Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Yamaha FJR 1300 Part 5


Super gedaan Albert!

Het zou kunnen echter dat je met name het verschil in soort weg/rijstijl gemeten hebt. Als je meteen de snelweg op gaat zal je snel dat verbruik krijgen ook. De choke gaat er dan nagenoeg meteen af. De euro4 motoren moeten heel snel opwarmen om de kat op temperatuur te krijgen anders worden de verplichte uitstoot waardes (gemiddeld) niet gehaald. Maar nogmaals chapeau voor je onderzoek.
Misschien kun je de fjr een nachtje bij een snelweg benzine pomp parkeren en vandaar uit vertrekken.
 
De motor reed zeker soepeler maar vooralsnog geen goed verbruik op twee ritten van 15 km, eerste streepje is al op waar dat voorheen toch pas bij 40/50 gebeurde.
Bandenspanning is prima, een rem sleept een beetje voor maar dat mocht volgens mijn monteur niks uitmaken. Algehele staat is prima, krijgt keurig zijn beurtjes. Ooit lang gelden eens een foutcode F13 of F14 voorbij zien komen na aanlopend starten.

Komende vrijdag voor de zekerheid alvast een afspraak gemaakt bij de garage.

De thundercat rijdt ik momenteel niet op, die gaat binnekort pas de fjr aflossen als pekelbrik. Tevens ben ik alleen in regio den haag of rotterdam te spotten.
 
Laatst bewerkt:

13 Intake pressure sensor failure
14 Intake pressure sensor pipeline failure
15 Throttle position sensor wire disconnected or short-circuited

Het zou best je benzine verbruik kunnen beinvloeden. Dealer even door laten meten.
en slangetjes controleren op juiste montage
 

Inmiddels een paar maanden, een 20K beurt en ruim 5000 km verder (nu 22K op de teller) zit ik nog steeds met dit probleem. Ik ben al 2x terug geweest bij de dealer, 1x voor de beurt waarbij o.a. de injectie is gesynchroniseerd en een 2e keer vanwege de aanhoudende klacht. De 2e keer is de CO en de TPS sensor opnieuw afgesteld. Dat leek aanvankelijk wat verbetering te geven, maar dat heeft geen stand gehouden. Ik heb bij de dealer ook op een andere FJR mogen rijden, deze had het duidelijk niet, terwijl het blok daar op zich minder mooi van liep. Dealer en monteur hebben beiden afwisselend op beide FJR's gereden om het verschil te ervaren en de monteur gaf ook wel toe het euvel ook te ervaren. Bij 1800 toeren schijnt het vanwege de uitstoot vrij standaard te zijn en daar kan ik dan ook wel mee leven, maar ik ervaar het dus ook bij hogere toeren (2500, 3000, 3500) bij een constante hoeveelheid gas geven en snelheden minder dan ruwweg 100 km/u. Daarboven merk je het minder, omdat de motor dan meer moet werken en je meer aan het gas hangt.

De dealer heeft vermeld dat het probleem nog steeds onder garantie valt, dus ik ga er maar weer mee terug en laat de FJR dan maar even daar, dan kunnen ze dat op hun gemak uitzoeken. De dealer doet echt niet flauw, maar ja, daar ben ik niet mee geholpen, ik wil het opgelost hebben.

Desondanks, iemand nog een idee waar dit vandaan kan komen ? Volgens de monteur zijn het geen vervuilde injectoren (mogelijk vanwege lang stilstaan, de motor is van 2008 en had 15K gereden), dan zou de motor anders reageren.

Ben verder op en top blij met de FJR, maar het schokken in de aandrijving stoort me en dat dat zo is vind ik echt jammer, ook gezien het prijskaartje van zo'n motor.
 
Ik heb vorig jaar ook een FJR van 2008 als occasion gekocht. Inmiddels 60k op de teller. Ik moest ook sterk wennen aan de cardanreacties en ik ging dan ook steeds voorzichtig op het gas. De 2008 versie zou t.o.v. de voorgaande bouwjaren een betere gasrespons moeten hebben, maar ook ik moest wennen. Deze zomer een grote beurt laten uitvoeren bij een officiële Yamaha-dealer en ik moet zeggen dat de motor nu een veel betere gasaanname heeft. Echt een positief verschil. Cardanreacties blijf ik nog wel een beetje voelen, maar niet dat dat nog een probleem is. Blijkbaar is de FJR zeer gevoelig voor een goede afstelling van injectie en gas. Verder vind ik het ook een topmotor om mee te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Desondanks, iemand nog een idee waar dit vandaan kan komen ? Volgens de monteur zijn het geen vervuilde injectoren (mogelijk vanwege lang stilstaan, de motor is van 2008 en had 15K gereden), dan zou de motor anders reageren.
.

Ja hoor , zou goed kunnen , eens een flesje van carb/ of injectiereiniger ingooien , maakt hemel van verschil , ik had hetzelfde met een kettingfiets ( cbr1100xx ) had de laatste 6 jaar 4000 km gereden en dan nog in het eerste jaar veronderstel ik ....inhouden en schokken
 
Laatst bewerkt:
Voor die €13,- (ofzoiets) zou ik er iig een flesje injectiereiniger aan wagen. Hij gaat er nooit slechter van lopen.
 
Injectiereiniger kan idd geen kwaad, en als je altijd op dezelfde plek benzine tankt mss eens ergens anders gaan tanken.

Gelet op het feit dat je duidelijk verschil merkt in een direct vergelijk met een andere FJR (zelfde bouwjaar?) is er iets dus niet goed, maar gelet op de maagdelijke km stand kan ik me moeilijk voorstellen dat het iets ernstigs is.

ECU gereset? Wil soms helpen, alhoewel meestal tijdelijk. Draait het gashendel wel soepel? Als nee, gaskabel(s) controleren, van stuur tot gasklephuizen: mss zit er ergens een knik of zoiets. Wat is de speling (vrije slag) op het gashendel? Eventueel kun je die terugbrengen naar 2 mm, hetgeen het doseren wat vergemakkelijkt.

Verder denk ik vooral aan onderhoudsdingetjes, zoals bougies, luchtfilter, synchronisatie gasklephuizen (al gedaan begrijp ik), eventueel klepspeling. Dat laatste klinkt mss raar, omdat de eerste controle pas bij 40k km hoeft plaats te vinden. Maar mijn 2013 FJR kon ook regelmatig erg nukkig rijden, totdat bij de 40k beurt de klepspeling goed werd afgesteld: nadien reed het ding vele malen soepeler dan voorheen...

Oja, nog een optie, namelijk iets waardoor mijn 2011 FJR ineens erg kortademig werd: uitlaatbochten werden flink ingedeukt bij het verlaten van een trottoir i.v.m. hoge stoeprand. Aldus: zijn jouw uitlaatbochten (onder het blok) onbeschadigd?
 
Laatst bewerkt:
Had ik ook bij mijn 2008. Heb toen iridium bougies erin gedraaid en daarmee werd het een stuk minder. Niet helemaal weg overigens.
 
Injectiereiniger al 3x een fles verbruikt, geen verschil.
Bochten uitlaat onbeschadigd.
Ik tank op verschillende plekken en verschillende merken brandstof.
ECU is bij mijn weten niet gereset. Kleppen zijn v.z.i.w. niet gesteld, staat ook niet op de bon van de 20K beurt.
Gashendel draait soepel, zowel bij gas geven als gas loslaten. En de motor reageert ook zonder vertraging op het gas. En is goed constant te houden. Vrije slag gashendel is ongeveer 1 tot 2 mm.

Bij de 20K beurt zijn o.a. de bougies, luchtfilter, motorolie, oliefilter en cardanolie vervangen. Linksysteem gedemonteerd en gesmeerd. Koppelings- en remvloeistof vervangen. CO afgesteld en dus gesynchroniseerd. De bougies zijn van het type CR8E en dat zijn dus geen iridium bougies.
Een paar weken terug is de CO wederom opnieuw afgesteld en de TPS sensor is ook afgesteld. Volgens de computer zat er vóór de afstelling 1% afwijking in de hoge toeren, minimaal dus. En maakt ook na 2e afstelling geen verschil. Ja, 1 dag leek het wat beter te zijn, maar daarna was het weer hetzelfde.

De andere FJR is van 2011 en had 48K gelopen. De mijne is van eind 2009 met inmiddels 22K op de teller en het blok loopt mooier.

Let wel, het blok loopt als een zonnetje en hapert niet alsof er even geen of te weinig brandstof toevoer is. Althans het is niet te horen alsof het blok stottert. Het zit 'm voor mijn gevoel echt in de aandrijving, maar ik kan het mis hebben.

De FJR is bij een erkende Yamaha dealer gekocht.

Iig bedankt voor jullie input.
 
Laatst bewerkt:
ik ga zaterdag naar een fjr 1300 kijken ,bj 2013 en 15000 km , iets waar ik speciaal moet naar kijken ?
? iemand een goede reden om het niet te doen ? lol
iemand een goede reden om het zeker wel te doen ?
welke kleuren zijn sneller dan anderen ?




laatste is een grapje hoor , NIET OP INGAAN lol
 
Duh, iedereen weet dat rood altijd sneller is, lijkt me sterk dat iemand dat echt niet zou weten.
 
De enige reden die ik kan bedenken om het niet te doen is de overdosis aan plezier waar je last van kunt krijgen
 
voila , een kleine update

vandaag ( zaterdag) ging ik normaal mijn harley electre glide , bj 2011 en 60000 km inruilen met een fjr 1300 , bj 2013 en 13800 km op de teller .

om 6h opgestaan , aanhanger stond gereed en ......... harley er niet opgereden :-( ik kon het niet over mijn hart krijgen , hele zaak afgemaild
zo , je gaat mij dus hier niet meer zien voor de simpele reden dat ik hier niets meer te zoeken heb .... toch niet voor het ogenblik , het gaat jullie goed :-)
 
Krijg ik onlangs in de gaten dat het slotje van mijn rechter koffer verdwenen is ....;-(
Dit schijnt vaker voor te komen bij de fjr , door trillingen komt de onderste schroef los met het bekende gevolg ...
Kan je dit slotje los bestellen en kan je de zelfde sleutel blijven gebruiken dan ?
Er zou een derde slotje onder het zadel moeten zitten voor een top koffer maar dat is bij mij niet het geval ...
 
Persoonlijk nog nooit meegemaakt, maar je hoort het vaker idd.

Sloten kun je nabestellen, zie b.v.: klik

Ik dacht altijd begrepen te hebben dat je alvorens het monteren je sleutel in het slot steekt en dan de uitstekende delen van de slotplaatjes aan de buitenkant van de cilinder afvijlt. Als dat nog steeds klopt dan zou je je eigen sleutel moeten kunnen blijven gebruiken.

Gelet op de afbeelding (zie linkje, waar 2 sleutels meegeleverd worden) begin ik ineens te twijfelen of je dat specifieke item moet hebben... Het beste dus even informeren bij een dealer, zodat je de juiste spullen besteld.

Hoedanook, mijn FJR A-versie werd af-fabriek zonder zijkoffers en extra slotjes geleverd, en de zodoende optionele koffers en sloten kan ik gewoon met de contactsleutel bedienen, dus het moet te doen zijn.
 
Bedankt voor je antwoord , daar kan ik wat mee





 
zijn er meer FJR rijders die dit hebben?
Sinds september rijd ik met nieuwe banden. De Michelin 2ct Pilot Road 4 GT. En vooral nu in de winter krijg ik de motor eigenlijk geen bocht meer om. Ik heb hem in een langzame bocht (2e versnelling bebouwde kom)al eens voelen wegschuiven waarbij ik hem nog net kon opvangen. En gisteren van Apeldoorn naar Nijmegen bij de bochten van de A12 naar de A50 bij normaal uitaccelereren brak de achterkant ook uit en voelde in de het wiel spinnen. Mijn snelheid was ongeveer 70-80 per uur schat ik.(mijn hartslag aardig hoger) En ik had nog lang niet het gevoel dat ik op het randje reed.
Thuis wel de bandenspanning gecontroleerd en die was met 2.0 voor en 2.4 achter aan de lage kant. Inmiddels staat hij op 2.5 en 2.9. maar nog niet mee gereden vandaag.
Is de Michelin zo'n beroerde band op nat/vochtig wegdek? Of ligt dit echt alleen aan de bandenspanning?
Hoe dan ook is me dit wel tussen de oren gaan zitten en durf ik geen behoorlijke bocht meer te maken.
 
Laatst bewerkt:

Ik heb hetzelfde banden en mijn spanning is 2.6 voor en 2.9 achter, heb welis uitglij momenten gevoeld en idd je schrikt ervan, maar normaliter voel ik best lekker op de MPR`s