Yamaha FJR 1300 Part 5

Kan zijn dat er wat speling in de aandrijflijn zit, is vrij normaal bij cardanfietsen. Bij kettingfietsen trouwens ook, afhankelijk van hoe je de kettingspeling afstelt. Even wennen en dan merk je het niet meer. Al mijn FJR-en hadden/hebben dat, zij het lang niet zoveel als ik ervoer bij b.v. de Honda VFR en de BMW K1600.

Als je wilt vergelijken: kom maar langs o.i.d., dan zetten we de fietsen even naast elkaar.

Dat is trouwens allemaal iets anders dan "cardanreactie", waar het gaat om het oprichten van de motor onder hellingshoek. Daar heeft de FJR idd nauwelijks last van.

Exact, was ik bang voor voordat ik em aanschafte maar bij uitgebreid testen op een dijkje bij Nijmegen kon ik gewoon op de dijk blijven rijden, ook bij stevig gas geven... +:

En dank voor het aanbod, afspraak voor een rit staat al tijdje...
 
Gister de fiets opgehaald, wat een feest :)

Klein ding is nog wel dat hij toch af en toe uit valt bij lage toeren. Dit kan volgens mij die tps unit zijn bij het 2005 model, maar ik vind hem sowieso erg weinig toeren draaien stationair. Dus ik wil eigenlijk kijken of ik die iets op kan schroeven, omdat hij nu de 1000rpm net wel/net niet haalt. Weten jullie toevallig of je daar makkelijk bij komt? Ik heb online de service manual gevonden van het 2006 model, maar weet niet of er veel verschil in zit?
 
Gister de fiets opgehaald, wat een feest :)

Klein ding is nog wel dat hij toch af en toe uit valt bij lage toeren. Dit kan volgens mij die tps unit zijn bij het 2005 model, maar ik vind hem sowieso erg weinig toeren draaien stationair. Dus ik wil eigenlijk kijken of ik die iets op kan schroeven, omdat hij nu de 1000rpm net wel/net niet haalt. Weten jullie toevallig of je daar makkelijk bij komt? Ik heb online de service manual gevonden van het 2006 model, maar weet niet of er veel verschil in zit?
Als je even zoekt op de plek waar die stationaire stelschroef zou moeten zitten dat zou je die gemakkelijk moeten vinden. Stationair toeren moet om en nabij 1100 t/min zijn, en gefeliciteerd natuurlijk!

Overigens - daar dat toerental nu zo laag is - is het mss geen gek idee om even te kijken hoe het er qua onderhoud voor staat: denk aan olie en -filter, luchtfilter en bougies, om te beginnen, eventueel synchronisatie gasklephuizen. Mijn FJR-en gingen ook altijd wat langzamer stationair draaien als er weer een beurt aan zat te komen.
 
Exact, was ik bang voor voordat ik em aanschafte maar bij uitgebreid testen op een dijkje bij Nijmegen kon ik gewoon op de dijk blijven rijden, ook bij stevig gas geven... +:

En dank voor het aanbod, afspraak voor een rit staat al tijdje...
Om met oude cardanfietsen vlot te sturen was stevig gasgeven idd de voorwaarde ;)
Als je met gas dicht de bocht in wilde dan ging zo'n ding bijkans gewoon rechtdoor, is althans mijn ervaring met early-eighties Honda CX 500 en Suzuki GS 850 G. Iets recentere BMW R 1100 idem: gas dicht onder hellingshoek en het ding ging spontaan de andere kant op als je niet oplette...

Aldus, those were the good old days, toen motorrijden nog spannend was :+ :X

Ritje: morgen tijd? Speel met het idee een rondje Veluwe te doen, vanuit Barneveld o.i.d.

zondag 23 april is er een mooie FJR te zien in wegmisbruikers O-) O-)
Ik was het niet *O* viel het mee?
 
Verkeer ik al jaren in de veronderstelling dat ik dagelijks rond rij met zo'n beetje de beste brommer die te koop is lees ik nu dat dat ding eigenlijk bagger is. :+
Nee hoor.
Heb er zelf ook een *D
full


Vandaag opgehaald.
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor.
Heb er zelf ook een *D
[afbeelding]

Vandaag opgehaald.
Mooi hoor, gefeliciteerd!

Moet toch vaker hier inchecken...

Ben je nog wezen rijden?
Yup, rondje gereden idd, had ik beter zondag kunnen doen (weer). En omdat ik me niet kon herinneren een rood-bruinige non-metallic sensatie met modderige puisten te hebben gekocht (...) heb ik de FJR maar eens schoongemaakt. Guess what: het ding is mat silver *D *O*

Tevens de Akra's verruild voor de originele dempers, voor een poosje, omdat die Akra's na 4 jaar intensief gebruik wel een opknapbeurtje kunnen gebruiken. Als iemand wat dat betreft nog tips heeft: van harte welkom.

Maar goed, FJR doet dus voorlopig weer eventjes zoemzoem i.p.v. broembroen, en dat is wel eventjes wennen, gekgenoeg.
 
Als het goed is heeft mijn fiets net een beurt gehad, maar dit soort dingen nalopen kan geen kwaad.

Ander ding is wel dat het te gek is om op te rijden, maar het doet gvd zeer :(

Heb echt gruwelijk pijn in mijn knieën na 120km per dag en ik ben bang dat het van de motor komt. Loop als een oude vent op het werk en ook weer thuis. Dit had ik nooit met de tdm van pa of op de Honda scooter. Enig id of dit gewoon even doorbijten is en extra vlees kweken? Of dat je dit soms hebt met een motor?

Het rijden zelf doet me 0 zeer (op een slapend handje na af en toe), puur er na. Zou toch wel een beetje ziek er van zijn als het de fiets blijkt te zijn :(
 
FJR zit imo niet bepaald super sportief, maar allicht sportiever dan een SH300 scooter. T.o.v. een TDM zou het qua kniehoek niet enorm veel moeten schelen volgens mij. 120 km is geen enorme afstand, op een FJR. Als je het moet lopen, nouja, dan ligt dat wellicht ietsjes anders. Ik heb zoiets iig nog nooit gehad, met welke motor dan ook, behalve die ene keer dat ik een spiksplinternieuw race-ledertje in moest rijden, op een K1600GT... dolkomische combinatie.

Aldus: kan het niet aan je kleding (pasvorm broek, protectors) liggen? Waar voel je de pijn? Op de knie, of in de knieholte?

Slapend handje: niet zo in het stuur knijpen, nergens voor nodig: dat ding gaat toch wel rechtdoor.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is een goeie tip, ik heb even de kniebeschermers uit mijn pak gehaald, deze zaten er ook nooit in op de sh300, op 1 of andere manier zat dat zeer oncomfortabel. Nu zaten ze wel prima, maar misschien is dit hetgene wat dwars zit.

Mbt het knijpen, dat doe ik niet, hand ligt losjes op het gas. Ik denk dat het komt doordat ik mijn arm helemaal strek, als ik mijn ellebogen iets naar beneden doe en een hoek creeer tussen mijn onder en boven arm, dan gaat het niet tintelen. Zit wel iets minder lekker. Missch dat ik mijn stuur nog iets verhoog mbv van een paar busjes, mits mogelijk. Denk dat 2cm al een heleboel kan schelen.
 
O en kan iemand een telefoon houder aanbevelen? voor een iphone 6 model

Ook even een 12v aansluiting maken in het bakje aan de linker kant, welke blijkbaar in theorie alleen open kan als het contact aan is, maar in de praktijk eigenlijk altijd gewoon open gaat :+
 
Laatst bewerkt:
die had ik gezien, maar dacht dat ons stuur iets dikker was omdat hij in een 3hoek loopt. Ga wel even neuzen wat er voor moois te krijgen is, maar het leek op het eerste gezicht erg veel, vandaar dat ik benieuwd was naar wat andere mensen hebben.
 
Ik vind de hoek die mijn benen moet maken toch wel beduidend scherper dan op de XT.
Misschien je zadel wat verhogen met bv een airhawk
 
Oeh die helibars zijn beter geprijsd, een poging waard als de centjes binnen zijn, en een airhawk ziet er ook niet slecht uit! Bedankt voor alle tips
 
Laatst bewerkt:
Zo de stuurverhoger er op gezet van het weekend, maakt echt een wereld van verschil! Spontaan zijn alle rugklachten weg!!

uiteindelijk is het een verhoger van sw-motech geworden voor 80 eu, erg content mee.
 
Laatst bewerkt:
Goeiedag, mag ik beleefd vragen wat een Yamaha FJR1300 vanaf bouwjaar 2012 nou verbruikt qua kilometers op 1 liter benzine?
Ongeveer gemiddeld bedoel ik dan.
Bedankt voor de reactie.
Vr gr Erwin
 
Goeiedag, mag ik beleefd vragen wat een Yamaha FJR1300 vanaf bouwjaar 2012 nou verbruikt qua kilometers op 1 liter benzine?
Ongeveer gemiddeld bedoel ik dan.
Bedankt voor de reactie.
Vr gr Erwin
Mag. Maar het verbruik hangt zoals altijd erg af van hoe je ermee rijdt, en of dat korte of lange ritjes zijn.

Mijn ervaring: met alle FJR-en die ik had (2002/2006/2011/2013/2015) reed ik gemiddeld tussen de 16.5 en 17 km/liter, met uitersten van 1 op 12 (circuit) en 1 op 21 (geen haast). Dat is bij een gelijkmatige, sportieve rijstijl. Gemeten over de totale gebruiksperiode van die fietsen tezamen, dus pakweg 250.000 km: geen noemenswaardig verschil tussen de verschillende bouwjaren.

Alleen de huidige - van augustus 2016, met zesbak - is consequent zuiniger: verbruikt gemiddeld 1 op 18 over de circa 15.200 km die ik er tot dusver mee reed, dus dat zou zelfs nog iets zuiniger kunnen worden als de buitentemperaturen weer een beetje terugkeren naar het meer zomerse nivo waar DucBMW voor is gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Mijn dank voor je uitgebreide antwoord.
De FJR1300 staat nog steeds op mijn wenslijstje alsmede de Pan European 1300.
De Pan European 1300 heb ik wel eens een lange dag meegehad in het verleden.
Reed fantastisch, maar omdat ik helaas nog nimmer op een FJR1300 heb gereden kan ik ze niet vergelijken welke van de 2 het beste bij mij zou passen.

Persoonlijk vind ik de FJR1300 er net effe optisch mooier uitzien dus grote kans die van die 2 het de FJR1300 zou worden.
Ik ben al wat aan het rondkijken en lezen over de FJR1300.
De machine doet al een lange tijd mee en dat vind ik een pluspunt.
Als ik het correct begrijp dan is de FJR1300 vanaf bouwjaar 2016 pas uitgerust met een 6e versnelling.
Dat vind ik dan weer jammer, want had bijvoorbeeld de eerdere modellen zoals vanaf 2012 ook al verwacht met een 6e versnelling.
Geen groot probleem uiteraard het gemis van een 6e versnelling, maar zou em liever wel hebben als soort van overdrive.
De voorhene BMW K1100LT motorfietsen hadden ook maar 5 versnellingen en dat ging toch veel mensen storen op den duur.

Ik zit zelf te denken aan een FJR1300 vanaf bouwjaar 2012, maar het liefst jonger.
Een modeljaar 2014 met krap 20.000 op de teller zou het mooiste zijn.
Maar zulke moet je echt tegenkomen denk ik.
Mezelf eerst maar eens flink inlezen en tzt een proefrit maken.
Alhoewel ik vermoed dat een proefrit bij dit soort toermodellen niet echt nodig is.
Het rijd gewoonweg allemaal wel goed.
Jullie boffen allemaal maar met zo'n mooie FJR1300.
Geniet ervan zou ik zeggen en indien er nog punten zijn waarop ik extra moet letten voordat ik een FJR1300 ga aanschaffen dan hoor ik graag het advies.
Vr gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan