielampje branden (als ik druk) en verder niks. Het is net alsof ik de dodemansknop ingedrukt heb of dat ik mijn standaart uit heb en de motor in zijn versnelling staat. Dan doet hij ook niks.

Weet iemand wat het kan zijn?

Yamaha Diversion 1997
37000 km
4 maanden geleden grote beurt gehad
 
Laatst bewerkt:
Mecaniekje van de startknop zelve die niet meer goed kontakt maakt?
Hij rijdt, de accu is goed, maar de startmotor draait niet assem moet draaien, en de startrelais tiktt niet over. Dus zit het waarschijnlijk voor de startrelais. de relais zelve is kapot, de startzekering, de startknop, of de kabeltjes ertussen.

Voor zover het geen jiffy/koppeling/versnellingsbak startonderbreker probleem is natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Mecaniekje van de startknop zelve die niet meer goed kontakt maakt?
Hij rijdt, de accu is goed, maar de startmotor draait niet assem moet draaien, en de startrelais tiktt niet over. Dus zit het waarschijnlijk voor de startrelais. de relais zelve is kapot, de startzekering, de startknop, of de kabeltjes ertussen.

Voor zover het geen jiffy/koppeling/versnellingsbak startonderbreker probleem is natuurlijk.

Als hij geen goed contact zou maken dan zou het rode olielampje toch niet gaan branden als ik de startknop in zou drukken?

Tevens heb ik alle zekeringen gecontroleerd (in dat bakje naast de accu)
 
Laatst bewerkt:
^^^
Der zijn zo véééél oorzaken die aan jouw symptomen voldoen.

Kheb het gisteravend op men div900 nogges nagekeken:
Jiffy op de grond, IN versnelling, op startknop duwen = enkel olie + benzinelamp, geen koplampverzwakking, geen startmotor, geen relaisgetik > noppes !
Jiffy INgeklapt, IN versnelling, starten = wel lampjes, maar verder niets.
Jiffy INgeklapt, IN versnelling, koppeling ingetrokken, starten = startmotor draait prima

Zoek ook es naar de jiffy startonderbreker: elektrisch kontakt, knop, waar de zijpoot tegenaan klapt as ie IN staat. Meschien is daar een draadje losgetrokken, of is de knop vuil en gecorrodeerd.
Al weet ik niet of die startonderbreker enkel de startmotor onderbreekt, of OOK de ontsteking ???
Want aangezien je hem kan aanlopen, is er goeie ontsteking EN goeie accu

Is alleszins goedkoper om dit eerst na te kijken, dan meteen je startmotor of startrelais de schuld te geven.
 
^^^
Der zijn zo véééél oorzaken die aan jouw symptomen voldoen.

Kheb het gisteravend op men div900 nogges nagekeken:
Jiffy op de grond, IN versnelling, op startknop duwen = enkel olie + benzinelamp, geen koplampverzwakking, geen startmotor, geen relaisgetik > noppes !
Jiffy INgeklapt, IN versnelling, starten = wel lampjes, maar verder niets.
Jiffy INgeklapt, IN versnelling, koppeling ingetrokken, starten = startmotor draait prima

Zoek ook es naar de jiffy startonderbreker: elektrisch kontakt, knop, waar de zijpoot tegenaan klapt as ie IN staat. Meschien is daar een draadje losgetrokken, of is de knop vuil en gecorrodeerd.
Al weet ik niet of die startonderbreker enkel de startmotor onderbreekt, of OOK de ontsteking ???
Want aangezien je hem kan aanlopen, is er goeie ontsteking EN goeie accu

Is alleszins goedkoper om dit eerst na te kijken, dan meteen je startmotor of startrelais de schuld te geven.


Ik heb de kabels daar gecontroleerd en deze zien er gewoon goed uit. Verder heb ik net mijn accu teruggeplaatst (volledig opgeladen). Ik heb gecontroleerd of de kabels (die zichtbaar vanaf het zadel en vanaf de zijkant zijn) goed aangesloten zijn en of ze roest vertonen. Beide niks.

Ik ga nu kijken hoe het zit met het relais, de startmotor en het kabelschema en hoe dit allemaal in verband met elkaar ligt. Helaas kan ik niet de kappen van de motor afhalen omdat de motor buiten staat en ik geen regenschade wil.

Ik hoop dat ik een oplossing kan vinden, anders zal hij toch echt weggebracht moeten worden...
 
Je hebt gelijk Wullebolle,maar soms lees je iets over een bepaalde storing en ga je zoeken bij de oplossingen die je het vaakst tegenkomt.En soms geef je dan te snel een, misschien onnodig advies.Maar ik hoop dat TS met jouw advies het probleem oplost,scheelt inderdaad veel werk en onkosten. :} :} :Y
 
Dames en heren het probleem is opgelost.

Ik heb met een stroommetertje gecheckt bij het relais welke kabel geen stroom doorgaf en ben naar de winkel gegaan en het laten vervangen. De kabel gaat namelijk door heel het blok heen.

Het was een simpel knikje in de kabel die doorgeroest was.

Bedankt voor jullie hulp & tips!
 
:^
Prima opgelost Bolis.
Problem solving by elimination.
Kabeltje is veel goedkoper dan een startmotor revisioneren of een nieuwe accu plaatsen en nog niet van je probleem af zijn zoals zovelen hier op het MF die eerst alle dure onderdelen vervangen om dan te merken dat het iets simpels was
:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan