Aldus, proef op de som: hedenochtend om 7u24 de tripmeter en weergave gemiddeld verbruik gereset alvorens te vertrekken naar Amsterdam. Wel eerst de oude stand voor (cummulatief) gemiddeld verbruik genoteerd: 18.9 km/l aldus de boordcomputer, over de tot nu toe met deze motor gereden 23214 km. Dat is relevant omdat het werkelijk gemeten verbruik (o.b.v. tankbonnen) over die afstand 18.0 km/l is. De boordcomputer ziet de wereld dus 5% rooskleuriger dan-ie in realiteit is, en hoewel ik gezond positivisme een aantrekkelijke eigenschap vind, pas ik vandaag dus die 5% correctie toe. Buitentemperatuur: 8 graden Celsius bij vertrek, 11 bij aankomst.
.
Dat zou ik idd kunnen doen ja, maar:Misschien kun je de fjr een nachtje bij een snelweg benzine pomp parkeren en vandaar uit vertrekken.
vrijdag!
De motor reed zeker soepeler maar vooralsnog geen goed verbruik op twee ritten van 15 km, eerste streepje is al op waar dat voorheen toch pas bij 40/50 gebeurde.Da's mooi, al verwacht ik niet dat resetten van ECU perse een blijvende oplossing is, want het ding is adaptief immers. Vooral interessant om te zien wat je erna ervaart: normaliter zou de motor soepeler het gas moeten aannemen, en het verbruik kan iets gunstiger worden als de motor voorheen veelvuldig zwaar belast werd.
Dat laatste zou-ie in principe vanzelf moeten corrigeren als er weer een poos kalm mee gereden wordt, zou je verwachten, maar uit ervaring weet ik b.v. dat na het na langere periode terugwisselen van Akra's (die de motor zichzelf naar een rijker mengsel doet afregelen) naar de originele dempers een reset nodig was om de motor weer fatsoenlijk te doen starten en lopen.
Maar euh, hoe zit het nou met de overige zaken waar ik naar verwees: bandenspanning, evt. aanlopende rem(men), algehele staat van onderhoud?
Terzijde: rij jij nog mt die Thundercat in je avatar, en toevallig weleens (vanmorgen) op de A10 t..h.v. afrit RAI?
De motor reed zeker soepeler maar vooralsnog geen goed verbruik op twee ritten van 15 km, eerste streepje is al op waar dat voorheen toch pas bij 40/50 gebeurde.
Bandenspanning is prima, een rem sleept een beetje voor maar dat mocht volgens mijn monteur niks uitmaken. Algehele staat is prima, krijgt keurig zijn beurtjes. Ooit lang gelden eens een foutcode F13 of F14 voorbij zien komen na aanlopend starten.
Komende vrijdag voor de zekerheid alvast een afspraak gemaakt bij de garage.
De thundercat rijdt ik momenteel niet op, die gaat binnekort pas de fjr aflossen als pekelbrik. Tevens ben ik alleen in regio den haag of rotterdam te spotten.
Shit, betrapt
Zaterdag m'n 1e FJR opgehaald en er inmiddels ongeveer 700 km mee gereden. De FJR is m'n 1e motor met cardan en injectie, maar ik moet er wel aan wennen. In de dagelijkse file met 20-30 km p/u in z'n 2e versnelling vind ik 'm qua stabiele (continue gelijkmatige) aandrijving wat lastig in de hand te houden. Motorisch loopt het blok echt prima, maar qua aandrijving voelt deze wat "elastisch" aan, niet continue. Ook bij 80 - 100 km p/u voel ik dit nog, al is het dan wel minder.
Nou lees ik op internet dat er wel meer motorrijders zijn die dit ervaren met de overgang van ketting naar cardan en dat dit een kwestie van wennen is. Ik heb dit na de proefrit ook aan de motorzaak verteld en de oorzaak zou liggen in de emissie normen waar de motoren en auto's tegenwoordig aan moeten voldoen. Het blok zelf loopt als een zonnetje zonder horten of stoten.
Zijn er meer FJR rijders die dit zo ervaren ?
Desondanks, iemand nog een idee waar dit vandaan kan komen ? Volgens de monteur zijn het geen vervuilde injectoren (mogelijk vanwege lang stilstaan, de motor is van 2008 en had 15K gereden), dan zou de motor anders reageren.
.
De enige reden die ik kan bedenken om het niet te doen is de overdosis aan plezier waar je last van kunt krijgenik ga zaterdag naar een fjr 1300 kijken ,bj 2013 en 15000 km , iets waar ik speciaal moet naar kijken ?
? iemand een goede reden om het niet te doen ? lol
iemand een goede reden om het zeker wel te doen ?
welke kleuren zijn sneller dan anderen ?
laatste is een grapje hoor , NIET OP INGAAN lol
Persoonlijk nog nooit meegemaakt, maar je hoort het vaker idd.Krijg ik onlangs in de gaten dat het slotje van mijn rechter koffer verdwenen is ....;-(
Dit schijnt vaker voor te komen bij de fjr , door trillingen komt de onderste schroef los met het bekende gevolg ...
Kan je dit slotje los bestellen en kan je de zelfde sleutel blijven gebruiken dan ?
Er zou een derde slotje onder het zadel moeten zitten voor een top koffer maar dat is bij mij niet het geval ...
Persoonlijk nog nooit meegemaakt, maar je hoort het vaker idd.
Sloten kun je nabestellen, zie b.v.: klik
Ik dacht altijd begrepen te hebben dat je alvorens het monteren je sleutel in het slot steekt en dan de uitstekende delen van de slotplaatjes aan de buitenkant van de cilinder afvijlt. Als dat nog steeds klopt dan zou je je eigen sleutel moeten kunnen blijven gebruiken.
Gelet op de afbeelding (zie linkje, waar 2 sleutels meegeleverd worden) begin ik ineens te twijfelen of je dat specifieke item moet hebben... Het beste dus even informeren bij een dealer, zodat je de juiste spullen besteld.
Hoedanook, mijn FJR A-versie werd af-fabriek zonder zijkoffers en extra slotjes geleverd, en de zodoende optionele koffers en sloten kan ik gewoon met de contactsleutel bedienen, dus het moet te doen zijn.
zijn er meer FJR rijders die dit hebben?
Sinds september rijd ik met nieuwe banden. De Michelin 2ct Pilot Road 4 GT. En vooral nu in de winter krijg ik de motor eigenlijk geen bocht meer om. Ik heb hem in een langzame bocht (2e versnelling bebouwde kom)al eens voelen wegschuiven waarbij ik hem nog net kon opvangen. En gisteren van Apeldoorn naar Nijmegen bij de bochten van de A12 naar de A50 bij normaal uitaccelereren brak de achterkant ook uit en voelde in de het wiel spinnen. Mijn snelheid was ongeveer 70-80 per uur schat ik.(mijn hartslag aardig hoger) En ik had nog lang niet het gevoel dat ik op het randje reed.
Thuis wel de bandenspanning gecontroleerd en die was met 2.0 voor en 2.4 achter aan de lage kant. Inmiddels staat hij op 2.5 en 2.9. maar nog niet mee gereden vandaag.
Is de Michelin zo'n beroerde band op nat/vochtig wegdek? Of ligt dit echt alleen aan de bandenspanning?
Hoe dan ook is me dit wel tussen de oren gaan zitten en durf ik geen behoorlijke bocht meer te maken.