Yamaha Fazer 1000

Umop3p1sdn

MF veteraan
17 mrt 2021
2.175
1.568
Hoi ik ben hier net aangekomen
op het forum “upsidedown”

Ik les nog en hoop in sept af te rijden.

ik wil in de toekomst lekker toeren.
FJR 1300 lijkt me heerlijk en betrouwbaar.

omdat de motor mij in het begin iets te zwaar lijkt. Wil ik starten met een Fazer 1000

mij heb zelf vlotte auto’s gehad (Saab 9-5 aero estate haaiebek model, 2.3 turbo 285pk 450nmen weet dat ik me moet beheersen met vermogen.

op een motor hang je aan een zijden draadje.

zijn er rijders die al in een vroeg stadium boven de 230kg-100pk plus hebben gereden en wat is jullie ervaring?

iemand die bv meteen op een FJR is gestapt? Of die ook de FZR 1000 na zijn examen op stapte.

ik les nu ook op 230kg 4cil Honda 75pk

dus ik ga straks alleen in vermogen een grote stap maken. Zal me dus moeten beheersen.
Groet

umop
 
Welkom.
Gaat je geld kosten want uiteindelijk wil je toch die FJR en ga je die 1000 inruilen.
Het zit allemaal in je rechterhand en een 1000 of 1300 maakt dan ook niet veel uit, kan allebei heel snel.
Motorrijden is emotie, velen zullen het model aanraden waar ze nu zelf op rijden.

Toen ik mijn eerste motor wilde kopen dacht ik dat ik een lichte motor moest kopen.
Een verkoper in Beesd adviseerde mij toen gelijk een wat zwaardere motor te kopen, "anders sta je hier eind van het jaar weer om die brommer in te ruilen."

Veel succes en maak je eigen keuzes.
 
Het (top)vermogen van een Fazer 1000 is ongeveer gelijk aan dat van een FJR 1300.
Persoonlijk vind ik 100 pk wel genoeg. Als je 100 rijdt op de snelweg gebruik je maar 15 pk.
 
Bedankt voor je tip. Vooral als vele dit zelfde zullen zeggen. Dan skip ik het lichtere model.

en ja,
velen zullen het model aanraden waar ze nu zelf op rijden.

;)

Wat zou het verschil zijn in handeling, bochten en korte draai.

FJR gewicht en grote ten opzichte van een 230kg fiets
 
Bedankt voor je tip. Vooral als vele dit zelfde zullen zeggen. Dan skip ik het lichtere model.

en ja,
velen zullen het model aanraden waar ze nu zelf op rijden.

;)

Wat zou het verschil zijn in handeling, bochten en korte draai.

FJR gewicht en grote ten opzichte van een 230kg fiets
Ik heb een Fazer 1000 gehad. een snelle motor, maar ik vond hem niet goed sturen. Ik heb nooit op een FJR gereden. Die vind ik te zwaar.
Topvermogen zegt niet zoveel, dat heb je alleen bij toptoerental.
 
Ja precies top toerental, dat zit in je pols.
Ik houd van lage RPM en Nm. Maar als het moet is het wel fijn als hij door blijft trekken.

het sturen was dus minder, oke.
Is frame en sturen bij een 600 het zelfde als de 1000?
 
Ja precies top toerental, dat zit in je pols.
Ik houd van lage RPM en Nm. Maar als het moet is het wel fijn als hij door blijft trekken.

het sturen was dus minder, oke.
Is frame en sturen bij een 600 het zelfde als de 1000?
Ik had destijds een nieuwe 1000 gekocht, en tijdens de eerste onderhoudsbeurt kreeg ik een Fazer 600 als leenmotor mee. Ik was verbaasd hoeveel beter die stuurde dan de 1000. De 600 en de 1000 zijn totaal verschillend, ze lijken alleen op elkaar.
 
Hmmm

maar hoe stuurt een FJR, beter dan de FZR 1000?
Ik heb een Fazer 1.000 gehad, ook een FZ1S Fazer en FJR. De Fazer 1.000 en FJR vind ik redelijk vergelijkbaar. De FJR rijdt iets makkelijker omdat het zwaartepunt bij deze iets lager is. De FZ1S Fazer vond ik het fijnste van deze drie. Let wel: dit is mijn ervaring/mening. Ieder kan dit anders ervaren. Het beste is met beide een proefrit te maken.
 
Ik heb een FJ1200 gekocht;)

Rijd heerlijk, mooie voorloper op de FJR1300

125pk
106nm

Prima beginners fiets. Zwaar merk je alleen als hem vd parkeerplaats af moet duwen uit het grind. Verder super handelbaar.

Heb hem met superbike stuur. Wil nu nog een hoger windscherm. En ik mis mijn bellypan.

Verder heerlijke motor. Pakt mooi op al bij 2000 rpm, lekker lui schakelen.
Boven de 6500rpm een beest.

Max Nm 7500rpm
 
Onder tussen ook al een Vstrom 1000 gehad,

Ben nu met miin 3e motor begonnen.

GSX 1250 FA
025216BE-F1AF-4858-BE57-13969740BF10.jpeg
 
Haha scherp,

Foto is gemaakt met de selfie camera.
Standaard zit gewoon netjes op zijn bekende plek:)

Mijn “normale” camera van mijn telefoon (iPhone 12 mini) is kapot gegaan op de motor. Op mijn FJ1200 had ik een erg solide klem voor mijn telefoon.

Boven de 6000rpm en door janken trilde de motor enorm.

Daar is mijn camera van kapot gegaan.

Kan nu alleen nog de vis oog lens gebruiken. Dus alles Max uitgezoomd of de selfie cam. Die kun je trouwens ook instellen zodat hij niet als spiegel fungeert.
 
Zo even de standaard over gezet naar de andere kant;)
 

Bijlagen

  • 8F9A73D4-BF4A-42B9-BCCF-5C3884233F43.jpeg
    8F9A73D4-BF4A-42B9-BCCF-5C3884233F43.jpeg
    402,7 KB · Weergaven: 9
Ik heb een Fazer 1.000 gehad, ook een FZ1S Fazer en FJR. De Fazer 1.000 en FJR vind ik redelijk vergelijkbaar. De FJR rijdt iets makkelijker omdat het zwaartepunt bij deze iets lager is. De FZ1S Fazer vond ik het fijnste van deze drie. Let wel: dit is mijn ervaring/mening. Ieder kan dit anders ervaren. Het beste is met beide een proefrit te maken.
Ben me in aan lezen over de Fazer 1000.
Mijn vrouw wil wel eens mee. Geen bizar lange afstanden. Dan gaat het me niet zozeer over prestatie maar comfort voor de passagier. Kan je me daar iets over vertellen? Bvd
 
Gsx 1250 vorigjaar ingewisseld;)

Na 7000rpm was de powerband op.

Klinkt inruilen en bij betalen voor een gsx 1300 r. Meteen verhoogd stuur er op laten zetten.

Onder in de rpm ook een hele fijne krachtpatser
2750rpm 100nm
En dat klimt op tot 7000rpm 136nm
En dan trek je hem door tot 10.000rpm 175pk.

Never a dull moment;)
In 2 jaar tijd dus mijn 4e motor. En daar rijd ik nu nog steeds op. Heb er al weer 20.000km op zitten en we gaan lekker door!



IMG_2956.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan