zijn er meer FJR rijders die dit hebben?
Sinds september rijd ik met nieuwe banden. De Michelin 2ct Pilot Road 4 GT. En vooral nu in de winter krijg ik de motor eigenlijk geen bocht meer om. Ik heb hem in een langzame bocht (2e versnelling bebouwde kom)al eens voelen wegschuiven waarbij ik hem nog net kon opvangen. En gisteren van Apeldoorn naar Nijmegen bij de bochten van de A12 naar de A50 bij normaal uitaccelereren brak de achterkant ook uit en voelde in de het wiel spinnen. Mijn snelheid was ongeveer 70-80 per uur schat ik.(mijn hartslag aardig hoger) En ik had nog lang niet het gevoel dat ik op het randje reed.
Thuis wel de bandenspanning gecontroleerd en die was met 2.0 voor en 2.4 achter aan de lage kant. Inmiddels staat hij op 2.5 en 2.9. maar nog niet mee gereden vandaag.
Is de Michelin zo'n beroerde band op nat/vochtig wegdek? Of ligt dit echt alleen aan de bandenspanning?
Hoe dan ook is me dit wel tussen de oren gaan zitten en durf ik geen behoorlijke bocht meer te maken.
Ik zou de oorzaak van jouw ervaring beslist zoeken in de bandenspanning, en mss een iets te gretige rijstijl bij de huidige buitentemperatuur.
Een te lage bandenspanning maakt de FJR idd een lastig te besturen fiets, vooral voor is-ie er erg gevoelig voor. Dat uit zich in een onderstuurd gedrag: stuur-input en doorkantelen vraagt veel kracht, en de motor wil rechtdoor.
Een waarde van 2.0 in plaats van de voorgeschreven 2.7 bar (m.i.v. 2013 is dat 2.5 bar) is imho een bijna gevaarlijk groot verschil: je kunt ongeveer 0.3 bar veilig afwijken van het voorschrift, maar bij een grotere afwijking kun je - zonder bandenklemmen zoals bij een enduro/trial/cross - "spannende momenten" verwachten zodra je iets van de banden gaat vragen (b.v. een noodstop...). En omdat grip gaat over puntbelasting zorgt een lagere bandenspanning - op verharde ondergrond - beslist niet voor meer grip (integendeel...).
Hoedanook, mss iets vaker je bandenspanning checken
Tenzij je met stikstof in je banden rondrijdt mag je dat bij de huidige temperatuurschommelingen best iedere 2 weken doen.
V.w.b. ervaringen: ik heb ook gewoon doorgereden, en heel toevallig ook vandaag: zowel met de FJR op MPR 4 GT, en de KTM op Pirelli Angel GT. Verdict: met de FJR geen enkel probleem ondervonden, ondanks het feit dat de voorband nu zo'n beetje op de slijtagelimiet zit. Die is dus eigenlijk bar slecht. Om die reden de KTM dus van stal gehaald, en de eerste paar bochten lag ik bijna op m'n bek: nou stuurt zo'n KTM sowieso veel lichter (en als je net van een FJR af komt dan ga je dus veel te lomp aan de slag qua stuur-input), maar het was opvallend hoeveel meer tijd die Pirelli's nodig hebben alvorens er een beetje temperatuur in komt.
Dat laatste is redelijk theoretische wetenschap onder de huidige omstandigheden, omdat je bij de huidige temperaturen de banden sowieso niet in het door de fabrikant bedachte werkdebiet krijgt resp. houdt, en iedere band presteert om die reden nu dus eventjes minder dan afgelopen zomer.
Maar waar de KTM (Pirelli) liefst 60 km nodig had om een toename van 0.1 bar te laten aflezen - en toen pas een merkbaar mindere glibberigheid vertoonde - liet de FJR (Michelin) zich gewoon bij het verlaten van de straat al lekker in de rondte slingeren.
Maar goed, het is dus koud, weliswaar niet extreem, maar voldoende om er rekening mee te houden dat de banden sowieso niet presteren zoals ze dat afgelopen zomer deden. En bandenspanning... 2.0 bar voor... dat is
ga je schamen...