Ben ook erg blij met mijn nieuwe fiets. Remmen is wel weer even wennen. Ik heb nog niet het optimale drukpunt gevonden. Maar met eigenlijk alleen woon-werk verkeer is dat niet zo goed te doen. Ik wil het achterop komend verkeer niet teveel laten schrikken.
Ook het verschil in rij-modus en vering-instelling moet ik aan wennen. Waar zitten de verschillen in rijgedrag? Wel merk ik dat bij stand sportief de machine wat nerveuzer is.. Maar dat kan ook aan mij liggen. DucBMW: Jij hebt daar meer ervaring mee dan ik, wat is jouw ervaring?
Ervaring, kuch... beetje veel eer als je het mij vraagt, maar goed, mijn indrukken;
Rij-modi vind ik persoonlijk niet erg veel toevoegen: ik gebruik uitsluitend de S-modus. Iets nerveuzer idd dan de gasaanname van de RP13, maar na een korte periode van gewenning gewoon goed te doseren. De T-modus vind ik veel te tam. Dat is overigens erg persoonlijk, want het is en blijft hoedanook een snelle motor, en juist de kalmere gasreactie in "T" zal zeker door een passagier gewaardeerd kunnen worden. Als bestuurder moet je wat nadrukkelijker aan het gas schroeven (of eerder opschakelen...) om sportief tempo te maken.
Met de rij-modi kwam ook cruise control en TCS. TCS grijpt zelden in, maar als-ie dat doet: gas blijven geven, anders kan een abrupte verandering in aslast het leven alsnog spannend maken. Cruise control is gewoon handig: voortaan met 2 handen zwaaien naar alles wat je onderweg inhaalt
Aan de zesbak van de RP28 heb ik erg moeten wennen, vooral de afwezige ijver in zesde verzet (overdrive), al is mijn RP28 na 30k km al een stukje vinniger dan toen het ding nieuw was, en stoort het me minder. 1e en 2e versnelling geven iets meer bereik: daar wil je bij het geïnspireerd verlaten van b.v. rotondes even rekening mee houden, vooral als er een humeurige snor (M/V) met lasergun staat te posten. Want hoewel je er weinig van voelt loopt het ding in die lagere versnellingen voortaan wat harder door.
Verder schakelt de zesbak lekker kort en (meestal) stil, en hoewel ik er eerder wat twijfels bij had ben ik inmiddels van mening dat de bak goed bij het karakter van de FJR past. Scheelt trouwens ook behoorlijk v.w.b. het brandstofverbruik: RP28 springt gevoelig spaarzamer met de brandstof om, zeker bij woon-werk verkeer.
Nieuwsgierig: hoe bevalt jou die zesbak?
Vering en demping van de AE (de mijne was een RP23): beslist beter in balans (voor/achter) dan de vering en afstelling waarmee de gewone A standaard uit de fabriek komt rollen, en dat geeft wat meer stabiliteit en rust in het rijwielgedeelte. Het gemak om onderweg (tijdens het rijden) de demping wat straffer of comfortabeler te kunnen zetten is leuk, al maakte ik er in de praktijk weinig gebruik van. Dat kwam vooral omdat ik het navigeren door het menu een beetje bewerkelijk vond, juist op de momenten dat ik iets had willen aanpassen.
De in- en uitgaande demping laat zich niet afzonderlijk afstellen (je kiest alleen een hardere of juist zachtere dempingskarakteristiek), en de balans beviel mij uiteindelijk niet: te springerig naar mijn smaak, waarbij het voorwiel regelmatig eerder dan verwacht loskwam als gevolg van een snelle links-rechts bochtencombinatie. Op zich niet erg, want geeft ook een soort lichtvoetigheid
, maar je schrikt je de tandjes als je dat onverwachts overkomt op een smalle bergpas.
Een standaard RP23/28 A kun je wat dat betreft beter afstellen, althans, voor sologebruik en als je zelf niet heel zwaar bent. Maar wie veel met passagier rijdt zal met die A al gauw bij de veringboer staan voor een upgrade, en is met de AE beter af.
Remmen zijn effectief, ABS inmiddels een beetje gedateerd (regelintervallen) en het drukpunt van de remmen is idd lastig te vinden. Dat blijft zo, maar lekker veel door regen, zand en pekel baggeren helpt een beetje: krijgen de remmen iets meer bite van, en remprestaties nemen erdoor toe. Soms is een beetje roest niet erg...
Maar euh... nog even over die foto's... waar blijven ze?